Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-21, 17:48
  #13
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Mediokert chassi, men det klarar sig till en basal dator som inte blir särskilt varm, så det funkar i det här fallet.

Dåligt nätagg, men det är svårt att hitta några bra under 550w, och datorn behöver inte så mycket heller. Hittar du t.ex ett guldcertat seasonic 360-450w så är det ett bättre val än ett c-klass 450w. Sök på "prisjakt", spelar väl ingen roll om datordelarna kommer i en&samma låda eller 2-3 olika.

Det finns moderkort för strax över halva priset, De blir inte bättre för att de kostar mer eller för att de är större, det är i första hand finesser som skiljer. Välj moderkortet utifrån de finesser du behöver. Om det är viktigt att datorn är krångelfri, undvik asus. Gigabyte och msi brukar vara bättre val.

Processor funkar som mellanmodell.
Noctuas kylare är bland de bästa, så inget problem med det, men om budgeten är viktig kanske du kan köra på originalkylaren nån vecka och därefter avgöra om du behöver byta till en tystare eller om du kan köra vidare med standardkylaren.

Minnet passar inte. Du har valt 2st 4gb-brickor som är till laptop (SO-dimm) och tillråga på allt också ddr3, de passar inte alls i en normal atx-dator. Råder till allra minst 8gb och gärna 16gb, för videoredigering i större formaten kan 32 gig vara lämpligt. Det ska vara ddr4 på nästan alla moderkort idag.

Grafikkort är väl ok, men ingen jättesnabb modell. Det beror på vilka spel du vill använda om det räcker till eller inte, och beror även på skärmupplösning; lägre upplösning=bättre flyt i de spel som är grafikkrävande.

Ssd'n är nog den bäst valda komponenten av alla där.
Ska du redigera film rekommenderas, förutom ssd'n där, en mekanisk hdd för att lagra filmmaterialet på. Med kameror som numera filmar i 4k och 8 minuter film tar 4 gig plats så behövs det inte så mycket film innan en 500-gig ssd är full. Det lastar också hårt på dess läs/skriv-cykler, så kanske en eller flera 4-12tb mekaniska diskar kan vara lämpliga för sådan lagring. Det beror på hur mycket du ska filma och om du vill spara nåt av det eller inte. Lita inte på EN mekanisk disk när du kommer upp i dessa volymer, se till att alltid ha backup om filmerna inte får försvinna.

Tack för svar!

Har uppdaterat lite saker nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11350966/

Vad tycker du nu? Bättre? Något mer jag ska byta?
Citera
2018-02-21, 19:05
  #14
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Tack för svar!

Har uppdaterat lite saker nu:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/11350966/

Vad tycker du nu? Bättre? Något mer jag ska byta?

Kan även tillägga att delarna behöver jag inte köpa från Inet. Det kan som du sa vara från olika sidor!
Citera
2018-02-21, 23:57
  #15
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Något mer jag ska byta?
Här har processorn ändrats till en där kylare inte ingår. Den valda kylaren är till socket 115* och processorn är en am4, så det passar inte så bra.
Det går hitta 2tb och t.o.m 3tb-diskar för ungefär samma pris som den valda 1tb.
Titta noga igenom listan för att säkerställa allt verkligen passar och att grejorna har de anslutningar du behöver, om kontakterna matchar så du kan ansluta monitorn, att det är tillräckligt antal och rätt typ av usb, att ljudanslutningar är som du vill ha dem, osv.
Säker att du lyckas bygga ihop datorn själv? Behövs antistatarmband? Hur är det med windowslicens, behövs sådan? Vissa windowsversioner levereras på dvd och det passar inte i chassiet, så du är begränsad till usb eller externa spelare att installera från. Ta en rejäl funderare innan beställning så allt är som du vill ha det och att förutsättningarna finns att få snurr på den där.
Citera
2018-02-22, 07:01
  #16
Medlem
rockypatel66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Här har processorn ändrats till en där kylare inte ingår. Den valda kylaren är till socket 115* och processorn är en am4, så det passar inte så bra.
Det går hitta 2tb och t.o.m 3tb-diskar för ungefär samma pris som den valda 1tb.
Titta noga igenom listan för att säkerställa allt verkligen passar och att grejorna har de anslutningar du behöver, om kontakterna matchar så du kan ansluta monitorn, att det är tillräckligt antal och rätt typ av usb, att ljudanslutningar är som du vill ha dem, osv.
Säker att du lyckas bygga ihop datorn själv? Behövs antistatarmband? Hur är det med windowslicens, behövs sådan? Vissa windowsversioner levereras på dvd och det passar inte i chassiet, så du är begränsad till usb eller externa spelare att installera från. Ta en rejäl funderare innan beställning så allt är som du vill ha det och att förutsättningarna finns att få snurr på den där.

