2018-02-20, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettyinpurple
Jag vill inte göra det svårare för dig men Sverige och Malta har avtal dvs om du arbetar vitt på Malta så kan din inkomst att bli tagen på samma sätt som i Sverige. Har du planerar på att arbeta "vitt" på Malta?

Jag tror inte det är så faktiskt. Det finns en teknisk möjlighet för kronofogden att driva in skulder i ett annat EU land. Då sker indrivningen genom det EU landets motsvarighet till kronofogden. Om det finns någon på Malta och om denne isåfall drar av pengar från lönen på samma sätt som i Sverige vet jag inte.

Vad jag vet så finns det endast i praktiken indrivningar från de nordiska länderna och Storbritannien och då endast CSN-lån. De är i övrigt de enda lånen som inte preskriberas av de TS räknade upp. Kanske inte gör så mycket då det är väldigt låg ränta på dessa.
Citera
2018-02-20, 19:35
Medlem
sanchoos avatar
När man läser kommentarerna blir man ju mörkrädd. Hur kan så många ha skulder i SVERIGE?. Fan vad ni är värdelösa.

Fråga kommunen om hjälp, om du har moral, annars kan du begå självmord eller flytta till u-land
Citera
2018-02-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
DU kan dra till Malta och jobba för 25000 i månaden... alltså bättre lön än du får här? varför är du ens kvar i Sverige, stick förfan är ju knappt ens ett val.

Efter ett antal år preskiberas skulderna så kan du komma tillbaka till detta skitland om du vill men det hade inte jag gjort.

Han har antagligen fast anställning här medan jobbet på Malta kanske inte leder till något varaktigt.
Vidare bor han hemma hos sina föräldrar idag och betalar antagligen ingen hyra.. Något han måste göra på Malta, även om det var delat boende.
Citera
2018-02-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.

Jag svarade på några av dina frågor ovan och svarar på några till nu.

1. Inget kommer att krävas av dina föräldrar. De har ingen försörjningsplikt för dig efter din 18-års dag.

2. Inget kommer att krävas av din vän då inte heller han är försörjningsskyldig för dig. Jag har ändå ett bättre förslag; skriv dig på en adress i Kongo. Där kommer kronofogden aldrig leta efter dig. Det är inget skämt, jag menar allvar.

3. Se mitt svar i förra inlägget.

4-5. Jag har varit i en situation liknande din så jag vet vad jag pratar om. Jag har nu, dock, återvänt till Sverige och biter i det sura äpplet som man säger... Jag tycker att du ska vara helt säker på vad du gör med en genomtänkt plan innan du gör något förhastat.
Citera
2018-02-20, 19:48
Medlem
Flytta till Malta och fortsätt spela till du vinner miljoner som du kan spela ännu mer för.

Lycka till med tjejen och hoppas på många barn till hon inser att du bara har utnyttjat henne och sen kan du fly till Marocko och fortsätta på samma vis.

Stackars din mamma och pappa
Senast redigerad av oolala2 2018-02-20 kl. 19:58.
Citera
2018-02-20, 19:51
Medlem
Kanske dags att reda ut vilka regler som då gäller för just Malta. Först och främst Malta är ett land som ingår i EU. Vad är det då som gäller angående vilka möjligheter har dina långivare att få tag på dig på Malta och börja driva in pengar på din lön. För det första så behöver dom då använda en blankett för ett europeiskt betalningsföreläggande. Sedan ska denna blankett lämnas in till den domstol i det land där du bor i detta fall Malta.När kravet i ett europeiskt betalningsföreläggande har fastställts av Kronofogden eller utländsk domstol, blir avgörandet giltigt i hela EU och kan verkställas i alla EU-länder. Så helt klart mest troligt att förr eller senare kommer Maltas domstol att ta di i "örat". Hur lång tid det tar innan dom gör det har jag ingen aning om.
KRONOFOGDEN FINNS ÖVERALLT OCH VI SER DIG!
Senast redigerad av leosurvey 2018-02-20 kl. 19:56.
Citera
2018-02-20, 19:59
Medlem
Jodelhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butterss
Vad köper du för grejer, är nyfiken på exakt vad man gör för inköp? Vad köper du för att hålla livsgnistan uppe?

