2018-02-20, 20:14
Medlem
Langnasas avatar
verkar mest ganska smidigt att ha kronofogden "efter sig". Har en kompis (han var bankrånare på 80-talet) som har många miljoner i skulder.. han kan bete sig hur som helst, te.x skita i att betala en räkning, inget händer för det finns inget att göra. förra gången när han skulle flytta till en annan stad (frun som står för nya lägenheten) struntade han i att betala hyra i flera månader, tog bostadstillägget (4K/mån) att handla för.. händer inget.. kan inte säga att jag någonsin märkt av något negativt (känt honom i 12 år) han lever som alla andra liksom med vissa fördelar och vissa (fåtal) nackdelar..

Är väl te.x kört att ha VISA-kort osv.. sen behöver man ju inte bete sig som ovan, då får man säkert hyra lägenhet utan problem också..

Min kompis har f.ö aldrig haft besök av kronofogden under den tid han haft skulder (dvs sedan 80-talet).. så de är ju inte speciellt "på"..
Senast redigerad av Langnasa 2018-02-20 kl. 20:17.
Citera
2018-02-20, 20:32
Medlem
Jodå, här står svart på vitt. Danmark är det förlovade landet för den som har en stor skuld.
https://www.expressen.se/nyheter/skuldsatta-nordbor-soker-asyl-i-danmark/
Citera
2018-02-20, 20:47
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jodelhora
Har lagt vartenda krona på bilar/motorer och bildelar, byggt bilar och motorer för driftig samt strippenkörning.

Okej, var nyfiken. Försök få skuldsanering, det är väl det bättre alternativet än att behöva ta självmord/bli kriminell. Hoppas att det löser sig för dig.

"En skuldsanering innebär att du betalar en del av dina skulder under några år. Resten slipper du betala. När skuldsaneringen är slut har du inte längre kvar de skulder som ingick i din skuldsanering – tanken är att du ska vara skuldfri. - Kronofogden"
Citera
2018-02-20, 21:33
Medlem
Varför klarar du dig inte på dom 4800kr/mån du får behålla, eftersom vi alla andra gör det som har utmätning eller sanering..
Citera
2018-02-20, 21:50
Medlem
longbow4ys avatar
Det kom en ny lag i för skuldsanering som är som gjord för ditt fall:
Den 1 november 2016 ändrades lagen om skuldsanering. Lagen innehåller flera viktiga nyheter och gäller dig som får skuldsanering efter 1 november 2016.

-Du kan ansöka digitalt via vår e-tjänst.
-Det är enklare att ansöka – du behöver inte lämna lika detaljerade uppgifter om dina skulder som tidigare. Nu räcker det att du anger de olika skulder du känner till och ett uppskattat belopp för varje skuld.
-Du börjar betala direkt vid vårt beslut om att inleda skuldsanering. Tanken är att din skuldsanering ska komma igång så fort som möjligt.
-Du betalar till oss på Kronofogden och vi förmedlar betalningarna till dem som du är skyldig pengar.
-Du behöver inte betala något i juni och december – de månaderna är betalningsfria.
-Har du goda skäl kan du få betala under kortare tid än de vanliga fem åren.
https://www.kronofogden.se/skuldsaneringnyttforstanovember.html

Ansök!
Får du avslag drar du utanför EU men om du får genom skuldsaneringen är du ute ur skiten inom rimlig tid.
Citera
2018-02-20, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.

Åk utomlands och skaffa dig ett nytt liv, du och bankerna har förhoppningsvis lärts sig en läxa. Kan absolut inte vara något problem att hitta ett jobb för husrum/mat sen får du väl jobba dig uppåt.
Citera
2018-02-20, 23:28
Medlem
prettyinpurples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Reglerna om europeiskt betalningsföreläggande gäller i samtliga EU-länder utom Danmark. Detta innebär att man inte kan ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande i dansk domstol och ett fastställt europeiskt betalningsföreläggande gäller inte i Danmark.

Jasså hur kommer det sig? Vet du det? Väldigt intressant!
Citera
2018-02-20, 23:32
Medlem
lycka till då, är du säker att du har tänkt igenom detta så du inte förstör din framtid?

Är det så smart att berätta om planerna här?
Ska du jobba med nån form av spel?
Citera
2018-02-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettyinpurple
Jasså hur kommer det sig? Vet du det? Väldigt intressant!
https://e-justice.europa.eu/content_european_payment_order_forms-156-sv.do
Jaa hur kommer det sig? Det är väl någon modig dansk representant i EU förhandlingar som rest sig upp och sagt att Danmark ställer sig utanför avtalet. Vi vill inte ha inblandning av en massa utländska oseriösa inkassobyråer Typ "LINDORRF"eller "SVEA INKASSO" på dansk mark. Det här sköter vi bäst själva.

Sedan får du det omvända vid en skuldsanering beviljad i Sverige. Den innefattar alla skulder inom Eu däremot kan du inte ta upp en skuld som du skaffat i Danmark och få den beviljad i en skuldsanering i Sverige. Eftersom dom står utanför det samarbetet.
https://www.kronofogden.se/Skuldiutlandet2.html

Jag vill dock lägga in en passus här eftersom det händer så mycket inom Eu och det är då färskheten på detta avtal. Men det är dit Kfm länkar sin sida om fördjupning europeiskt betalningsföreläggande och då stämmer det med den pur färska länken att man inte kan ta upp en dansk skuld i svensk skuldsanering.
Senast redigerad av leosurvey 2018-02-21 kl. 01:06.
Citera
2018-02-21, 01:16
Medlem
Lyzzas avatar
Om ingen skrivit det innan så varför tar du inte ett jobb i Norge? Bra betalt och du fortsätter att betala av dina lån så fort du kan. Gör upp med kronofogden först så han vet vad du gör å inte skickar någon till dina föräldrar.

https://www.grensetjansten.com/sv/jobba-i-norge/
Citera
2018-02-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Om ingen skrivit det innan så varför tar du inte ett jobb i Norge? Bra betalt och du fortsätter att betala av dina lån så fort du kan. Gör upp med kronofogden först så han vet vad du gör å inte skickar någon till dina föräldrar.

https://www.grensetjansten.com/sv/jobba-i-norge/
Norge! Ja då lär du i alla fall få inkssobolagen efter dig. Dom är värre! än Sverige.
Citera
2018-02-21, 02:32
Medlem
Ett tänkbart scenario för din del skulle kunna vara detta för att komma undan med skulden och "sid steppa" kronofogden och svenska inkasso byråer.
Flytta till Danmark och folkbokför dig där. Danmark kommer nu att bli din "Bas" för eventuella utflykter och där ingår givetvis Malta. Nu kan du lugnt åka dit och jobba och bäst utav allt du får behålla din lön. Du kan nu tjäna hur mycket pengar du vill. Kfm vad är det? Bye Bye med dom.

Man kan helt enkelt inte göra någon utmätning på dig eftersom det skulle vara olagligt. Eftersom enda möjligheten att kunna göra det är att landet som du bor i har godkänt avtalet om betalningsföreläggande inom Eu. Och det har vi spånat ut att det har Danmark sagt nej till. Så då är du skyddad ifrån utmätning. När det sedan gäller uppehållstillstånd osv hur länge du får vara på Malta och jobba osv finns det säkert andra här som kan tipsa dig om och vet bättre än jag.
Lets go!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in