Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-26, 10:56
  #25
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Den här gången var det väl ändå överste Senap med sitt fördömda blyrör ?

Om inte ölsinnet sviker mig så satt jag med den gamle smygalkisen och krigsivraren i min tass. Nej du, jag vill minnas att det var den alltid lika lömska och sexuellt frustrerade Doktor Orkidé som använde staken. Det där lät lite fel... eller gjorde det?
Citera
2018-02-26, 11:43
  #26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Om inte ölsinnet sviker mig så satt jag med den gamle smygalkisen och krigsivraren i min tass. Nej du, jag vill minnas att det var den alltid lika lömska och sexuellt frustrerade Doktor Orkidé som använde staken. Det där lät lite fel... eller gjorde det?
Doktor Orkide ?
Har man hittat på nya namn i nyutgåvan ?

Hehe, men staken var bra.
Citera
2018-02-26, 12:46
  #27
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Doktor Orkide ?
Har man hittat på nya namn i nyutgåvan ?

Hehe, men staken var bra.

Doktor Orkidé ersatte Fru Vit 2016 och tills vidare.
Citera
2018-02-26, 12:55
  #28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Doktor Orkidé ersatte Fru Vit 2016 och tills vidare.
Ja, det är klart, så mycket otyg som fru Vit hittat på genom åren, så har väl rättvisan tillsist hunnit ifatt henne.
Hon har väl mördat folk i varenda rum, med varenda vapen sedan tillkomsten 1948/49, det blodtörstiga stycket.

Men, usch, vad hemskt, namnen borde ju vara heliga. Jag hade själv tänkt att investera i ett nytt Cluedo, då vårat är ganska slitet, men det får nog bli ett bättre begagnat.
Fru Vit ska vara med.
Citera
2018-02-26, 13:41
  #29
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ja, det är klart, så mycket otyg som fru Vit hittat på genom åren, så har väl rättvisan tillsist hunnit ifatt henne.
Hon har väl mördat folk i varenda rum, med varenda vapen sedan tillkomsten 1948/49, det blodtörstiga stycket.

Men, usch, vad hemskt, namnen borde ju vara heliga. Jag hade själv tänkt att investera i ett nytt Cluedo, då vårat är ganska slitet, men det får nog bli ett bättre begagnat.
Fru Vit ska vara med.

Med white-guilttrenden som håller i sig är det kränkande att de väljer att ersätta en vit kvinna med en asiatisk som brottsling. Hasbro är uppenbarligen kolonialistiska, rasistiska och toxiskt maskulina typ... män.

Men alla ska väl få använda staven som de fria (men fiktiva) kvinnor med skinn på näsan som vågar ta för sig som de nu är och fitta ner inventarierna innan de går bärsärkargång.
Citera
2018-02-26, 19:23
  #30
Medlem
AX64s avatar
Attans, då var planerna för helgen spikade i och med detta. Cluedo var så länge sedan men det håller förstås än. Synd att man inte hittat på en lite mer avancerad vuxenvariant som kräver mer detektivarbete.

En annan klassiker får släpas fram också tror jag: Go for broke! Riktigt roligt trots de usla betygen på Boardgamegeek. Dessutom får det pluspoäng för inslagen av hasardspel rakt av.
__________________
Senast redigerad av AX64 2018-02-26 kl. 19:25.
Citera
2018-03-12, 15:39
  #31
Medlem
Neth.2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Attans, då var planerna för helgen spikade i och med detta. Cluedo var så länge sedan men det håller förstås än. Synd att man inte hittat på en lite mer avancerad vuxenvariant som kräver mer detektivarbete.

En annan klassiker får släpas fram också tror jag: Go for broke! Riktigt roligt trots de usla betygen på Boardgamegeek. Dessutom får det pluspoäng för inslagen av hasardspel rakt av.

Om du letar efter ett mysterielösarspel kan jag varmt rekommendera Tragedy Looper. Lite samma typ av deduction som finns i Cluedo, men på en betydligt mycket högre nivå. Kräver dock en spelledare. Jag tycker det är fantastiskt bra. Verkligen tillfredsställande när man lyckas lösa ett av uppdragen i det spelet.
Citera
2018-03-13, 10:18
  #32
Medlem
Jag är inte så avancerad. Senaste köpta är Cards against humanity. Rekommenderas.
Citera
2018-03-13, 20:47
  #33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Har sneglat lite på Flamme rouge.
Någon som spelat det, och kan ge ett utlåtande ?
Citera
2018-04-02, 12:34
  #34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Talisman var något som genomleds under långfredagen.

Så fort affärerna öppnade idag, så begav sig barnen iväg för att inhandla detta.
Tydligen gick det hem hos dom.

Dom sitter som bäst och punsar ut brickorna.
Jag har avböjt deras spelinbjudan.
Citera
2018-04-02, 12:39
  #35
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth.2.0
Om du letar efter ett mysterielösarspel kan jag varmt rekommendera Tragedy Looper. Lite samma typ av deduction som finns i Cluedo, men på en betydligt mycket högre nivå. Kräver dock en spelledare. Jag tycker det är fantastiskt bra. Verkligen tillfredsställande när man lyckas lösa ett av uppdragen i det spelet.

Tack för tipset. Har kikat på det och det låter kul, men tyvärr är jag superallergisk mot det där grafiska formspråket
Citera
2018-06-16, 18:23
  #36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Queendomino 2-4 spelare

Ett spel där man ska bygga samhällen med dominoliknande brickor.

Alla brickor är rektangulära, och har två fält.
En skog+en vatten, en äng+en stad, en skog+en skog, osv.
På en del fält finns det äver kronsymboler.
Grundtänket är att bygga ihop så stora enheter som möjligt, antalet kronor multipliceras med antalet skog/vattet, eller vad nu kan vara.
Dessutom finns det stadsbrickor, och till dessa kan man köpa ytterligare fördelar.

Ett mycket enkelt auktionssystem avgör vilka brickor man får.
Brickorna är nummererade 1-48, fyra brickor läggs upp (om man är fyra spelare), därefter väljer den som fick den lägst rankade brickan vilken som helst av de upplagda, och i stigande ordning.
Detta upprepas till brickorna är slut.

En viktig detalj är att man bygger 5x5 rutor (man har även en startbricka som är en ruta stor).
Flest poäng vinner.

Spelet var ganska lätt att lära sig (det är faktiskt från 8 år), men låt er inte luras av det, det gav mycket huvudbry.
En hyfsad investering, kommer att spelas fler gånger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback