Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-02, 17:53
  #1
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Äntligen kom det! Ett hårt slag emot utländsk industri och hårt slag emot etablisimanget och övriga globalister - handelskrig! Låt globalismen straffas!

Stål och aluminium får höjda strafftullar. Sverige påverkas ja - bra! Lika bra att vi gör något av vårt stål istället för att sälja iväg det. Kolla på japan. Japan utnyttjar sina naturresurser väldigt effektivt. Varför kan inte vi göra det?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...elskrig-ar-bra

Så vad tycker ni?
Jag tycker det låter precis som MAGA ska låta

Tack Trump! Du är en frälsare!
Citera
2018-03-02, 17:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Äntligen kom det! Ett hårt slag emot utländsk industri och hårt slag emot etablisimanget och övriga globalister - handelskrig! Låt globalismen straffas!

Stål och aluminium får höjda strafftullar. Sverige påverkas ja - bra! Lika bra att vi gör något av vårt stål istället för att sälja iväg det. Kolla på japan. Japan utnyttjar sina naturresurser väldigt effektivt. Varför kan inte vi göra det?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...elskrig-ar-bra

Så vad tycker ni?
Jag tycker det låter precis som MAGA ska låta

Tack Trump! Du är en frälsare!
Nja, så mycket stål säljer vi inte till USA, det är mest maskiner och verktyg som våra företag har patent på som säljes. Ofta tillverkat av specialstål som vi också har patent på.
Vi kommer kanske inte att drabbas så hårt. Företagen köper det de behöver.
Citera
2018-03-02, 17:58
  #3
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Äntligen kom det! Ett hårt slag emot utländsk industri och hårt slag emot etablisimanget och övriga globalister - handelskrig! Låt globalismen straffas!

Stål och aluminium får höjda strafftullar. Sverige påverkas ja - bra! Lika bra att vi gör något av vårt stål istället för att sälja iväg det. Kolla på japan. Japan utnyttjar sina naturresurser väldigt effektivt. Varför kan inte vi göra det?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/u...elskrig-ar-bra

Så vad tycker ni?
Jag tycker det låter precis som MAGA ska låta

Tack Trump! Du är en frälsare!
Kanske herrn ska flytta till USA om du gillar det bättre än ditt nuvarande hemland. Själv föredrar jag saker som är bra för sverige. Men sån är jag.

Handelstullar kan säkert gynna usa kortsiktigt men långsiktigt är en global marknad framtiden. Jag kan inte riktigt förstå varför man vill isolera sig? Inspiration från nordkorea kanske?
Citera
2018-03-02, 18:02
  #4
Medlem
Ja, det här låter fantastiskt bra! Hoppas nu att andra tar efter. Höga tullmurar överallt! Bäst skulle det vara om det blir omöjligt för länder att exportera det de är bra på att tillverka, samtidigt som det blir svindyrt att importera det som de inte kan tillverka själv. Handelskrig har som bekant bara vinnare.
Citera
2018-03-02, 18:06
  #5
Medlem
Nivårer på avgifer som tull kan ju alolite diskuterars men handelskrig har bara förlorare så Trump vet nog inte riktigt vad han gör eller inser dom negaitiva effekterna för USA:s industri i förlängningen. Japan om något land borde ju veta vad handelskrig kan kosta med tanke på att dom importerar både energi och råvaror för att landet och industrin skall fungera, allt på grund av små naturresurser inom landet.
Utan global samverkan så blir det ingen tillväxt så Trump försvagar i längden sitt eget land tros pompösa ord utan verklighetsförankring. Att utmana dom viktigaste handelsförbindelserna USA just nu har, Kina, Canada och Mexico verkar ju inte särskilt smart. Men ingen har väl beskyllt Trump för att vara smart.
Citera
2018-03-02, 18:12
  #6
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nivårer på avgifer som tull kan ju alolite diskuterars men handelskrig har bara förlorare så Trump vet nog inte riktigt vad han gör eller inser dom negaitiva effekterna för USA:s industri i förlängningen. Japan om något land borde ju veta vad handelskrig kan kosta med tanke på att dom importerar både energi och råvaror för att landet och industrin skall fungera, allt på grund av små naturresurser inom landet.
Utan global samverkan så blir det ingen tillväxt så Trump försvagar i längden sitt eget land tros pompösa ord utan verklighetsförankring. Att utmana dom viktigaste handelsförbindelserna USA just nu har, Kina, Canada och Mexico verkar ju inte särskilt smart. Men ingen har väl beskyllt Trump för att vara smart.

Och? Är ett svagt USA inte bra? Jag är ganska trött på att USA ska vara en stormakt.
Bättre förr när USA var ett vanligt land som skötte sig själv.

Men nej då. Ni vill att USA ska vara krigsindustrins mästare.
Citera
2018-03-02, 18:22
  #7
Medlem
fejsetnr1s avatar
Tror att USA vill bli som Nordkorea fast dom dödar varandra i mycket större utsträckning...idioter som gör vissa saker bra men mycket annat otroligt dåligt..
Citera
2018-03-02, 18:30
  #8
Medlem
kalkryggars avatar
På kort sikt kommer detta gynna USA men på längre sikt så kommer det att gynna Sverige. Om USA håller detta under ett antal år så kommer USA att tappa väldigt mycket som ekonomisk stormakt. Detta är vad jag tror i alla fall.

Trump har rätt i sin filosofi till vissa delar om att konkurrens är bra. Det beror på vad man syftar på. Att ha en balanserad handel som vi har med våra avtal tror jag är bäst för alla i längden. Jag tror inte heller att avtalen vi har stryper utvecklingen nämnvärt.

Om 20 år har nog Trump varit begraven ett tag och ingen bryr sig om honom. Hans fel har blivit korrigerade och världen fortsätter att bli bättre.
Citera
2018-03-02, 18:51
  #9
Medlem
rostigamazons avatar
Trump: Handelskrig är bra - Strafftull på stål och aluminium

Tycker det är bra, vi ska ha konkurrans mellan länderna, det är så vi skapar en bättre värld.
__________________
Senast redigerad av rostigamazon 2018-03-02 kl. 18:55. Anledning: Tycket skulle vara tycker
Citera
2018-03-02, 18:53
  #10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nja, så mycket stål säljer vi inte till USA, det är mest maskiner och verktyg som våra företag har patent på som säljes. Ofta tillverkat av specialstål som vi också har patent på.
Vi kommer kanske inte att drabbas så hårt. Företagen köper det de behöver.

Exakt, Sverige är inte ens på top 3 utan där hamnar Kanada, Mexiko och Brasilien (eller var det Argentina?)

Hur som så är det inte helt dåligt att vilja ta kontroll över den manipulering som sker från utländska företag som utnyttjar subventioner från sina egna regeringar för att pressa ner priserna tills de inhemska företagen inte längre kan konkurrera för att därerter i stort sett äga rätten till att få sätta alla priserna.

Däremot så är ett handelskrig inte rätt väg att gå då det är ett komplicerat problem som inte har snabba lösningar
Citera
2018-03-02, 18:59
  #11
Medlem
Oljeapans avatar
Höga tullar och begränsad import, vad det därför DDRs industri var så framgångsrik?
Citera
2018-03-02, 19:11
  #12
Medlem
cacas avatar
Har ens USA kvar någon stålindustri? Sist jag var i USA så var det ordentligt nedgånget och investeringsbehovet stort. Men Trump tackar jag för dagens börsras då jag köpte utdelningsaktier idag som är helt oberoende av stålindustrin! (rea)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback