2018-03-05, 17:52
Medlem
Shortcut Excel 2016: show/hide formulas

Hej Flashback,
Helt klart kan någon här hjälpa mig. Jag får inte ctrl+' att show/hide formulas i Excel, vilket det enligt office skall göra. Jag har svenskt tangetbord enligt windowsinställningarna, har försökt med den hederliga "console" knappen över tab samt * (bredvid ö).. inget fungerar. Någon som har en idé?

Här nedan är svaret om man googlar:
(1) Ctrl + ` (the acute accent key, found next to the number 1 on your keyboard).
(2) Switch between displaying cell values or formulas in the worksheet. Ctrl+grave accent (`)

TACK på förhand,

Mvh
Citera
2018-03-05, 18:12
Medlem
Hej, kan någon hjälpa mig med shortcut key för hide/show Formulas, Excel 2016 på ett svenskt tangetbord?
Citera
2018-03-06, 12:11
Medlem
Hjälp sökes!!

1 63 kr/m² 0% 0% 0 kr/m²
2
3
4

Kolumn A: 63 kr/m²
Kolumn B: 0%
Kolumn C: 0%
Kolumn D: 0 kr/m²

Grundformeln jag har nu är D1=SUMMA((A1*B1)*(C1*10))

Där
A1: Fabrikspris
B1: Rabatt
C1: Påslag i %
D1: Summa

Denna formel ger mig ett korrekt pris som jag kan offerera till kund förutsatt att alla värden är större än 0.

Om jag sätter 0 i värde B1 och C1 eller en av dessa blir värdet fel (D1)

Hur gör jag så att formeln känner igen, om:

1. B1=0 och valfritt värde i C1, så summerar formeln D1=A1*(C1*10)
2. B1=0 och C1=0, så tar den endast värdet i A1 (dvs D1=A1)
3. Valfritt värde i B1, och C1=0, så summerar formeln D1=A1*B2

GRYMT tack om någon kan lösa detta.
Citera
2018-03-06, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waynelooney
Hej, kan någon hjälpa mig med shortcut key för hide/show Formulas, Excel 2016 på ett svenskt tangetbord?

Svar: ctrl+shift+´ (knappen till vänster om backspace)
Citera
2018-03-06, 18:13
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m4x
Hjälp sökes!!

1 63 kr/m² 0% 0% 0 kr/m²
2
3
4

Kolumn A: 63 kr/m²
Kolumn B: 0%
Kolumn C: 0%
Kolumn D: 0 kr/m²

Grundformeln jag har nu är D1=SUMMA((A1*B1)*(C1*10))

Där
A1: Fabrikspris
B1: Rabatt
C1: Påslag i %
D1: Summa

Denna formel ger mig ett korrekt pris som jag kan offerera till kund förutsatt att alla värden är större än 0.

Om jag sätter 0 i värde B1 och C1 eller en av dessa blir värdet fel (D1)

Hur gör jag så att formeln känner igen, om:

1. B1=0 och valfritt värde i C1, så summerar formeln D1=A1*(C1*10)
2. B1=0 och C1=0, så tar den endast värdet i A1 (dvs D1=A1)
3. Valfritt värde i B1, och C1=0, så summerar formeln D1=A1*B2

GRYMT tack om någon kan lösa detta.

Det är oklart varför du använder SUMMA ifall du ändå bara räknar med siffror på en enda rad. Du skulle kunna utelämna funktionen SUMMA och i grundutförandet ha =A1*B1*C1*10.

För att justera detta så att dina tre villkor uppfylls så kan du ändra till =A1*OM(B1=0;1;B1)*OM(C1=0;1;10*C1)

Då har jag antagit att du skrivit fel i villkor 3 - att det egentligen ska stå B1 och inte B2 där.
Citera
2018-03-07, 00:46
Medlem
Are you the one Sve - Matematisk formel i excel, hur?

Hej alla matte/Excel proffs!