Okej, tack!
Det ska jag göra, är inte bråttom med ny dator. Ska läsa på mer och återkommer så jag har mer koll.

Inte bra att tappa så mycket kunskap om datorer på några år..
Citera
2018-02-28, 09:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Mediokert chassi, men det klarar sig till en basal dator som inte blir särskilt varm, så det funkar i det här fallet.

Det finns moderkort för strax över halva priset, De blir inte bättre för att de kostar mer eller för att de är större, det är i första hand finesser som skiljer. Välj moderkortet utifrån de finesser du behöver. Om det är viktigt att datorn är krångelfri, undvik asus. Gigabyte och msi brukar vara bättre val.


Varför skall man undvika ASUS, har haft många ASUS-kort och dom har varit extremt pålitliga till skillnad från de MSI och Gigabyte jag haft.
Citera
2018-03-01, 04:38
  #18
Medlem
annanmedlems avatar
ASUS har ju höga ordinarie priser på främst ROG-korten men Strixkorten är ju lite dyrare med.

Och andra sidan går det ju ofta att hitta dem med rabatt.

ASRock har ju billigare normalpriser men hur ofta är de nedsatta?
MSI verkar ju hålla ungefär samma pris i butik / i snitt som ASRock.

Corsair Vengeance RGB 3466 MHz CL 16 med bara XMP på fungerade iaf inte alls på ASUS Z370-F. Fungerar typ på MSI Z370 Gaming M5 och vi får se om det fungerar på Gigabyte Z370 Gaming 5.

Jag har polares gamla ASUS-kort här och de fungerar fortfarande så av den anledningen känns det ju bra annars.
Citera
2018-07-03, 23:45
  #19
Medlem
rockypatel66s avatar
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11631323/

Vad tycker ni? Något jag ska byta ut?
Citera
2018-07-04, 14:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11631323/

Vad tycker ni? Något jag ska byta ut?

Kan du tänka dig att lägga lite extra så skulle jag ta Ryzen 2600 ist. Men se då till att få bios uppdaterat, annars startat den inte.

Sen gillar nog Ryzen lite snabbare minnen och kanske 16 ist 8gb, dock är minnen snordyrt nu för tiden.
Citera
2018-07-04, 20:36
  #21
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockypatel66
Något jag ska byta ut?
Om det ska vara budget kan du ta bort den extra processorkylaren och använda den medskickade kylaren. Går alltid byta kylare senare om du tycker det behövs och när kassan tillåter.

750w nätagg till en dator som aldrig ens kommer kunna dra mer än 180w oavsettt vad du gör med den är bara bortkastat, försök hitta ett 300-550w av bra kvalitet. Fractal är sällan bra. Evga g2-g3 kan rekommenderas, men hittar du t.ex nåt 360w seasonic på nån annan site, till lägre pris, inte helt fel att välja det isåfall.

250gig ssd är nättpå oanvändbart, det blir tjockfullt på en gång. Sikta på en 500gig ssd och strunta i den mekaniska hårddisken. 500gig klarar man sig ganska långt på fortfarande. En 500ssd brukar landa på ungefär samma pris som en 256ssd + minsta hdd, och blir tystare också. Då blir inte bara operativet snabbare inläst heller, även spel, nya banor mm blir det.
Behöver du mer utrymme, bara för att spara saker, finns ju alltid möjlighet att sätta i en mekanisk disk senare eller spara på usb.

Varför väljer du 2133 minnen när moderkortet vill köra 2400 och uppåt? 2x4gb är f.ö klent tilltaget, särskilt då moderkortet bara har 2 minnesplatser. Om du absolut måste ha just precis 8gb, välj EN minnessticka så kan du komplettera med 8gb ytterligare nån gång senare när kassan tillåter, och då utan att behöva slänga två fullt kuranta 4gb-stickor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback