• 6 802 online
  • 1 153 490 medlemmar
  • 59 668 844 inlägg
2018-02-14, 08:43
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
What, du måste ha riktigt hög schackrating va?

Remi mot Stockfish känns ju som stormästarnivå.
Inte nu längre, tävlingsspelade en gång i tiden när jag var ung.
Jag höll mig dock till en öppning jag studerat och ofta spelat, London system.
Stabil öppning utan en jäkla massa teori man måste gräva ner sig i.

Lätt att få en extra bonde på damflygeln och med den fördelen kan man tvinga till sig en remi genom dragupprepning som jag lyckades med i detta fallet.

Hade den börjat spela t.ex Englundgambit 1 d4 e5 eller någon annan sket datorer ibland kan få för sig att komma upp med hade jag varit troligen/garanterat helt körd.
Citera
2018-02-14, 10:35
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lycktan
Har precis skaffat Eldritch Horror som jag hört bra saker om och ser fram emot. Det sägs även att det ska vara bra för den som vill köra solo, ingen aning men måste prova det med, då det kan vara svårt att ha mina vänner över för lite längre spelseccioner.

Någon som har tips på andra brädspel som är bra för både solo och umgängekvällar ? Sett en del sk "dungeon crawlers" nämnas på diverse spelsiter (Youtube). Sword & Sorcery alt Massive Darkness är väl kanske de jag sett mest recenssioner/lets plays av. Gloomhaven är populärt vad man kan se, dock tilltalar det inte mig.

Höll på att glöma Warhammer Shadespire är ett trevligt 2 mans spel som inte tar lång tid (skirmish) och är enkelt att sätta sig in, men har trots sin enkelhet ett förvånande djup. Tja visst handlar det mycket om tur med tärningarna men också att bygga sin egen lek med synergi som passar din grupp o stil. Måste säga det är mycket roligare än jag först trodde, trevlig bekantskap som jag rekommenderar till folk som kanske inte har jättemycket tid/vänner för längre sessioner.

Jag rekommenderar Dungeons & Dragons: Legend of Drizzt Board Game. Sjukt kul även ensam och det finns fler spel med samma system om man är sugen.
Citera
2018-02-17, 01:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Power grid Ryssland

Ännu en expansion som vi testade på fem gubbar.
Egentligen inget särskilt nytt, lite annan hantering av kraftverken.
En råvarumarknad som, lite oväntat, inte alls tog slut. (Vilket vi alla trott, då det handlade om Ryssland).
Olja och uran var väldigt billigt, sopor återbildades med en faslig fart, men två sopkraftverk plockades bort från start.
Mycket trevligt, ungefär som grundspelet, 8/10
Citera
2018-02-18, 17:56
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Power grid Ryssland

Ännu en expansion som vi testade på fem gubbar.
Egentligen inget särskilt nytt, lite annan hantering av kraftverken.
En råvarumarknad som, lite oväntat, inte alls tog slut. (Vilket vi alla trott, då det handlade om Ryssland).
Olja och uran var väldigt billigt, sopor återbildades med en faslig fart, men två sopkraftverk plockades bort från start.
Mycket trevligt, ungefär som grundspelet, 8/10
Ett andra provspel visade att man inte behöver tänka alltför mycket på turordningen, det är bara att bygga på städer, resurserna återbildas ovanligt mycket, så det blir aldrig särskilt dyrt, och då gör det inte så mycket om man får köpa sist.

Däremot finns det en väldig tröghet i kraftverkshanteringen, där gäller det att slå till när något med många städer väl dyker upp.
Citera
2018-02-20, 21:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En ny liten tråd för alla som spelar brädspel.
Tänkte ett upplägg ungefär som filmforumet, en liten spelbeskrivning, och ett omdöme.

Senet, ett urgammalt Egyptiskt spel, kanske det äldsta spel man känner till.
Liknar lite Fia med knuff, och är långt mer avancerat än man kunde tro.

3/5

Monopol 5/5
Citera
2018-02-20, 22:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjuboy
Monopol 5/5

Lite mer vore kul att veta.
Hur många var ni ?
Använde ni auktionsregeln ?