• 34 678 online
  • 1 152 920 medlemmar
  • 59 646 736 inlägg
Igår, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Det är inte så enkelt att man kan peka på en särskild paragraf, men som många redan vittnar om i tråden så är det praxis i domstolen att den som brake checkar blir frikänd!

Men som du vet har attityden blivit betydligt hårdare mot tailgating nu och polisen (känner två personer som har fått böter för detta personligen). Så jag tycker att vi ska fokusera på det problemet som faktiskt är orsaken till en eventuell olycka, regel nummer ett i trafiken:

Jag är förvånad att du inte känner till det

Jag är förvånad att du inte vet att jag flera gånger om citerat och länkat till de lagtexter som kan komma i fråga i desssa situationer.

Sen är det ingen praxis att man skulle döma som du tror i ev rättssak, det är däremot vanligast inte minst för att bevisläget kan vara knepigt. Men finns det starka vittnesmål etc så kan det mycket väl bli den som kollar bromsarna som får hela skulden och t o m kan riskera vårdslöshet i trafik.

Oavsett vilket så är det fullständigt jubelkorkat och kan innebära livsfara att brake checka, betydligt farligare än om nån ligger för nära bakom. Om nån gör nåt dumt bakom är ju ingen fribiljett för att den framför avsiktligt ska göra nåt som är mycket värre och dummare. Men blir inte förvånad om du nye begriper en så enkel sak, för du har ju sedan länge i flera trådar tydligt visat att du inte ska vara på vägarna alls.

Hur man ska agera om nån ligger för nära bakom lär körskolorna ut, följ det för allas säkerhet, och det är inte att brake checka.
Citera
Idag, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Dummaste jag hört, 99% är det den bakom som är skyldig. Jag har diskuterat det här med flera personer som menar att Brake Check är lagligt.

Om du kör aggressivt och riskerar mitt liv så ska du inte räkna med att jag tänker reagera på bästa sätt för att undvika plåtskador på bilen speciellt inte när jag vet att det är du som kommer åka dit på det. Whiplash är det ingen risk för bara man är beredd och stolen är rätt justerad,

Det finns en anledning till den nya lagen om tailgating och hade det där som du berättar om hänt nu finns det inte en chans att din polare inte åkt dit på det.
Om du orsakar en olycka med din manöver i trafiken bedöms du som vållande.
Det är inte tillåtet att göra en kraftig inbromsning utan giltigt skäl, om det inte kan ske utan risk för omgivningen.
Citera