Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-27, 20:53
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag pressar mitt tändsystem till bristningsgränsen så jag märker rätt snabbt om något inte står rätt till, mer än dubbelt så hög kompression som original och nästan 3 gånger varvtalet.
/[/url]

Kom igen nu, dubbelt så hög kompression och 3ggr varvtalet, du är/var full eller så kan du mer om motorer än moi.
Citera
2018-02-28, 13:21
  #38
Medlem
INTPs avatar
Originalkompressionen är ca 6:1 original på alla äldre mopeder som är strypta bl.a. genom kompressionssänkning, 12:1 är hyfsat normalt på prestandamotorer så inget konstigt med att fördubbla kompressionen på en äldre moped.

Mina erfarenheter av hondatändsystemet är att det hänger med till 12000rpm, jag är inte säker på vad dom mopederna varvar helt strypta men särskilt mycket är det inte. Tre gånger originalvarvtalet låter mycket, men är inte orimligt.
Citera
2018-02-28, 16:13
  #39
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Originalkompressionen är ca 6:1 original på alla äldre mopeder som är strypta bl.a. genom kompressionssänkning, 12:1 är hyfsat normalt på prestandamotorer så inget konstigt med att fördubbla kompressionen på en äldre moped.
Mätt originalcylinder till drygt 6 bar och trimcylinder till en bit över 13, har för mig kompressionsförhållandet original är 6.4:1

Citat:
Mina erfarenheter av hondatändsystemet är att det hänger med till 12000rpm, jag är inte säker på vad dom mopederna varvar helt strypta men särskilt mycket är det inte. Tre gånger originalvarvtalet låter mycket, men är inte orimligt.
Original 5000 varv vid 30km/h men ett bra tändsystem kan en bra dag klara 13k, tändsystemet jag hade innan klarade inte ens 11k så det kan variera rätt friskt.
__________________
Senast redigerad av Arne.Anka 2018-02-28 kl. 16:18.
Citera
2018-03-01, 11:40
  #40
Medlem
Går den sämre när den blir varm?
För det ända ingen sagt nått om än kondensatorn. Den brukar ge upp när den blir för varm om den börjar bli gammal eller om det är en billig Kina kopia.
Citera
2018-03-01, 19:56
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Originalkompressionen är ca 6:1 original på alla äldre mopeder som är strypta bl.a. genom kompressionssänkning, 12:1 är hyfsat normalt på prestandamotorer så inget konstigt med att fördubbla kompressionen på en äldre moped.

Mina erfarenheter av hondatändsystemet är att det hänger med till 12000rpm, jag är inte säker på vad dom mopederna varvar helt strypta men särskilt mycket är det inte. Tre gånger originalvarvtalet låter mycket, men är inte orimligt.

Du verkar inte ha en aning om hur kompression fungerar, du har en slaglängd och en kolv som du ska trimma till bästa squishband och sedan har du flampunkten som du kan styra med kolvtoppen.
När du maxar squish med rätt kompression så har du en väl fungerande motor.
Allt viktigt händer när kolvarna går upp och gasen exploderar när man vill att de ska men kom ihåg att vi pratar om 2-taktsmotorer.
Citera
2018-03-01, 22:00
  #42
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimbbus
Du verkar inte ha en aning om hur kompression fungerar,
Där ligger du i lä, vad jag sett här och på andra ställen så verkar h*n ligga över medel så att säga.


Citat:
du har en slaglängd och en kolv som du ska trimma till bästa squishband och sedan har du flampunkten som du kan styra med kolvtoppen.
När du maxar squish med rätt kompression så har du en väl fungerande motor.
Allt viktigt händer när kolvarna går upp och gasen exploderar när man vill att de ska men kom ihåg att vi pratar om 2-taktsmotorer.
Slaglängd är vad den är ytterst sällan den ändras vid trimning, squish är inget man maxar utan den ska ha en utformning som passar dom egenskaper man är ute efter och dålig squish kan vara sämre än att inte ha någon squish alls.
Citera
2018-03-02, 13:16
  #43
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimbbus
Du verkar inte ha en aning om hur kompression fungerar...
Som någon politiker uttryckte det; "att tala med bönder på bönders vis, och med de lärde på latin." Att gå in på detaljerad förbränningsrumskonstruktion i något som i grunden är en diskussion med någon som inte ens har koll på hur en simpel brytartändning fungerar leder bara till fullständigt onödig förvirring.
Citera
2018-03-02, 16:10
  #44
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhR
Går den sämre när den blir varm?
För det ända ingen sagt nått om än kondensatorn. Den brukar ge upp när den blir för varm om den börjar bli gammal eller om det är en billig Kina kopia.

Vet inte om du menar moppen i rubriken eller min nya 4-takts EU-moppe.

Min nya moppe går definitivt sämre nu när det är minus 5-10 grader och blåser 10-15 sek. Jag har svårt för att få upp värmen i motorn.

Annars går den ganska bra nu, Den kan stå på tomgång @1500rpm hur länge som helst.

Den har bra drag på låga växlar, fast på 3an o fyran har den nästan ingen kraft mellan 4000 o 6000rpm. Om jag varvar ut den över 6000 i 3an, då kommer kraften, som en bil med turbo, vad kan det bero på?
Citera
2018-03-02, 16:48
  #45
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Min nya moppe går definitivt sämre nu när det är minus 5-10 grader och blåser 10-15 sek. Jag har svårt för att få upp värmen i motorn.
Kan behöva isolera motorn under vintern, been there done är motorn fartvindskyld kan det räcka med 1-2 varv silvertejp, är motorn vattenkyld kan en bit kartong framför kylet funka.

Citat:
Den har bra drag på låga växlar, fast på 3an o fyran har den nästan ingen kraft mellan 4000 o 6000rpm. Om jag varvar ut den över 6000 i 3an, då kommer kraften, som en bil med turbo, vad kan det bero på?
så har typ varenda trimmad moped jag haft fungerat på högre växlar, brukar vara strax innan "ketchupeffekten" så förmodligen avgassystem, cylinder och insug som inte arbetar optimalt, min erfarenhet är att snällt portade cylindrar inte lider av detta medans det kan bli extremt med en expansionskammare som är riktigt högvarvig.
Citera
2018-03-02, 17:06
  #46
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan behöva isolera motorn under vintern, been there done är motorn fartvindskyld kan det räcka med 1-2 varv silvertejp, är motorn vattenkyld kan en bit kartong framför kylet funka.

så har typ varenda trimmad moped jag haft fungerat på högre växlar, brukar vara strax innan "ketchupeffekten" så förmodligen avgassystem, cylinder och insug som inte arbetar optimalt, min erfarenhet är att snällt portade cylindrar inte lider av detta medans det kan bli extremt med en expansionskammare som är riktigt högvarvig.

Ok, tack för tipset, brukar låta moppen stå igång på tomgång nu ändå, den dricker väldigt lite soppa.

Det är farten mellan 30-40 km/h den går segt, så det är lite störigt.

Den har en ovanlig ljuddämpare, c:a 20cm i diameter och den har ett hål som blåser avgaser framåt. Så den blåser ut avgaser både fram o bak, är det normalt?
Citera
2018-03-02, 17:20
  #47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsoxLucius81
Den har en ovanlig ljuddämpare, c:a 20cm i diameter och den har ett hål som blåser avgaser framåt. Så den blåser ut avgaser både fram o bak, är det normalt?
Foto?
Citera
2018-03-02, 17:50
  #48
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Foto?

Tyvärr inte, kan fixa på måndag.

Tänkte ta hem förgasaren o rengöra den nu över helgen, men har ingen aning om varför den är slö. Den har elektronisk tändning, kan det vara ett kasst tändstift?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback