2018-02-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
När jag läser den här tråden så blir jag nästan lite inspirerad till att starta en motståndsrörelse till "Grannsämja mot psykiatri" (GMP).
Nämligen ett sorts "Grannsämja FÖR psykiatri" (GFP).
Med GFP skulle man kunna tipsa varandra om förrymda psykfall och meddela slutenpsykiatrin var dessa patienter befinner sig.
Har läkaren beslutat om LPT så innebär det att patienten bedöms så pass sjuk att vederbörande utgör en fara för sig själv och/eller andra.
En sådan människa ska då givetvis inte vistas ute bland allmänheten eftersom det kan sluta illa!

Låter som du inte har någon erfarenhet vad gäller psykitrin! För att förstår någon måste man uppleva det själv.

Och hur vet dom om hur sjukman är? Finns vissa program dom gör att övervaka folk.
Citera
2018-02-25, 18:13
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirartuur
Låter som du inte har någon erfarenhet vad gäller psykitrin! För att förstår någon måste man uppleva det själv.

Och hur vet dom om hur sjukman är? Finns vissa program dom gör att övervaka folk.

Nej man måste inte ha upplevt slutenvården själv för att kunna bilda sig en uppfattning av den.
Du som person är ett bra exempel på varför LPT behövs. Det räcker med att läsa dina inlägg för att förstå att du är paranoid och har kass sjukdomsinsikt.
Sen är det inte alla patienter som har samma erfarenheter som dig om slutenvården och deras anekdoter är lika relevanta som dina.

Edit: När jag skrev "Grannsämja för/mot psykiatri" så menar jag naturligtvis "Grannsamverkan" och ingenting annat.
Senast redigerad av Lasbond3000 2018-02-25 kl. 18:32.
Citera
2018-02-25, 20:30
Medlem
Citat:
Nej man måste inte ha upplevt slutenvården själv för att kunna bilda sig en uppfattning av den.
Du som person är ett bra exempel på varför LPT behövs. Det räcker med att läsa dina inlägg för att förstå att du är paranoid och har kass sjukdomsinsikt.
Sen är det inte alla patienter som har samma erfarenheter som dig om slutenvården och deras anekdoter är lika relevanta som dina.

Edit: När jag skrev "Grannsämja för/mot psykiatri" så menar jag naturligtvis "Grannsamverkan" och ingenting annat.
jo upplever man samma sak så har man bättre förståelse!
Det är därför Inte människor förstår varandra! För sällan har en annan männsika gått igenom samma sak.

Tycker du det är acceptabelt att vårdas med tvångsvård 5 år utan man skadat någon?
Citera
2018-02-25, 21:12
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
jo upplever man samma sak så har man bättre förståelse!
Det är därför Inte människor förstår varandra! För sällan har en annan männsika gått igenom samma sak.

Bättre förståelse får man säkert (inte minst känslomässigt), det är dock inte nödvändigt för att bilda sig en uppfattning. Jag har ju aldrig fött barn heller, men det ser ju ganska smärtsamt ut.
Sen är det inte tänkt att slutenvården ska vara någon trivselanstalt. Utan den är till för att förhindra att patienten skadar sig själv eller sin omgivning p.g.a. sin sinnessjukdom.

Citat:
Tycker du det är acceptabelt att vårdas med tvångsvård 5 år utan man skadat någon?

Nja, nu är det inte så att du har varit inlåst i fem år utan du får en kallelse till behandling och infinner du dig inte där så kan psykiatrin besluta om LPT.
Att du inte har skadat någon under de här fem åren är nog mycket tack vara den behandling du har fått som håller din sjukdom (som är paranoid schizofreni?) i schack.
Citera
2018-02-25, 21:51
Medlem
Citat:
Bättre förståelse får man säkert (inte minst känslomässigt), det är dock inte nödvändigt för att bilda sig en uppfattning. Jag har ju aldrig fött barn heller, men det ser ju ganska smärtsamt ut.
Sen är det inte tänkt att slutenvården ska vara någon trivselanstalt. Utan den är till för att förhindra att patienten skadar sig själv eller sin omgivning p.g.a. sin sinnessjukdom.

Nja, nu är det inte så att du har varit inlåst i fem år utan du får en kallelse till behandling och infinner du dig inte där så kan psykiatrin besluta om LPT.
Att du inte har skadat någon under de här fem åren är nog mycket tack vara den behandling du har fått som håller din sjukdom (som är paranoid schizofreni?) i schack.

Nej får sprutor!
Har inte skadat någon innan heller
Förvaltingsrätten beslutar var 6 månad om det ska fortsätta eller ej.

Hur vet du att dem inte har ett program att övervaka folk?
Du vet ingenting.

Du har inte haft kontakt med psykitrin eller?
Citera
2018-02-26, 16:31
Medlem
Citat:
Jar tänkt på att fly många gånger. Resa utomlands och lämna allt!
Men kan inte för jag älskar min familj.

Kanske flytta till någon ort där dom psykitarin har mindre inflyttade?
Ju mer man bråkar desto mer mediciner ger dom.
Jag har inte alls bråkat men får sprutor alla fall!
Pgr av paranoia!

Om det är uppgjort av dom eller sjukdom det vet jag inte.
Känns som det är uppgjort.

Jag haft Lpt i över fem är trots jag går med frivilligt!
Till och med folk som sitter i fängelse har det lättare.
Jag har inte mördat någon.

I stockholm tar dom ju in en för ingenting! Och folk med diagnos blir mer utsatta.

Vad kan du göra för din familj om du utsätts för sådant? De kommer säkert att få ekonomiskt stöd om du sticker. Dessutom kan ni hålla kontakt via darknet utan att avslöja din position.
Citera
2018-02-26, 16:33
Medlem
Citat:
När jag läser den här tråden så blir jag nästan lite inspirerad till att starta en motståndsrörelse till "Grannsämja mot psykiatri" (GMP).
Nämligen ett sorts "Grannsämja FÖR psykiatri" (GFP).
Med GFP skulle man kunna tipsa varandra om förrymda psykfall och meddela slutenpsykiatrin var dessa patienter befinner sig.
Har läkaren beslutat om LPT så innebär det att patienten bedöms så pass sjuk att vederbörande utgör en fara för sig själv och/eller andra.
En sådan människa ska då givetvis inte vistas ute bland allmänheten eftersom det kan sluta illa!

Enligt lika godtyckliga kriterier som de förr ansåg att samer inte dög till annat än renskötsel.
Citera
2018-02-26, 16:39
Medlem
Citat:

Nu har jag inte själv upplevt att bli tvångsvårdad, dock har jag läst om att psykofarmaka skadar hjärnan.
Citera
2018-02-26, 20:30
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Enligt lika godtyckliga kriterier som de förr ansåg att samer inte dög till annat än renskötsel.

Kvalificerat skitsnack!
Citera
2018-02-26, 20:47
Medlem
Citat:
Kvalificerat skitsnack!

Nej, det är precis lika godtyckligt.
Citera
2018-02-26, 20:57
Medlem
Citat:

Om du blir knivhotad och lämnar över pengar utan att kniven användes, lämnade du pengarna frivilligt då?
Citera
2018-02-26, 21:00
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Nej får sprutor!
Har inte skadat någon innan heller

Att du inte har skadat nån är för att du får sprutor med jämna mellanrum vilket gör att du inte spårar ur. Utan behandlingen vore det bara en tidsfråga innan du gjorde dig själv eller någon annan illa med din sjukdom.
Det är också därför jag kan diskutera med dig via tangentbordet. Utan din medicinering (med Haldol?) skulle du vara okontaktbar och ej möjlig att kommunicera med.

Citat:
Förvaltingsrätten beslutar var 6 månad om det ska fortsätta eller ej.

Vilket inte är så konstigt då du inte är betrodd att sköta din egen medicinering. Jag är lite osäker på om det i ditt fall är frågan om LPT, men du är inte inlåst på slutenvården i alla fall.
Skulle du vägra behandlingen så kan det bli så att "farbror blå" (polisen) ger dig gratisskjuts till kliniken.

Citat:
Hur vet du att dem inte har ett program att övervaka folk?
Du vet ingenting.

För att det är orimligt plus att man inte kan bevisa någonting negativt.

Citat:
Du har inte haft kontakt med psykitrin eller?

Jo det har jag faktiskt. Jag sitter och väntar på en NPF-utredning.
Däremot har jag undsluppit såväl psykakuten som LPT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in