Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-04, 05:33
  #1
Medlem
elastikmandens avatar
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?
Citera
2018-03-04, 05:37
  #2
Medlem
ComedyBalls avatar
Trivseln på själva jobbet? Jag hade ett extrajobb under min gymnasietid vilket sög ganska hårt, jag gick alltid dit men fyfan ibland ville man bara dö. Mitt nuvarande jobb är precis vad jag alltid velat ha, och jag älskar det. Vaknar jag med feber så tar jag en ipren och åker ändå.
Citera
2018-03-04, 05:48
  #3
Medlem
Gabriel2017s avatar
Jag tror många kommer ifrån dysfunktionella familjer, och orkar inte med arbetslivet påfrestningar.
Samt många har blivit sönder curlade av sina "snälla" föräldrar och när det känns jobbigt så stannar man hemma, mamma och pappa tar hand om mig.
Citera
2018-03-04, 05:54
  #4
Medlem
Milldues avatar
Dagens unga är bortklemade curlade svaga och mesiga idioter. Naturligtvis bryter de ihop för minsta lilla.
De orkar inte göra någonting. klagar på att bära saker som väger 10-15 kg.

När jag arbetade på bygge i min ungdom fick jag bära 50kg säckar upp på en byggnadsställning till murarna som satt och drack pilsner..

De ungdomar jag träffat i dagens läge kunde inte ens få upp 50 kg från marken..än mindre bära det någonstans.

Att sitta framför datorn och tro man kan få tjejer via ett knapptryck på musen visar hur korkade de är i dagens läge.. Noll koll på hur man fungerar socialt eller hur man samtalar med någon.

De klarar inte av ett socialt liv efter som de tror allt fungerar som i en dator. Så även på arbetet.
Citera
2018-03-04, 06:04
  #5
Medlem
när jag körde tidningar ett tag och de va dags för sommar vikarier så klara dom flesta sig inte två dagar själva utan dom sa upp sig för att det blev för jobbigt. en kille avbröt mitt i natten och ringde chefen gråtandes och sa upp sig första natten han körde själv. helt sjukt hur lite vissa klarar av.
Citera
2018-03-04, 06:42
  #6
Medlem
BullensPilsners avatar
Skola och utbildning är idag extremt stressande och kompetitiv.
Jämför med för 40 år sedan, så är det inte svårt att se att det blivit ett problem.
Då, fans det yrken du kunde jobba i utan en gymnasieutbildning. Idag finns inte dessa jobb kvar och det räcker ofta inte med en gymnasieutbildning, utan en bra högskoleutbildning krävs för att få ett jobb.
Det är givetvis många faktorer som spelar in i att det blivit så här, men politiker, med dåliga beslut och arbetsgivare, med sanslösa vinstkrav, är de som kan ställas ansvariga.
Citera
2018-03-04, 06:56
  #7
Medlem
Ola81s avatar
Ett svar på att företag och att samhället blivit girigt. Vem vill jobba för någon och något som bara utnyttjar en?
Citera
2018-03-04, 07:15
  #8
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?


Orsaken är främst att de överlastar sina sinnen med allt för mycket nonsens på sin fritid.
En normal nu levande människa kräver 2 timmars tystnad (dvs tanketid fri från yttre stimulans) innan de går och lägger sig för att bibehålla en TOTAL mental sanitet dagen efter.

Känner du en endaste människa idag som ger sitt sinne den tiden?
Citera
2018-03-04, 07:21
  #9
Medlem
Willy-45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola81
Ett svar på att företag och att samhället blivit girigt. Vem vill jobba för någon och något som bara utnyttjar en?
Strålande exempel på vad TS syftar på..
Du stanna hellre hemma än "jobba för någon och något som bara utnyttjar en"?
Vem ska försörja Dig?
Vem Ska DU utnyttja för det?

Varför inte starta eget så får du behålla ALLA pengar???
Citera
2018-03-04, 08:16
  #10
Medlem
lucifersatans avatar
Dels är de söndercurlade och dels har arbetsmarknaden blivit tuffare. Allt ska effektiviseras hela tiden vilket gör att man får jobba ihjäl sig. De som är äldre vill inte erkänna hur det var, men förr kunde man bara byta jobb om det var lite ''jobbigt''.
Citera
2018-03-04, 08:37
  #11
Medlem
Pallestroms avatar
Lite för att folk är klent byggd nu för tiden...
Gäller givetvis inte alla som går in i väggen men nog kan man lättare klassas som det
Nuförtiden
Citera
2018-03-04, 08:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Jag träffar många, väldigt unga människor på jobbet, som har den ena krämpan, efter den andra. Så snart det hostas lite, blir de sjukskrivna, de orkar inte, eller stressen är för stor. En del väldigt unga säger att de är utbrända, och stannar hemma för det. Vad är det som är orsaken?

Det finns många anledningar. Delvis har vi i stort en söndercurlad generation idag som är vana vid att det ska vara roligt hela tiden. Sedan har vi en stentuff arbetsmarknad, där man ska jobba häcken av sig, ständigt prestera, vilket gör att jobbet också inte heller bli direkt så kul. Detta gör så att många känner verkligen efter både en och två gånger på morgonen innan de ger sig iväg till jobbet hur de mår och hostar de till lite, så sjukskriver man sig. Arbetsmarknaden och hur folk är går inte ihop. Sedan finns det ju heller ingen som öppet går ut och säger att man tycker sitt jobb suger och det är därför man stannar hemma pga man inte ska bli av med jobbet, vilket gör att man också funderar hela tiden ut hur man ska förbättra folkhälsan på jobbet, vilket det egentligen inte handlar om.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback