2018-03-01, 17:45
Medlem
trngws avatar
Hur kommer det sig att man planerat in ett uppehåll på nästan två veckor, redan efter den första rättegångsdagen? Det måste finnas någon särskilt anledning till det.
Citera
2018-03-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det här var ruggigt. Bra rotat. Stine har bara inte långt rött hår (hade klippt det kort strax före mordet som jag förstod det) men efter att sett flera foton på Stine ser hon ju ut att vara samma typ som KiM till utseéndet. Fick faktiskt gåshud. Det är ju många som misstänkts. Ett intressant vittnesmål från en väktare är, den unga ljushåriga killen i svart tröja och läderbrallor. En kille med samma kläder har även setts med Stine en tid innan. Väktaren bedömde hans ålder till 25-30 år. Men det var ju på natten och mörkt. Dessutom stack killen iväg.

Meng har jag aldrig trott på pga att Madsen cyklar och inte har egen bil samt de geografiska avstånden osv. Han har nog alibi för den tiden då hon försvann.
Här är en annan kandidat https://www.b.dk/nationalt/drabssagen-hanne-with
Hanne With Nyårsnatten 1989-1990 blev den 23-åriga Hanne funnen mördad i sin lght på Nörrebro i Köpenhamn. Hon hade också rödaktigt (på ett färgfoto riktigt naturligt rött, kunde ej länka men googla namnet) långt hår.Hennes sista kund,en ung ljushårig man. Madsen var då 18 år. Nu har vi att rota i. Faktiskt sex kvinnomord 89-90 varav bara ett är uppklarat https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/en-sort-periode-i-dansk-politihistorie-uopklarede-kvindemord-skabte
Tack för alla dina länkar om Stine.

Withs siste kunde snakket enligt taxisjåføren "jysk". Jeg har aldri hørt Madsen tale, men se hva dansk Wikipedia forteller om hvordan man taler i Kalundborg, kommunen Madsen er født i: "Kalundborg-jysk er en populær betegnelse for det nordvestsjællandske tonefald, der er mere jævnt end andre former for sjællandsk. Derfor kan det for udenforstående lyde som jysk." (!)
Citera
2018-03-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Här har du schemat för rättegången:

Hur är det med DK här? Kommer de sända i DR1 eller DR2?
För mig att de inte är lika "mjäkiga" när det kommer till sånt.

Ber om ursäkt om detta redan diskuterats, så jä-la mycket att kolla igenom, sökte, men hittade ingen info om just det.
Citera
2018-03-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
]GW Persson ska självklart inte detaljkommentera innan uppgifterna offentliggjorts, om han sett känsliga saker. [/b]

Han är bara en slirig egotrippare, som vill visa att han är nere med snuten... Han gjorde samma sak 1999, när han geggade i da Costa-utredningen, med löjeväckande resultat...

