Citat:
Ursprungligen postat av
sistaforsoket..
Jag tror också det ska upp en hel del innan nästa ras, men som du säger med MYCKET mer volatilitet än tidigare.
En korrektion kan säkert komma innan men jag har en känsla av att det måste bli en "eurofi" uppgång innan raset, visst börsen är högt värderad men känns som alla förväntar sig att kraschen kommer när som helst, folk börjar förbereda sig med guld&silver, på youtube florerar dommedagsvideos om hur ekonomin och framförallt USA & dollarn kommer totalkrascha.
Då känner jag lite varför skulle en krasch komma precis när allmänheten förväntar sig en?
Tror det ska bli mer positivitet och tro på fortsatt högkonjunktur och fortsatt stark börs för att det ska komma en krasch.
De flesta har ingen aning. Börsen må vara högt värderad men det är inte värdering som styr dagens börser. Det är kapitalflykt och räntehöjningar som styr. Lyssna inte på vad andra säger.
När räntan sänks så rasar börsen och tvärtom när den höjs. Vi har historiskt aldrig haft lägre räntor och nu när de har börjat höjas så diskonterar börsen in framtida avkastning, men för lite och försent. Mellan 1927 och 1929 dubblerades räntan och börsen dubblerades. Bubblan har inte varit i aktier utan i obligationer tack vare ECB som stödköpt och QE. Det är slut nu.
Det här är bara brus mot vad som händer när räntehöjningarna tar fart på riktigt. Vi kan få se dow jones under 20.000 också men jag köper om vi faller till 22.000 i den här rundan. I höst är vi utan tvekan över 32.000 och dollarn närmare 9 än 8. Men när jag säger att börsen ska upp är det inte lika säkert att omx stiger lika myclet som USA.
USAs ekonomi är mycket bättre än Europas och deras banker har mindre skulder och mindre riskexponering. Bäst bransch att satsa i blir teknik såsom Applr, Intel, Cisco och sämst blir banker. Dollareffekten kommer ge oss ytterligare 15 procent, kanske mer när räntorna höjs.
Oavsett vad är det ner i mars och köpläge, upp i april och sannolikt resten av året med mycket slagig handel. Det kommer ge bra tradingmöjligheter.