Min tjej har börjat tvinga mig att se på Are you the one-Sverige, och har hittat flera olika diagram från det amerikanska säsongerna om folk som lyckats sätta upp matematiska formler om procent på vem som kan vara en perfect match, och då tvingat mig att göra detta då "jag är så bra i matte"'...

Är det någon som har en aning om hur man gör detta?

Om ni inte vet vad programmet går ut på så är det 10 killar och 10 tjejer som under 10 avsnitt ska lyckas hitta sin perfekt match, och hittar alla sin match så får deltagarna dela på en miljon kronor.

Skickar med en länk från en amerikansk blogg som lyckats göra detta diagram.

http://areuthe.blogspot.no/?m=1

Vore jättetacksam om någon kunde förklara hur man kan göra detta via excel, eller kan skicka det på en epost via pm eller liknande.

Namn på killarna:

Pontus
Robin
Robert
Martin
Jonatan
Patrick
Diego
Kevin
Christoffer
Shad

Tkejernas namn:

My
Anna
Sanna
Angelica
Maria
Valentina
Renara
Mariel
Emma
Malin
Citera
2018-03-10, 23:49
Medlem
Excel 2016 / Formel bekymmer

Hej alla!
Har suttit en stund nu och kliat mig i huvudet så det står härliga till
Jag sitter och fixar med en Proforma faktura, som vi använder när vi åker över gränsen till norge, och där i ska det stå
Antal,Antal åter,Artikel,Á-pris,Vikt,Summa
Och summan och vikt är inga problem och få till, bekymret kommer då först när jag t ex
Har tagit in 10 varor till norge och sen tar tillbaka 8 st, och få att summan då räknar bort de två som jag inte tar med mig över gränsen igen. Samma gäller vikten.

Vet inte hur lätt förstådd jag var här nu, men hoppas att någon kan hjälpa mig annars så får jag försöka förklara bättre.

Ha de!
Citera
2018-03-11, 01:25
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyesonly
Hej alla!
Jag sitter och fixar med en Proforma faktura, som vi använder när vi åker över gränsen till norge, och där i ska det stå
Och summan och vikt är inga problem och få till, bekymret kommer då först när jag t ex
Har tagit in 10 varor till norge och sen tar tillbaka 8 st, och få att summan då räknar bort de två som jag inte tar med mig över gränsen igen. Samma gäller vikten.

Vet inte hur lätt förstådd jag var här nu, men hoppas att någon kan hjälpa mig annars så får jag försöka förklara bättre.

Ha de!
Låter som du får göra någon form av OM/IF-sats här. Har du några programmeringskunskaper? Iofs kan du i Excel göra utan kod men det är bra att veta ändock hur/vad en IF-sats gör.
Citera
2018-03-11, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Låter som du får göra någon form av OM/IF-sats här. Har du några programmeringskunskaper? Iofs kan du i Excel göra utan kod men det är bra att veta ändock hur/vad en IF-sats gör.

Ja det börja kännas som det. Har inte några programmeringskunskaper egentligen så sätt, men brukar kunna fixa o trixa, så jag får väl kanske sätta mig framför youtube o nöta 😉
Citera
2018-03-12, 11:57
Har hundratusentals tomma rader i mitt excel dokument.
Detta leder till att det är omöjligt att skrolla i det då man hoppar ca 600 rader om jag bara rör musen 1 mm. Lösning på att få bort tomma rader så att det inte syns i dokumentet så att det är skrollbart?
Citera
2018-03-14, 13:50
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBdasen
Har hundratusentals tomma rader i mitt excel dokument.
Detta leder till att det är omöjligt att skrolla i det då man hoppar ca 600 rader om jag bara rör musen 1 mm. Lösning på att få bort tomma rader så att det inte syns i dokumentet så att det är skrollbart?
https://www.techrepublic.com/blog/mi...rows-in-excel/
Citera
2018-03-14, 13:58
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eyesonly
Hej alla!

Ha de!
Om du tex i kolumn F har summa som formel A(antal)*D(pris) dvs =A1*D1
då ska du ändra det så att det står
=(A1-B1)*D1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här