2018-02-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
När du länkat till den SCB-fil som visar Stockholms läns flyttningsnetto mot EUs respektive medlemsstater, så ska jag med stort intresse titta på den. Det vore väldigt bra information för att förstå Stockholms befolkningsstatistik, men finns det verkligen en sådan fil? I princip så borde förstås SCBs databas kunna ange t ex Värmlands läns flyttningsnetto mot Malta, men jag orkar inte söka efter detta, utan skickar bollen tillbaka till dig eftersom du alltså påstår dig veta var denna info finns.

Det jag menar är att du borde kunna komma fram till en siffra om du subtraherar
antalet invandrare från t ex Syrien, Irak, Iran, Afghanistan osv från nettot, då cirkulär migrationen bland dessa är låg(dvs få flyttar tillbaka), resterande blir då nettoinvandring från andra länder. Invandring och födelseland på invandrarna finns för alla kommuner.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-02-24 kl. 21:54.
2018-02-24, 21:59
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det jag menar är att du borde kunna komma fram till en siffra om du subtraherar
antalet invandrare från t ex Syrien, Irak, Iran, Afghanistan osv från nettot, då cirkulär migrationen bland dessa är låg(dvs få flyttar tillbaka), resterande blir då nettoinvandring från andra länder. Invandring och födelseland på invandrarna finns för alla kommuner.
Var är filen som visar antalet afghaner och malteser som flyttat in och ut ur Stockholms län? Du har ju bett mig titta på den filen två gånger, vilket jag gärna skulle göra, men säg då var den ligger!
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-24 kl. 22:01.
2018-02-24, 22:01
Medlem
Citat:
Var är filen som visar antalet afghaner som flyttat in och ut ur Stockholms län?

Som jag skrev får du subtrahera antalet afghaner(och andra länder om du så vill) från nettot, då får du sedan ett resultat som är nettot för "övriga världen".

Invandring 2017 efter län, kommun och födelseland Excel-fil 2018-02-21
2018-02-24, 22:02
Citat:
Som jag skrev får du subtrahera antalet afghaner(och andra länder om du så vill) från nettot, då får du sedan ett resultat som är nettot för "övriga världen".

Invandring 2017 efter län, kommun och födelseland Excel-fil 2018-02-21

Där har vi bara invandring. Det är ju flyttningsnettot mellan Stockholms län och EU vi pratar om. Här får vi väl bara inflyttningen från EU till Stockholms län.

Så tyvärr hjälper inte den för att styrka eller vederlägga mitt antagande att flyttningsnettot mellan Stockholms län och Europa troligen är nära noll.

Man får välja att tro, eller inte tro, på mitt antagande, att Stockholms läns flyttningsnetto mot utlandet om ca 5 000 personer per kvartal 2016 och 2017 har handlat om länder utanför Europa.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-24 kl. 22:16.
2018-02-24, 22:09
Medlem
adolfitlers avatar
Citat:
Ny koll på Järntorgets projekt Omnia i Sundbyberg där inflyttning enligt hemsidan påbörjas nu i februari:
...
*Flytta in och flytta in. Det är väl en massa spekulanter som köpt här också.

Sundbyberg lät intressant så jag kollade in projektet. Till min besvikelse var det "Sundbyberg" och närmare bestämt Ursvik. Det är området som är granne med järvafältet och du har Rinkeby ghettot över gatan. Har varit en del otrevligheter i Ursvik också när problemgrannens gäng är på besök och härjar. Halvera priserna och jag skulle inte ens flytta dit.
2018-02-24, 22:20
Medlem
Citat:
Där har vi bara invandring. Det är ju flyttningsnettot mellan Stockholms län och EU vi pratar om. Här får vi väl bara inflyttningen från EU till Stockholms län.

Så tyvärr hjälper inte den för att styrka eller vederlägga mitt antagande att flyttningsnettot mellan Stockholms län och Europa troligen är nära noll.

Man får välja att tro, eller inte tro, på mitt antagande, att Stockholms läns flyttningsnetto mot utlandet om ca 5 000 personer per kvartal 2016 och 2017 har handlat om länder utanför Europa.

Ja, det jag skrev var ju att...

Du har ett netto för all invandring
Du vet hur många som invandrat från ett enskilt land

Då kan du som jag skrev subtrahera antalet afghaner, etc från det totala nettot, och summan av det blir nettot från "övriga världen".
2018-02-24, 22:27
Citat:
Ja, det jag skrev var ju att...

Du har ett netto för all invandring
Du vet hur många som invandrat från ett enskilt land

Då kan du som jag skrev subtrahera antalet afghaner, etc från det totala nettot, och summan av det blir nettot från "övriga världen".
Det hjälper inte om vi inte har siffror för utvandring, och det har vi ju inte på länsnivå.

Försök att räkna ut Stockholms läns flyttningsnetto mot Europa!

Vi har:
- Länets flyttningsnetto mot övriga Sverige
- Länets flyttningsnetto mot utlandet (ca 5 000 per kvartal)
- Siffror över invandringen från Europa till länet

Detta räcker inte för att uttala sig om flyttningsnettot mot Europa.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-24 kl. 22:31.
2018-02-24, 22:30
Medlem
Citat:
Det hjälper inte om du inte har siffror för utvandring.

Jo det gör det, för återinvandringen till t ex Afghanistan är låg(kolla den cirkulära migrationen), dvs drar man då bort t ex afghanerna, så påverkas typ netto med samma summa, kvar blir "resten".
2018-02-24, 22:43
Citat:
Jo det gör det, för återinvandringen till t ex Afghanistan är låg(kolla den cirkulära migrationen), dvs drar man då bort t ex afghanerna, så påverkas typ netto med samma summa, kvar blir "resten".
Mitt antagande är att flyttningsnettot mot Europa är noll, och alltså är hela nettot mot övriga världen.
Ditt antagande är att mot Afghanistan och (vissa?) länder/världsdelar är invandring=flyttningsnetto.

Jag vill påstå att mitt antagande har högre kvalitet, för även om det är lätt att som du, göra antagandet för Afghanistan blir det svårare för t ex Amerika. Så du kan aldrig den vägen härleda dig till något vettigt vad gäller Stockholms läns flyttningsnetto mot Europa.

Nu låter det som att vi är två nördar som tjafsar, men det här är faktiskt ganska intressanta saker. På samma sätt som vi vill veta vad som händer mellan Stockholms län och övriga Sverige, netto, vore det bra att veta vad som händer mellan Stockholms län och övriga Europa netto. Då vet vi hur ett ras i asylinvandringen påverkar Stockholms befolkningstillväxt, och därmed bostadsefterfrågan.

Är det så att europeer (inkl. svenskar i utlandet) flyttar netto till Stockholm, eller från Stockholm. Detta vet vi inte.

Värt att notera är också, att av de som utvandrar från Sverige är bara ca en tredjedel svenskar.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-24 kl. 22:59.
2018-02-24, 22:56
Medlem
Citat:
Mitt antagande är att flyttningsnettot mot Europa är noll, och alltså är hela nettot mot övriga världen.
Ditt antagande är att mot Afghanistan och (vissa?) länder/världsdelar är invandring=flyttningsnetto.

Jag vill påstå att mitt antagande har högre kvalitet, för även om det är lätt att som du, göra antagandet för Afghanistan blir det svårare för t ex Amerika. Så du kan aldrig den vägen härleda dig till något vettigt vad gäller Stockholms läns flyttningsnetto mot Europa

Nu låter det som att vi är två nördar som tjafsar, men det här är faktiskt ganska intressanta saker. På samma sätt som vi vill veta vad som händer mellan Stockholms län och övriga Sverige, netto, vore det bra att veta vad som händer mellan Stockholms län och övriga Euroopa netto. Då vet vi hur ett ras i asylinvandringen påverkar Stockholms befolkningstillväxt, och därmed bostadsefterfrågan.

Men du vet nettot mot världen, det är enligt dig....

2017
Q1: 4 442
Q2: 4 428
Q3: 7 540
Q4: 4 992

Du vet hur många som flyttat hit från t ex Afghanistan osv.

Om du då subtraherar grupper där återflyttningarna är nära noll, så får du nettot för "resten av världen", Europa, Syd och Nord Amerika, resten av Asien, osv. Om det är Europa specifikt du är intresserad av hjälper inte det dig ett skvatt dock.

Nördigt ja hehe

Vi lagar middag här, blev väl sent!
2018-02-24, 23:45
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ny koll på Järntorgets projekt Omnia i Sundbyberg där inflyttning enligt hemsidan påbörjas nu i februari:
2018-02-24
Hus 11: 25 sålda (10 osålda)
Hus 12: 14 sålda (24 osålda)
Hus 13: 14 sålda (24 osålda)
Hus 21: 1 såld (27 osålda)
Hus 22: 2 sålda (26 osålda)
http://www.jarntorget.se/bostader/omnia/prislista/
=>
Troligen är det så, att här börjar folk flytta in* i hus där över hälften av lägenheterna är osålda. Månadsavgifter börjar ticka.
Detta är alltså Sundbybergs kommun där befolkningen ökade med 3,5% (!) förra året.
*Flytta in och flytta in. Det är väl en massa spekulanter som köpt här också.

Kunde inte låta bli med den där slutklämmen....
Så här tror jag det är:
Hus 11 Forskningsringen 90 inflyttning kv. 1; 25 sålda, 1 reserverade, 9 till salu, 35 totalt
Hus 12 Forskningsringen 88 inflyttning kv. 2; 14 sålda, 2 reserverade, 22 till salu, 38 totalt
Hus 13 Forskningsringen 86 inflyttning kv. 3; 14 sålda, 0 reserverade, 24 till salu, 38 totalt

På Hemnet hittar vi:
Adress // Hus // Till salu byggherre // Till salu spekulanter // Spekulationsgrad
F90 // Hus 11 // 0 // 10 // 28,6 % #
F88 // Hus 12 // 5* // 3 // 7,9 %
F86 // Hus 13 // 0 // 1 // 2,6 %
*En av lägenheterna som byggherren säljer är en reserverad lägenhet
#Här kan vi även notera att 10 av 25 sålda lägenheter är till salu så ur det perspektivet är spekulationsgraden 40 %

Alla fem hus tillhör en bostadsrättsförening. Det här blir intressant för Järntorget ... och för köparna ...

Edit: Omräknat pga buggig lista.
Senast redigerad av Tullius 2018-02-25 kl. 00:19.
2018-02-25, 00:00
Tack för kompletterande info Tullius, men jag är inte riktigt säker på vad du menar med "1 ej släppt". I t ex Hus 11 är det ju 9 "till salu".

Vad som däremot är lurigt är att det nedersta objektet av de som är märkta "såld" inte syns när man dragit rullningslisten i botten, däremot strax dessförinnan. Drar man långsamt och håller blicken längst ned i listan ser man detta. Är väl någon programmeringsbugg... Eller så är det något med Explorer.

http://www.jarntorget.se/bostader/omnia/prislista/

Välj hus och klicka "Lista", rulla ner, så ser ni vad jag menar. Det sista objektet i Hus 11 heter LGH 11-1404, men "gömmer sig" alltså.

Edit:
Ser nu att du nämner lgh 1404, så jodå den är med i listan, men s a s "gömd ibland".
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-02-25 kl. 00:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in