• 30 911 online
  • 1 179 895 medlemmar
  • 60 925 308 inlägg
  • 1
  • 2
2018-02-15, 13:48
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Ja det är givet. Men nuförtiden menar ofta folk att man ska ha rätt att se ut hur som helst utan att någon borde tycka något särskilt om det, även när man kanske har ett uppseendeväckande utseende.

Poängen för tråden är alltså vilket värde det finns i att nischa sin stil, när det kommer till skägg och frisyr?

Vi verkar eniga om att vissa aspekter av det iaf betonar ens karaktär och att andra tar fasta på och vänjer sig vid hur man ser ut.

Jag förstår hur du tänker. Tror kanske att det fungerar åt båda hållen? Din frisyr/stil speglar litet var i livet du är, sedan kan du "markera" hur du vill att andra skall uppfatta dig. En del vill klä sig moderiktigt, varav vissa tar det till någon extrem nivå och klär sig som mannekänger (det vill säga, man får intrycket av att de inte klätt sig efter egen smak, utan nästan pressat sig in i någon given mall). Andra hittar sin egen grej (det behöver för den delen inte vara omodernt, men man kanske fokuserar mer på att göra sin still till sin egen).

Jag känner ibland att jag behöver ändra på håret för att jag blir uttråkad. Reaktionerna, om man berättar om det innan, blir nästan alltid övervägande negativa. Tror det handlar om vad som tidigare nämnts i tråden, alltså att folk är så vana vid att man ser ut på ett visst sätt. Efter ett tag glömmer de det.

Det är ju inte andra som du style:ar, det är dig själv. Tror också att det finns så många olika sätt folk tolkar andras stil. Så en del kanske skulle se dig i kort hår som välklippt och vårdad, andra som att du vill dölja en begynnande flint, vissa skulle tycka att det ser hårt ut, eller bara sexigt (=jag!). Med det sagt har väl huvudform viss betydelse för vilken typ av ansiktsbehåring passar en, men det är också en smaksak.

När jag är (orättvist?) dömande är det för att någon inte har välvårdad ansiktsbehåring eller skitigt hår och så vidare. Det är kanske inte jättesnällt, men det tycker jag säger mer än specifikt vilken stil någon har.
Citera
2018-02-15, 14:46
Medlem
Att döma andra (orättvist!) efter utseendet innebär att man fokuserar på fel saker i livet tycker jag.
Citera
2018-02-21, 13:07
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonDunajewskan
Jag förstår hur du tänker. Tror kanske att det fungerar åt båda hållen? Din frisyr/stil speglar litet var i livet du är, sedan kan du "markera" hur du vill att andra skall uppfatta dig. En del vill klä sig moderiktigt, varav vissa tar det till någon extrem nivå och klär sig som mannekänger (det vill säga, man får intrycket av att de inte klätt sig efter egen smak, utan nästan pressat sig in i någon given mall). Andra hittar sin egen grej (det behöver för den delen inte vara omodernt, men man kanske fokuserar mer på att göra sin still till sin egen).

Jag känner ibland att jag behöver ändra på håret för att jag blir uttråkad. Reaktionerna, om man berättar om det innan, blir nästan alltid övervägande negativa. Tror det handlar om vad som tidigare nämnts i tråden, alltså att folk är så vana vid att man ser ut på ett visst sätt. Efter ett tag glömmer de det.

Det är ju inte andra som du style:ar, det är dig själv. Tror också att det finns så många olika sätt folk tolkar andras stil. Så en del kanske skulle se dig i kort hår som välklippt och vårdad, andra som att du vill dölja en begynnande flint, vissa skulle tycka att det ser hårt ut, eller bara sexigt (=jag!). Med det sagt har väl huvudform viss betydelse för vilken typ av ansiktsbehåring passar en, men det är också en smaksak.

När jag är (orättvist?) dömande är det för att någon inte har välvårdad ansiktsbehåring eller skitigt hår och så vidare. Det är kanske inte jättesnällt, men det tycker jag säger mer än specifikt vilken stil någon har.
Då skulle man kunna tänka sig att ens stil signalerar att "det här vill jag markera". Det är intressant.

Här är en undersökning som visar på att stubb anses mest attraktivt medan helskägg ska signalera bra fadersmaterial. Det tänker jag verkar närmast instinktivt, kanske rent biologiskt.
https://mobile.nytimes.com/2017/05/1...ww.google.com/
Citera
2018-03-05, 15:40
Medlem
vonDunajewskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Då skulle man kunna tänka sig att ens stil signalerar att "det här vill jag markera". Det är intressant.

Här är en undersökning som visar på att stubb anses mest attraktivt medan helskägg ska signalera bra fadersmaterial. Det tänker jag verkar närmast instinktivt, kanske rent biologiskt.
https://mobile.nytimes.com/2017/05/1...ww.google.com/

Vad intressant! Det låter rimligt, även om det egentligen kanske inte är logiskt(?) alla gånger. Vad som borde ligga i våra instinkter vs vad vi gillar. Exempelvis skall håravfall vara ett tecken på högt testosteron (för lat för att hitta en källa, så sugen är jag på att googla), men det är väl generellt inte sett som sexigt, direkt. Åtminstone inte i vår kultur. Detsamma gäller nog när tjejen är längre än killen. Det borde utstråla självförtroende eller att man... ja. Tar mycket plats, är liksom "mäktig" eller något (det verkar gälla för män i alla fall?), ändå verkar både män och kvinnor föredra när mannen är längre.

Sedan är skägg väldigt inne just nu, det har det inte alltid varit. Och även för att jag tycker "social konstruktion" är ett jättetråkigt uttryck, så tror jag att kulturella och sociala normer spelar väldigt stor roll också. På 80-talet var det extremt inne för kvinnor att vara väldigt solbrända (och jag uppfattar inte att det är det nu) och på 90-talet var det mycket "heroin chic" som gällde (...med skrämmande anorexi som följd). Nu tror jag att det är sexigast med stora bröst och rumpor, mer kurvor, än på 90-talet
Citera
  • 1
  • 2