Då skapade han bla en gärningsmannprofil, fast han visste vem den skulle passa *pannsmack*
Den gode Leif GW är nog lika skvallrig som oss här. Jag kan hålla med dig. Danska polisen spekulerar säkert en hel del men håller käften tills de säkert vet något.Och så borde det vara. Men GW har också rätt i mycket. Men ändå klokt att ta det som kommer från honom med en nypa salt. Vi får veta säkert till rättegången.
Citera
2018-03-01, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Såg showen. På pricken! Men jag hoppas, vid liverapporteringen på huvudförhandlingen med Madsen, att man sätter en reporter som klarar båda språken, vid tangentbordet.
Vad jag förstår kan inte vi se dansk tv längre utan att betala någon avgift om jag förstått det rätt. Vet du?
(klipp på JG show finns på youtube. Hittade inte just det klippet.När danska småbarn ber sina föräldrar att ta det på engelska istället för de inte förstår vad sjutton föräldrarna artikulerar för rotvälska till dem.)
Senast redigerad av ottoplommon 2018-03-01 kl. 18:39.
Citera
2018-03-01, 18:41
Medlem
Citat:
Vad jag förstår kan inte vi se dansk tv längre utan att betala någon avgift om jag förstått det rätt. Vet du?
(klipp på JG show finns på youtube. Hittade inte just det klippet.När danska småbarn ber sina föräldrar att ta det på engelska istället för de inte förstår vad sjutton föräldrarna artikulerar för rotvälska till dem.)
Du hittar hela showen där. Lovar. Ser den flera gånger om året! Tröttnar aldrig.
Nå, kollade upp DR1 och DR2. Jag har inga problem där - slog på dom också för säkerhets skulle. Klockren danska . Sen beror det väl på var du bor antar jag. Men finns du i Skånes västra delar så borde du kunna ratta in kanalen.
Citera
2018-03-01, 18:56
Medlem
Citat:
Du hittar hela showen där. Lovar. Ser den flera gånger om året! Tröttnar aldrig.
Nå, kollade upp DR1 och DR2. Jag har inga problem där - slog på dom också för säkerhets skulle. Klockren danska . Sen beror det väl på var du bor antar jag. Men finns du i Skånes västra delar så borde du kunna ratta in kanalen.
Åh,tusen tack. Får plocka fram TV.n ur garderoben då. Jag har inga större problem med Shelländska.
Eller riksdanska som det brukar vara i TV. Men Jysk!?????????
Citera
2018-03-01, 18:58
Medlem
Citat:
Åh,tusen tack. Får plocka fram TV.n ur garderoben då. Jag har inga större problem med Shelländska.
Eller riksdanska som det brukar vara i TV. Men Jysk!?????????
Alla pratar ju inte Köpenhamnska. Vissa kommer från Jylland, och DET är fan ta mig ett eget språk. Holländska är lättare att förstå faktiskt. Men jag jobbar, och lär få kika på liven som skrivs. Har man tur kan man både se på tv och ha datorn bredvid. OM det nu sänds på TV.

EDIT: Kallas jylländskan för jysk?
Senast redigerad av Picasso2 2018-03-01 kl. 19:02.
Citera
2018-03-01, 19:07
Medlem
Citat:
Alla pratar ju inte Köpenhamnska. Vissa kommer från Jylland, och DET är fan ta mig ett eget språk. Holländska är lättare att förstå faktiskt. Men jag jobbar, och lär få kika på liven som skrivs. Har man tur kan man både se på tv och ha datorn bredvid. OM det nu sänds på TV.
Jylländska-är det ens ett språk? Är det inte bara gutturala ljud? Och så klagar de på skånska dialekten(ett eget språk faktisk från början, mycket lik Bornholmskan) i Sverige.
Åk till Odense, säger jag bara. Nåväl,då kan man följa dansk nyhetsrapportering i alla fall.
Så glad jag blev! Tack Picasso!
Citera
2018-03-01, 19:08
Medlem
Citat:

EDIT: Kallas jylländskan för jysk?

Nej, den kallas jylländska eller jutiska.
3e mars, man lär kunna se om det sänds då på dr.dk redan nu faktiskt, tror dock det blir betaltv om det kommer att sändas.

Edit: Fick fel för mig såklart då 3e mars = lördag Annat att kolla på då. Men den 8e mars, ska kolla tablåerna.
Citera
2018-03-01, 19:18
Medlem
Citat:
Jylländska-är det ens ett språk? Är det inte bara gutturala ljud? Och så klagar de på skånska dialekten(ett eget språk faktisk från början, mycket lik Bornholmskan) i Sverige.
Åk till Odense, säger jag bara. Nåväl,då kan man följa dansk nyhetsrapportering i alla fall.
Så glad jag blev! Tack Picasso!
Sakta i backarna - de kan lägga in den på betaltv som nån sa här. Precis som vissa högprofilerade fotbollsmatcher. Typ 169 kr, 199 kr eller nåt. Då får man ratta in en betaltv-kanal
Citera
2018-03-01, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Nej, den kallas jylländska eller jutiska.
3e mars, man lär kunna se om det sänds då på dr.dk redan nu faktiskt, tror dock det blir betaltv om det kommer att sändas.

Edit: Fick fel för mig såklart då 3e mars = lördag Annat att kolla på då. Men den 8e mars, ska kolla tablåerna.
På svenska språket gör det de. Men enligt danska skribenten som kallar sig camelopard som skrev ett inlägg nyss,så "jysk". (Moroffret Hannes sista kund talade med någon "jysk" dialekt eller brytning.)
Kanske "jysk" i danskt talspråk? Jag har hört det förut iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in