Fastän man tidigare utsatt sig för filmklipp och bilder med otäckaste innehåll såsom
brutala avrättningar signerade IS, fotona på strypta och skändade Elin Krantz, de
ihjälslagna barnen i Arboga med mera och borde vara något härdad vid det här laget,
så väcker mötet med brottsplatsbilderna från detta fall ett av de starkaste obehag till liv
som jag känt av i såna här sammanhang och då är ändå en hel del maskat så man slipper
konfronteras med det allra värsta (dock verkar man ha missat att dölja det igentejpade
huvudet på Tor i högra nederkanten på ett av fotona).
Här ligger då alltså två äldre människor avrättade med mängder med blod omkring sig.
För det är en ren avrättning som det är frågan om.
Två människor som befann sig i sitt eget hem ute i landsbygdsidyllen en söndag i
försommaren drabbades av denna ofattbara ondska, praktiserad av ett rödhårigt fetto
till usling. Instörtandes kom han med begär efter att få släcka människoliv och på
vidrigast tänkbara sätt. Och pengar var han också ute efter.
Ingenting tyder på att offer och gärningsman kände till varandra sedan tidigare.
Det hade kunnat blivit precis vilka andra människor som helst som råkat ut för denne
24-åring från lilla orten Mullsjö denna junisöndag.
Nu låg paret Lekanders hus väldigt lämpligt till sett ur en rånmördares perspektiv så valet
föll slutligen på dessa stackare. Kanske han dessförinnan övervägt ett annat ställe att
slå till på, flera andra ställen till och med. Stannat sin bil, gått ut och rökt och gjort
sina iakttagelser. Skulle han eller skulle han inte? Avstod och körde vidare (och andra liv
som kunde tagit abrupt slut fick fortsätta levas och om den saken är man lyckligt ovetande).
Och så hamnade han alltså till sist hos Lekanders. Han och den ondska han ämnade
släppa lös om bara några ögonblick.
Det går givetvis inte att föreställa sig en bråkdel av den fruktansvärda skräck, panik och
rädsla som dessa människor tvingades utstå innan allt slutligen var över.
Hur de känt när de fått all tejpen svept om sina händer och armar och ben och
fråntagits sin rörelseförmåga i allt väsentligt.
Kanske har de rätt tidigt in i förloppet anat till sin förfäran att den här personen som
i ett slag sprängt friden och lugnet och hotat sig in i hemmet med dragen pistol
(som de givetvis inte hade någon rimlig möjlighet att kunna avgöra om den var riktig eller ej)
ville åt deras liv utöver att han traktade efter deras pengar.
Så fort den aggressive inkräktaren erhållit den information han var ute efter, koderna
till bankkorten alltså, så kunde allt ta slut, den hemska insikten framtvingades nog.
Och så blev det. Och så plockades all tejpen fram igen och strax kunde man varken
se eller andas. Kvävda skrik i dödsångest därbakom silvertejpen men Edvin Gyllensva*n
brydde sig inte. Tejpen avlöstes av kniven och så fortsatte han att inte bry sig.
Han hade gjort sig omänsklig. Och någon mänsklighet återfår han aldrig mera hur
han än fortsättningsvis må spela snäll och oförarglig.
Han har gjort sitt val. Han är paria. Nu och för alltid.
Och de omskakande bilderna från köket lär man sent glömma.
De fortsätter att beröra starkt och kvitt blir man inte heller frågan om hur i all världen kan
det vara möjligt att en person kan göra så här mot andra människor?
Här passar det kanske bra med en diskussion om
Ondska i radions programserie
Filosofiska rummet som gick för några år sedan.
"När vi läser om massmördare och våldsverkare tänker vi ofta att vederbörande måste vara galen - det är ju helt sjukt att begå så onda handlingar! Men lagens och experternas definition av sjukdom är inte riktigt densamma som i det allmänna medvetandet. Och inte sällan vacklar även expertisen; i Norge gör just nu olika läkare helt skilda analyser av massmördaren Breiviks mentala hälsa. I Filosofiska rummet: Ondska som sjukdom hör vi den norske filosofen Lars Fr H Svendsen, författare till Ondskans filosofi, diskutera med Pontus Höglund, som forskar i medicinsk etik vid rättspsykiatriska kliniken i Malmö och lundafilosofen Jeanette Emt. Det handlar om olika former av ondska och hur detta begrepp är kopplat till sjukdom, fri vilja och frivilligt handlande."
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...?programid=793