Citat:
Så tror jag också. Han har en strategi utlagd i förhören. Satt och läste dem igen igår, och jag reagera på 2 saker. Hans detaljrikedom om allt "oskyldigt" och hans väntan på att förhörsledaren ska visa sina kort så han kan syna. Sen tror jag att när det närmar sig Borensberg är efter det förhöret som det sluter sig och efter de har berättat att de funnit hans DNA.
Jag tror misstänkt absolut tänkt ut detta scenario, där han själv berättar exakt händelseförlopp med endast för att han tror att hans telefon blivit spårad till parets hus. Misstänkt är nog mycket smartare än vi tror, och har nog kalkylerat detta i sitt huvud massor med gånger gällande förhör. Det här är nog hans perfekta brott förutom att handsken gått sönder. Hans DNA och fingeravtryck är ju pga handsken gått sönder. Som han troligen haft i beräkningen när han blir förhörd.
FUP N sid 129.
Fl:
Vi har ju följt ditt kort som sagt var. Det stämmer ju inte riktigt med det du berättar nu
så jag ger dig en chans att berätta en gång till.
Mt:
Men efter det, efter det McDonalds besöket där så… Jag har faktiskt inget minne utan..
Fl:
Försök (ohörbart)
Mt:
Ja, ja, ja. Jag har full förståelse för att du vill att jag ska försöka.
Fl:
Ja.
Mt:
Men nej, det är väldigt länge sen och jag har ju försökt koncentrera mig på efter
avresan. Bara att försöka komma ihåg och förklara så mycket av den så jag minns faktiskt
inte vad jag gjorde innan dess.
Fl:
Men du har väldigt bra minne. Du kommer ihåg vad du äter, på hur många ställen och
hur du parkerar och du har väldigt bra minne. Det känns konstigt att du inte minns (ohörbart)
Mt:
Mitt detaljsinne är ganska bra.
Fl:
Mm.
Mt:
Men mitt överlag minne är inte det bästa
Vi har ju följt ditt kort som sagt var. Det stämmer ju inte riktigt med det du berättar nu
så jag ger dig en chans att berätta en gång till.
Mt:
Men efter det, efter det McDonalds besöket där så… Jag har faktiskt inget minne utan..
Fl:
Försök (ohörbart)
Mt:
Ja, ja, ja. Jag har full förståelse för att du vill att jag ska försöka.
Fl:
Ja.
Mt:
Men nej, det är väldigt länge sen och jag har ju försökt koncentrera mig på efter
avresan. Bara att försöka komma ihåg och förklara så mycket av den så jag minns faktiskt
inte vad jag gjorde innan dess.
Fl:
Men du har väldigt bra minne. Du kommer ihåg vad du äter, på hur många ställen och
hur du parkerar och du har väldigt bra minne. Det känns konstigt att du inte minns (ohörbart)
Mt:
Mitt detaljsinne är ganska bra.
Fl:
Mm.
Mt:
Men mitt överlag minne är inte det bästa
FUP N 132
Mt:
Näe jag minns tyvärr inte. Jag ber om ursäkt men jag, men jag minns faktiskt inte. Det
är liksom, väldigt länge sen så så att
Fl:
Att du ändå har ett bra minne, du kommer ihåg detaljer, det här måste vara detaljer
också som du borde minnas. Du är ändå påläst…,
Bfl:
Mm
Mt:
Ja man tycker det men…,
Fl:
På det vi frågar efter
Mt:
Tyvärr inte. Har ni nånting som kan friska upp minnet?
Fl:
Ja… Klockan 11:24
Mt:
Mm
Fl:
Använde du ditt kort igen för betalning
Mt:
Mm
Fl:
10:43 betalar på Mc Donalds. 11:24 betalar du för nånting
Mt:
Mm
Fl:
Vad är det? Var är du då och vad köper du?
Mt:
Som sagt jag…, det minns jag inte. Det, det enda…, det enda stället jag minns att jag
stannade på det är Biltema
Näe jag minns tyvärr inte. Jag ber om ursäkt men jag, men jag minns faktiskt inte. Det
är liksom, väldigt länge sen så så att
Fl:
Att du ändå har ett bra minne, du kommer ihåg detaljer, det här måste vara detaljer
också som du borde minnas. Du är ändå påläst…,
Bfl:
Mm
Mt:
Ja man tycker det men…,
Fl:
På det vi frågar efter
Mt:
Tyvärr inte. Har ni nånting som kan friska upp minnet?
Fl:
Ja… Klockan 11:24
Mt:
Mm
Fl:
Använde du ditt kort igen för betalning
Mt:
Mm
Fl:
10:43 betalar på Mc Donalds. 11:24 betalar du för nånting
Mt:
Mm
Fl:
Vad är det? Var är du då och vad köper du?
Mt:
Som sagt jag…, det minns jag inte. Det, det enda…, det enda stället jag minns att jag
stannade på det är Biltema
FUP N sid 134
Fl:
11:24 betalas det igen med kortet
Mt:
När vad det när…, en gång till på tiden på Mc Donalds
Fl:
10:43
Mt:
Fl:
11:24
Bfl:
Så nästan 45 minuter är det emellan
Mt:
Nästan 45 minuter
Fl:
Och det tar inte 45 minuter att äta för dig
Mt:
Näe det gör ju inte det, är ju... äter rätt snabbt liksom
(längre tystnad, ca 40 sekunder)
Mt:
Näe det står helt still…fullständigt. Men jag har ingen aning vad jag gjorde däremellan
eller vart jag åkte
Fl:
Vi vet
Mt:
Mm
Fl:
Och jag tror innerst inne vet du också
Mt:
Näe utan jag har gjort mitt bästa för att komma ihåg men jag kan faktiskt inte minnas
Fl:
Du var på Teknikmagasinet i Jönköping. Det ligger på samma ställe som A…, vid A6
Mt:
Ja ja ja precis
Fl:
I den byggnaden. Berätta om vad du gör där
Mt:
Ja. Ja jag köpte en pistol
11:24 betalas det igen med kortet
Mt:
När vad det när…, en gång till på tiden på Mc Donalds
Fl:
Mt:
Fl:
11:24
Bfl:
Så nästan 45 minuter är det emellan
Mt:
Nästan 45 minuter
Fl:
Och det tar inte 45 minuter att äta för dig
Mt:
Näe det gör ju inte det, är ju... äter rätt snabbt liksom
(längre tystnad, ca 40 sekunder)
Mt:
Näe det står helt still…fullständigt. Men jag har ingen aning vad jag gjorde däremellan
eller vart jag åkte
Fl:
Vi vet
Mt:
Mm
Fl:
Och jag tror innerst inne vet du också
Mt:
Näe utan jag har gjort mitt bästa för att komma ihåg men jag kan faktiskt inte minnas
Fl:
Du var på Teknikmagasinet i Jönköping. Det ligger på samma ställe som A…, vid A6
Mt:
Ja ja ja precis
Fl:
I den byggnaden. Berätta om vad du gör där
Mt:
Ja. Ja jag köpte en pistol
Han kommer inte ihåg, vet inte och tvingar förhörsledaren att avslöja vad de har innan han tillrättalägger det som förhörsledaren redan vet.
I FUP N sid 33 (2017-09-16 dagen efter han arresterats) berättar han historien med huset där han frågade om vägbeskrivning.
nånstans men jag stannade till vid ett hus, för att fråga efter vägen då, detta var på väg uppåt i
landet. På när jag…, det kan inte vart mer än några timmar efter jag hade lämnat Jönköping.
Stannade till vid ett hus för att fråga efter vägen (ohörbart) för jag hade ju irrat runt mig på
några småvägar. Eh, så då körde ner med en bro, kom in till ett område så stannade jag där
vid, måste vart bland de första husen på den gatan egentligen, som hade en vettig parkering.
Där så knackade jag på, frågade efter vägbeskrivning då till stora vägen från jag hade kört av
då för att, ja jag tyckte, jag ville bara testa liksom. Där så möttes jag av en äldre dam, så hon
tog in mig i sin tambur och vi pratade lite. Ursäkta (mt hostar). Jag fick, fick ett glas saft fick
jag av henne. Fick låna hennes toalett. Sen så fick jag en liten lapp som hon hade skrivit då
med beskrivning vart jag skulle. Och då så sa vi adjö och jag gick ut och satte mig i bilen och
åkte igen. Klockan måste vart runt…kanske ett-tiden, cirkus.
landet. På när jag…, det kan inte vart mer än några timmar efter jag hade lämnat Jönköping.
Stannade till vid ett hus för att fråga efter vägen (ohörbart) för jag hade ju irrat runt mig på
några småvägar. Eh, så då körde ner med en bro, kom in till ett område så stannade jag där
vid, måste vart bland de första husen på den gatan egentligen, som hade en vettig parkering.
