Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Ja, artikeln är intressant och bra. Både det som står om Kim och hennes insatser och motiv som journalist men också det som berättas om Madsen, vänners intryck och att det mer och mer framgår att det som hände var något som tagit över hans hjärna på samma sätt som alla tidigare projekt.
Att begå det här bestialiska dådet var hans nya "raket-projekt", d.v.s med samma intensitet och energi formades hans planer för det. Otäckt för de som egentligen sett det komma, men inte förstått, inte velat förstå. För PM var ju en sån udda jävel, så man kan förvänta sig det mesta komma ur hans mun.
Delar ur artikeln som jag tycker visar PM:s nedtrappning av projekten/förluster, missar mål, förtroenden osv - till att övergå till tortyr och mord-projektet, i sin skalle.
PS: Skulle vara intressant om det finns vittnen från de "renodlade sexnätverk" han träffar, lär kanske vara hårdare tag där än på de kinky klubbar han besökt.
Citat:
Raket-Madsen har i över tio år överraskat och underhållit Danmark med sina säregna konstruktioner, sitt driv och sin övertygelse om att han en dag ska bli den första människan i Danmark, i Europa, i världen, som lyckas skjuta sig själv ut i rymden med en amatörkonstruerad raket. Ubåtsbyggaren, hobbyingenjören och visionären driver sina projekt mot alla odds med fanatisk energi.
Det är Peter Madsen mot världen.
Ute på Refshaleøn, där Madsen under långa perioder bott i sin verkstad och på sin ubåt, får han kontakt med flera konstnärsgrupper. Madsen bidrar med sitt kunnande och sina konstruktioner. Det är teatraliskt, en happening. Andra grupper som Madsen träffar är renodlade sexnätverk
Citat:
Madsen börjar inse att hans livsdröm om att skjuta upp sig själv i rymden nog aldrig kommer att förverkligas.
Sommaren 2017 är det, kanske mer än någonsin innan, Peter Madsen mot världen.
Mer än en av Madsens vänner berättar om hur han nu börjar talar om en annan tanke. En plan som på samma sätt som allt annat han gjort innebär att det är Madsen mot världen.
Men nu handlar det om att begå det perfekta brottet – en oroande idé som han återkommer till, gång på gång.
Citat:
Bara några dagar innan Kim Wall försvinner har han en sms-växling med en kvinna som han tidigare haft ett förhållande med. Hon vill bli omskakad för att på så vis kunna komma i gång med ett konstprojekt hon jobbar med, säger hon. Och hans svar är verkligen chockerande.
Han säger att han har en mördarplan redo i ubåten, och jag svarar honom att jag inte är rädd för det, "du måste vara mer skrämmande".*Han pratar om verktygen han tänker använda och jag svarar "Det är inte hotfullt nog", säger kvinnan.
Citat:
Steen Lorck, pensionerad örlogskapten som Madsen utsett till fartygschef på Natulius, får höra liknande tankar.
– Jag visste inte hur jag skulle hantera det han sa. Jag tänkte att han pratade om att råna en bank eller en guldbutik. Jag kunde helt enkelt inte tänka mig att det var något han menade på allvar,säger Lorck till TV2.
För Steen Lorck berättar Madsen också fortsättningen på sin fantasi: Att jagas av utryckningsfordon och helikoptrar, att stå i centrum.
Madsens vrede har ökat gradvis. Alla är emot honom. Det är så han uppfattar det. Nu vill han korsa en gräns, och konsekvenserna struntar han i.
Peter Madsen mot världen.