Har lagt vartenda krona på bilar/motorer och bildelar, byggt bilar och motorer för driftig samt strippenkörning.
Citera
2018-02-20, 20:00
Medlem
prettyinpurples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Jag tror inte det är så faktiskt. Det finns en teknisk möjlighet för kronofogden att driva in skulder i ett annat EU land. Då sker indrivningen genom det EU landets motsvarighet till kronofogden. Om det finns någon på Malta och om denne isåfall drar av pengar från lönen på samma sätt som i Sverige vet jag inte.

Vad jag vet så finns det endast i praktiken indrivningar från de nordiska länderna och Storbritannien och då endast CSN-lån. De är i övrigt de enda lånen som inte preskriberas av de TS räknade upp. Kanske inte gör så mycket då det är väldigt låg ränta på dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Kanske dags att reda ut vilka regler som då gäller för just Malta. Först och främst Malta är ett land som ingår i EU. Vad är det då som gäller angående vilka möjligheter har dina långivare att få tag på dig på Malta och börja driva in pengar på din lön. För det första så behöver dom då använda en blankett för ett europeiskt betalningsföreläggande. Sedan ska denna blankett lämnas in till den domstol i det land där du bor i detta fall Malta.När kravet i ett europeiskt betalningsföreläggande har fastställts av Kronofogden eller utländsk domstol, blir avgörandet giltigt i hela EU och kan verkställas i alla EU-länder. Så helt klart mest troligt att förr eller senare kommer Maltas domstol att ta di i "örat". Hur lång tid det tar innan dom gör det har jag ingen aning om.
KRONOFOGDEN FINNS ÖVERALLT OCH VI SER DIG!

Jag håller med Leosurvey. Det är absolut möjligt att driva in skulder i andra EU länder och när det gäller lite större belopp som för TS så tror jag inte en sekund att sms-låneföretagen och övriga tvekar över att lägga ner resurser som kräver att man printar ut par blanketter och tar ärendet till domstol (som TS garanterat kommer förlora). Det pågår en ständig jakt på utlandssvenskars skulder och TS skulle göra sig själv en otjänst att fly till ett annat EU land där gränserna har suddats ut. OM TS måste fly så skulle jag rekommendera Sydamerika eller Asien där det är betydligt enklare att komma undan.
Citera
2018-02-20, 20:00
Avslutad
Om jag var du skulle jag flytta utomlands och lämna hålan Sverige. Du kommer aldrig bli av med skulderna eller få pengar över. Du har blivit en "skuldslav" som ska betala tillbaka lånet med räntor för pengar som banken skapade från tomma intet när du tog lånet.
Citera
2018-02-20, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettyinpurple
Jag håller med Leosurvey. Det är absolut möjligt att driva in skulder i andra EU länder och när det gäller lite större belopp som för TS så tror jag inte en sekund att sms-låneföretagen och övriga tvekar över att lägga ner resurser som kräver att man printar ut par blanketter och tar ärendet till domstol (som TS garanterat kommer förlora). Det pågår en ständig jakt på utlandssvenskars skulder och TS skulle göra sig själv en otjänst att fly till ett annat EU land där gränserna har suddats ut. OM TS måste fly så skulle jag rekommendera Sydamerika eller Asien där det är betydligt enklare att komma undan.
Och faktist Danmark. Dom är av någon anledning inte med i detta avtal. Ska kika på varför just dom står utanför i detta.
Citera
2018-02-20, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel

Jo, fast det är enkelt att komma runt...

Det enda man behöver göra är att registrera företag utanför EU och skaffa ett nytt bankkort på företaget. Alla kostnader tas på företaget och ingen myndighet kan kontrollera. Det finns flera mindre obskyra länder som gör detta... emot betalning förstås.

Hur får han sin lön? Enkelt, arbetsgivaren anställer honom som "konsult" och betalar lönen till företaget.
Citera
2018-02-20, 20:06
Medlem
Reglerna om europeiskt betalningsföreläggande gäller i samtliga EU-länder utom Danmark. Detta innebär att man inte kan ansöka om ett europeiskt betalningsföreläggande i dansk domstol och ett fastställt europeiskt betalningsföreläggande gäller inte i Danmark.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in