Där så knackade jag på, frågade efter vägbeskrivning då till stora vägen från jag hade kört av
då för att, ja jag tyckte, jag ville bara testa liksom. Där så möttes jag av en äldre dam, så hon
tog in mig i sin tambur och vi pratade lite. Ursäkta (mt hostar). Jag fick, fick ett glas saft fick
jag av henne. Fick låna hennes toalett. Sen så fick jag en liten lapp som hon hade skrivit då
med beskrivning vart jag skulle. Och då så sa vi adjö och jag gick ut och satte mig i bilen och
åkte igen. Klockan måste vart runt…kanske ett-tiden, cirkus.
I samma förhör FUP N sid 97 (2017-09-16) i samma förhör när han konfronterats med hans DNA.
Mt:
Varför mitt…, varför mitt DNA har funnits på brottsplatsen
Fl:
Det är ett allvarligt brott som du sitter inne för
Mt:
Självklart jag förstår
Fl:
Och det är din sak att förklara det här för oss nu
Mt:
Med tanke på att jag inte vet vad det är för DNA ni har hittat
Fl:
Det är från dig (ohörbart)
Bfl:
Mm
Mt:
Ja det…, ja det…, du…, ja ja…, det har, det har jag förstått. Men vad ni inte har sagt
är om det är ett hårstrå, det är spottsaliv etc. det har jag ingen aning om… Så den enda
anledning jag kan tänka mig att mitt DNA funnits på den brottsplatsen då som dom har
mördats på, det är om det är samma människa som jag har träffat på som jag har stannat hos.
Det är den enda anledningen som jag kan se i så fall för jag har inte stannat nån annanstans,
jag har inte varit inne hos nån annan, jag har knappt ens träffat nån annan på min resa där.
Vilket betyder att med största sannolikhet så är jag här idag för att jag stannade och frågade
efter vägen och frågade efter om jag kunde få låna toaletten. Därefter så har mitt DNA
hamnat på plats. I vilken form den nu än är. För till exempel är det hår, om det kan vara från
kammen, det kan vara från att jag simpelt var i rummet. Är det svett så kan det vara för att det
droppade på mig, som sagt jag var väldigt varm och svettades. Är det spott så kan det vara för
att jag spottade på deras uppfart och dom klev i det till exempel. Det kan vara en cigarettfimp
som föll ur min bil när jag stannade till. Jag har ingen aning om vare sig i vilken form ni har
hittat det eller hur ni har hittat det. Men det är den logiska och den förklaring som jag tror
stämmer bäst. Nåt mer kan jag inte förklara på den punkten.
Fl:
Det
Varför mitt…, varför mitt DNA har funnits på brottsplatsen
Fl:
Det är ett allvarligt brott som du sitter inne för
Mt:
Självklart jag förstår
Fl:
Och det är din sak att förklara det här för oss nu
Mt:
Med tanke på att jag inte vet vad det är för DNA ni har hittat
Fl:
Det är från dig (ohörbart)
Bfl:
Mm
Mt:
Ja det…, ja det…, du…, ja ja…, det har, det har jag förstått. Men vad ni inte har sagt
är om det är ett hårstrå, det är spottsaliv etc. det har jag ingen aning om… Så den enda
anledning jag kan tänka mig att mitt DNA funnits på den brottsplatsen då som dom har
mördats på, det är om det är samma människa som jag har träffat på som jag har stannat hos.
Det är den enda anledningen som jag kan se i så fall för jag har inte stannat nån annanstans,
jag har inte varit inne hos nån annan, jag har knappt ens träffat nån annan på min resa där.
Vilket betyder att med största sannolikhet så är jag här idag för att jag stannade och frågade
efter vägen och frågade efter om jag kunde få låna toaletten. Därefter så har mitt DNA
hamnat på plats. I vilken form den nu än är. För till exempel är det hår, om det kan vara från
kammen, det kan vara från att jag simpelt var i rummet. Är det svett så kan det vara för att det
droppade på mig, som sagt jag var väldigt varm och svettades. Är det spott så kan det vara för
att jag spottade på deras uppfart och dom klev i det till exempel. Det kan vara en cigarettfimp
som föll ur min bil när jag stannade till. Jag har ingen aning om vare sig i vilken form ni har
hittat det eller hur ni har hittat det. Men det är den logiska och den förklaring som jag tror
stämmer bäst. Nåt mer kan jag inte förklara på den punkten.
Fl:
Det
Så om vi får tro användarens uppgifter är detta inte alls undersökt.