Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-25, 15:17
  #1
Medlem
Vadaadaas avatar
https://www.svd.se/har-ar-valen-som-...opa-under-2018
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...u-behover-veta
https://www.europaportalen.se/tema/parlamentsval
https://www.svd.se/hogerextrema-och-...ster-pa-marsch
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/b...nska-politiken
https://en.wikipedia.org/wiki/Italia...election,_2018
https://www.cnbc.com/2018/02/23/ital...-the-vote.html

Citat:
Ursprungligen postat av cnbc
Why does the election matter?
The country is the euro zone's third largest economy and, with Germany still seeing political uncertainty, it's hoped that Italy won't see a period of protracted uncertainty like its northern European neighbor.

The vote will be a test of populist sentiment in Italy, which, like other European countries, has seen a rise in populist, anti-establishment feeling. Movements like M5S have been borne out of this sentiment.

The Northern League party, under Matteo Salvini, has pledged mass migrant deportations. Italy has seen immigration rise dramatically in recent years because it is a first port of call for migrants and refugees making the perilous journey to Italy by boat from Africa. The increase has seen a correlating rise in racist attacks and neofascism in Italy.

Italy's new electoral system will also be under close examination. In 2017, the upper and lower houses of parliament approved the adoption of a hybrid voting system that will see 36 percent of seats allocated via a "first-past-the-post" system and 64 percent proportionally.

Known as the "Rosatellum" electoral law, the as-yet-untested system is expected "to favor mainstream parties rather than M5S as they should be better in forging alliances and generally have stronger local MP candidates to win the first-past-the-post seats," Citi economist Giada Giani told CNBC after the law was passed last year.

Den 4:e Mars går Italien till parlamentsval. Landet är eurozonens tredje största ekonomi, trots detta är tystnaden påtaglig i media, såväl msm som alternativ media.

Förslag på frågor att diskutera:
  • Hur viktigt är detta val?
  • Varför ägnar media inte mer intresse för detta, enligt mitt tycke, viktiga val?
    Skulle Italien påbörja en Ixit skulle detta obönhörligen innebära slutet för EU som ett federalistiskt projekt.
  • Vad kan vi förvänta för ett utfall?
    Utfallet borde bli än mer svårförutsägbart med tanke på att Italien kommer pröva ett nytt valsystem, där en tredjedel av parlamentet röstas fram via majoritetsval, resten via ett proportionellt valsystem.
  • Kan vi förvänta oss ett Österrikiskt utfall?
    Jag inbillar mig att migrationens baksidor börjar bli allt mer uppenbara för italienarna vilket kanske(?) borde tala för ett Österrikiskt utfall.
__________________
Senast redigerad av Vadaadaa 2018-02-25 kl. 15:31.
Citera
2018-02-25, 15:26
  #2
Medlem
Vadaadaas avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...u-behover-veta
Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
  • Partito democratico (socialdemokrater). Matteo Renzis parti. Kan tack vare valsystemet bli det största partiet, trots att Femstjärnerörelsen troligen får fler röster. Leder en allians med tre andra mindre vänsterpartier.
  • Femstjärnerörelsen (M5S) eller Movimento cinque stelle. Komikern Beppe Grillos antietablissemangsparti. Leds av Luigi Di Maio, eftersom Grillo har dömts för dråp efter en bilolycka år 1981. Partiet tillhör samma grupp som Sverigedemokraterna i EU-parlamentet och är starkt invandringskritiska. Leder knappt i opinionen men är långt ifrån egen majoritet.
  • Lega (f.d.Lega Nord). Invandringskritiskt parti som vill stärka relationen till Ryssland och att bordeller ska bli lagliga. Kommer bilda allians med:
  • Forza Italia. Silvio Berlusconis högerparti. Berlusconi själv får ej kandidera på grund av tidigare brottsdomar. Vill införa en egen valuta för inrikeshandel och stoppa invandringen. I alliansen med Lega och Forza Italia ingår även:
  • Fratelli d'Italia. Nytt högerparti med ideologiska rötter i fascismen. Leds av journalisten Giorgia Meloni.
Citera
2018-02-25, 15:37
  #3
Medlem
Vadaadaas avatar
http://nordic.businessinsider.com/it...18-2?r=UK&IR=T

Citat:
Ursprungligen postat av Business Insider
  • Italy's 2018 general election is just over two weeks away.
  • The country's electoral system is notoriously complex, and a coalition government is almost guaranteed.
  • New electoral laws come into force for 2018's election.
  • The vote is full of intrigue, with the rise of the populist Five Star Movement, and the return of Silvio Berlusconi among major talking points.

Citat:
Ursprungligen postat av Business Insider
Italy's general election - to be held on March 4 - is a hugely significant event, not just for the country, but for Europe as a whole.

Citat:
Ursprungligen postat av Business Insider
As it stands, the Five Star Movement is likely to be the biggest individual party with around 28% of the vote. That does not, however, necessarily mean it will lead the next government. Five Star has ruled out a coalition in the past, and although its stance on ruling in tandem with other parties seems to be softening, that it will be able to strike a coalition agreement is not guaranteed.

In second place is Renzi's centre-left Democratic Party, on roughly 23%. While that's well behind Five Star, the PD has the advantage of having previous coalition partners to work with in a centre-left alliance. That alliance would include parties called More Europe, Together Italy and Popular Civic List, and will likely command around 30% of the vote.

Behind them is the combination of Berlusconi's Forza Italia and the Lega Nord, although with the support of minor parties on the right like Brothers of Italy and Us with Italy, there is a chance that a Berlusconi led alliance could hit 40%.
Citera
2018-02-25, 16:11
  #4
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...u-behover-veta
Hmmm... M5S stark invandringskritiska? Svensk media i sitt esse...
De vill ha kontroll över inflödet (och vem vill inte det (utom möjligtvis C och MP här i Sverige)?).
Minns att nåt parti i högerkoalitionen efter höstens omröstning om konstitutionen, i ett uttalande menade på att M5S var mer invandringsvänliga än PD.
Har på sistonet seglat upp ett par skandaler kring dem.

Personligen hoppas jag på PD, och då inte främst av ideologiska skäl. Italien går bättre, och det har de del i. Tror helt enkelt att de är regeringsdugligast.
Men framförallt tror jag inte på att M5S är regeringsdugliga.
Vad det gäller högerkoalitionen så finns det frågor de inte är överens om. Som jag ser det finns det risk för lekstuga á la ”Alliansen” alternativt ”Rödgrön Röra” (fast i blå nyanser).

Intressant är att Berlusconi menar på att det behövs en marshallplan för Afrika, och det håller jag med om. Italien har engagerat sig i vissa länder i norra delen av Afrika för att få stopp på strömmarna. Afrika måste få resolut hjälp till självhjälp, annars tar strulet inte slut. Ett Afrika som funkar bra tjänar vi också på.

Det har varit oroligt i Italien sista tiden sen skotten mot nigerianerna. Sammanstötningar mellan demonstranter och mellan polis och demonstranter. Vänster, höger, fascister, neofascister, partisaner, antirasister m fl har varit ute och luftat sina känslor. I jämförelse med en del som inträffat så är våra egna AFA och NMR rena duvungar. Polisen har dock stått upp bra.
Igår var det demonstrationer i flera städer (bl a fem olika i Rom), men de ska ha förlöpt bra.
Citera
2018-02-25, 16:45
  #5
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
...

Den 4:e Mars går Italien till parlamentsval. Landet är eurozonens tredje största ekonomi, trots detta är tystnaden påtaglig i media, såväl msm som alternativ media.

Förslag på frågor att diskutera:
  • ...
  • Varför ägnar media inte mer intresse för detta, enligt mitt tycke, viktiga val?
    Skulle Italien påbörja en Ixit skulle detta obönhörligen innebära slutet för EU som ett federalistiskt projekt.
    ...
  • Kan vi förvänta oss ett Österrikiskt utfall?
    Jag inbillar mig att migrationens baksidor börjar bli allt mer uppenbara för italienarna vilket kanske(?) borde tala för ett Österrikiskt utfall.
Vad det gäller svensk media (och svensk politik) så hänger man i kjolarna på de man uppever vara störst, bäst och vackrast - om jag får uttrycka mig cyniskt - och det rör sig om typ USA, GB, Frankrike och Tyskland (men även Ryssland, dock av andra skäl). Italien ser man nog som ett underutvecklat och rasistiskt och misogynt land med en rörig statsapparat.

Till saken hör att svenska journalister är dåliga på språk - utöver att vara lata och oinsatta - förutom på engelska. Är det ingen som har reflekterat över att man ofta hänvisar till engelska (”ansedda”) tidningar?
Alltså måste man vänta tills brittiska (eller amerikanska) tidningar skriver nåt, och då får man deras version.

Är tveksam till ett uttåg ur EU - italienarna är positiva till ett enat Europa. Har nog hört alla eller de flesta viktigare partiledare benämna sig som ”europavänner”.

Visst lider man av immigrationen - men man ska sannerligen veta att de sliter med den och gör det bra, vilket de också fått beröm för. Problemet är (förutom kostnaderna) vad och vart man ska göra av alla de som kommit in. Situationen blir liknande den i Sverige (fast vi är ”bättre” på att ”gömma” problemen med bidrag etc).

Italienarna i sig är väl inte direkt negativa till invandring etc, men kan uppleva det skevt att en immigrant kan få/upplevas få större stöd än vad en person som jobbat i hela sitt liv och som blir utan jobb får. Ungefär som här.

Rasister, tja. Det är ett hårt land att leva i och taket är högre. PK finns där, men samtidigt så är inte ”negerkung” och ”negerboll” saker man blir upprörd över. Det kan också finnas ”interna” regionala motsättningar även om man lyckats ena landet (vad jag sett).

Apropå tystnaden: Förut kunde man här läsa om ”rasistiska utfall” som man fördömde, medan man stod i givakt om vissa andra länder gjorde detsamma.
Sverige har dock lärt sig läxan den hårda vägen, och är inte längre så kaxiga.
Tror att man helt enkelt låter Italien vara ifred då man dels uppskattar deras insatser i flyktingmottagandet och dels har förståelse för deras situation.
Citera
2018-02-25, 17:04
  #6
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad det gäller svensk media (och svensk politik) så hänger man i kjolarna på de man uppever vara störst, bäst och vackrast - om jag får uttrycka mig cyniskt - och det rör sig om typ USA, GB, Frankrike och Tyskland (men även Ryssland, dock av andra skäl). Italien ser man nog som ett underutvecklat och rasistiskt och misogynt land med en rörig statsapparat.

Vad är dina tankar om utfallet?

Kommer vi få se en italiensk polsk riksdag?

Vilken koalition kan tänkas ta över? Kan PD verkligen samla ett stort nog underlag för en handlingskraftig regering?

Du tror inte att Italien kommer följa Österrikes väg?

Österrike verkar(?) allt mer politiskt ansluta sig till Visegradgruppen.
Du tror inte att Italien skulle kunna tänkas röra sig åt det hållet?

Mina erfarenheter från Norra Italien då främst Veneto, Trentino, och Lombardiet är att det tycks finns ett starkt stöd till Lega Nord, eller har jag tolkat detta fel?
Citera
2018-02-25, 17:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men framförallt tror jag inte på att M5S är regeringsdugliga.

M5S vill inte regera med någon. Väldigt spretigt program.
Citera
2018-02-26, 17:01
  #8
Moderator
vfs avatar
Politik: Ryssland och det nära utlandet --> Politik: utrikes
/Moderator
Citera
2018-02-26, 17:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad det gäller svensk media (och svensk politik) så hänger man i kjolarna på de man uppever vara störst, bäst och vackrast - om jag får uttrycka mig cyniskt - och det rör sig om typ USA, GB, Frankrike och Tyskland (men även Ryssland, dock av andra skäl). Italien ser man nog som ett underutvecklat och rasistiskt och misogynt land med en rörig statsapparat.

Till saken hör att svenska journalister är dåliga på språk - utöver att vara lata och oinsatta - förutom på engelska. Är det ingen som har reflekterat över att man ofta hänvisar till engelska (”ansedda”) tidningar?
Alltså måste man vänta tills brittiska (eller amerikanska) tidningar skriver nåt, och då får man deras version.

Är tveksam till ett uttåg ur EU - italienarna är positiva till ett enat Europa. Har nog hört alla eller de flesta viktigare partiledare benämna sig som ”europavänner”.

Visst lider man av immigrationen - men man ska sannerligen veta att de sliter med den och gör det bra, vilket de också fått beröm för. Problemet är (förutom kostnaderna) vad och vart man ska göra av alla de som kommit in. Situationen blir liknande den i Sverige (fast vi är ”bättre” på att ”gömma” problemen med bidrag etc).

Italienarna i sig är väl inte direkt negativa till invandring etc, men kan uppleva det skevt att en immigrant kan få/upplevas få större stöd än vad en person som jobbat i hela sitt liv och som blir utan jobb får. Ungefär som här.

Rasister, tja. Det är ett hårt land att leva i och taket är högre. PK finns där, men samtidigt så är inte ”negerkung” och ”negerboll” saker man blir upprörd över. Det kan också finnas ”interna” regionala motsättningar även om man lyckats ena landet (vad jag sett).

Apropå tystnaden: Förut kunde man här läsa om ”rasistiska utfall” som man fördömde, medan man stod i givakt om vissa andra länder gjorde detsamma.
Sverige har dock lärt sig läxan den hårda vägen, och är inte längre så kaxiga.
Tror att man helt enkelt låter Italien vara ifred då man dels uppskattar deras insatser i flyktingmottagandet och dels har förståelse för deras situation.

Du spammar ner tråden med en massa desinformation! Italienarna "sliter" inte med invandringen! Landet svämmar ju över av allehanda tredje-världen-migranter. Förutom de, som skickats norrut med lite pengar och en enkel biljett..
Citera
2018-02-26, 17:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
Vad är dina tankar om utfallet?

Kommer vi få se en italiensk polsk riksdag?

Vilken koalition kan tänkas ta över? Kan PD verkligen samla ett stort nog underlag för en handlingskraftig regering?

Du tror inte att Italien kommer följa Österrikes väg?

Österrike verkar(?) allt mer politiskt ansluta sig till Visegradgruppen.
Du tror inte att Italien skulle kunna tänkas röra sig åt det hållet?

Mina erfarenheter från Norra Italien då främst Veneto, Trentino, och Lombardiet är att det tycks finns ett starkt stöd till Lega Nord, eller har jag tolkat detta fel?

Du har tolkat mycket fel. För det första är Österrike inte på väg att ansluta sig till Visegradgruppen! Italien är nog inte mycket att hurra för, som eventuell invandringskritisk bundsförvant. Visserligen har Berlusconi lovat att utvisa 600.000 illegala invandrare, men det är nog tveksamt om det blir av. Och vad innebär det? Att han skickar de norrut = till Tyskland...och Sverige?
Citera
2018-02-26, 18:36
  #11
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Visserligen har Berlusconi lovat att utvisa 600.000 illegala invandrare, men det är nog tveksamt om det blir av. Och vad innebär det? Att han skickar de norrut = till Tyskland...och Sverige?

Berlusconi kan inte bry sig mindre vart de kära MENA-migranterna tar vägen. Din tolkning att de åker till Tyskland och Sverige beror inte på Berlusconis order till dem, utan att Tyskland och Sverige tydligen vill attrahera halvanalfabeter genom att erbjuda höga socialbidrag.
Citera
2018-02-26, 19:31
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Berlusconi kan inte bry sig mindre vart de kära MENA-migranterna tar vägen. Din tolkning att de åker till Tyskland och Sverige beror inte på Berlusconis order till dem, utan att Tyskland och Sverige tydligen vill attrahera halvanalfabeter genom att erbjuda höga socialbidrag.

Det hade givetvis varit bättre om de skickats till sina hemländer, eller ut ur Europa. Att "skicka vidare" norrut är ju hur som helst en björntjänst gentemot många etniska européer - oavsett vilka politiker som än styr deras länder. I praktiken är det ju som att säga att "jag struntar i övriga Europa, bara Italien slipper de illegala".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback