2018-02-20, 18:18
Medlem
Låter som en toppenidé.
://www.kronofogden.se/Preskription2.html#
Håll dig borta minst 3 år så är skulderna preskiberade.
Citera
2018-02-20, 18:25
Medlem
Buttersss avatar
Vad köper du för grejer, är nyfiken på exakt vad man gör för inköp? Vad köper du för att hålla livsgnistan uppe?
Citera
2018-02-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Och du verkar både vuxen och ansvarstagande i ditt resonemang. Finns verkligen så här pantade människor i vårt land? Du kanske bor på gruppbostad, då ber jag om ursäkt.

Nej, jag har både ordnad ekonomi och fast arbete. Att inse det självklara i mitt resonemang krävs inte många hjärnceller. Att lyda samhällskontraktet är upp till var och en. Att komma och smälla olydiga medborgare på fingrarna är infantilt. Människor har inget som helst ansvar gentemot samhället att värna om det.
Senast redigerad av billygibbons 2018-02-20 kl. 18:31.
Citera
2018-02-20, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Haha "eget ansvar" är den mest patetiska sociala konstruktionen. Ingen människa har valt att bli född så därför kan man ej lägga ansvar på individer. Allt annat är logiska kullerbyttor.

Vem ska man lägga ansvaret på då?
Vill du inte leva är det väl bara att livet av sig
Citera
2018-02-20, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Nej, jag har både ordnad ekonomi och fast arbete. Att inse det självklara i mitt resonemang krävs inte många hjärnceller. Att lyda samhällskontraktet är upp till var och en. Att komma och smälla olydiga medborgare på fingrarna är infantilt. Människor har inget som helst ansvar gentemot samhället att värna om det.

Jag håller med
Citera
2018-02-20, 19:01
Medlem
Byxfuckers avatar
Skuldsanering?
Det är ju praktiskt taget samma sak som att fly landet några år.

Du är ju definitivt en kandidat för att få skuldsanering. Visst, det är inte så jäkla kul men vad fan.
Citera
2018-02-20, 19:05
Medlem
prettyinpurples avatar
Jag vill inte göra det svårare för dig men Sverige och Malta har avtal dvs om du arbetar vitt på Malta så kan din inkomst att bli tagen på samma sätt som i Sverige. Har du planerar på att arbeta "vitt" på Malta?
Citera
2018-02-20, 19:06
Medlem
Så angående alla förståsigpåare med alla goda råd att förhandla om räntor och bla bla bla. En som är skuld översatt och har betalningsanmärkningar har ingen förhandlings position. Försök att fatta det och låt inte som att du sitter på andra sidan disken i nån j-a bank. Vi säger att ursprungs skulden på ett lån är 40.000 kr efter säg 15-20 år är denna skuld på ca 200.000 kr. Hur kul är det att förhandla om en ocker skuld med statens goda minne med ränta på ränta och inkassos ocker räntor på det. Det här är ingen j-a bank där man förhandlar här är det pisk slag som gäller och obstinata inkasso medarbetare samt sura Kronofogde tjänstemän som det handlar om. Så tänk på det snälla! när ni börjar snacka om förhandling om räntor och lån. Verkligheten kan te sig nog så allvarlig utan någon nyutexaminerad ekonom som kommer med goda råd.
Det finns 2 alternativ. Antingen söker man skuldsanering eller så gör man det inte.
Citera
2018-02-20, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UtopiaNova
"ag skulle kunna få tag i ett jobb, men då drar kronofogden bara mer pengar. Så hellre arbetslös med 4.500kr än jobba heltid för 4.500kr"

Det där var ju oroväckande mentalitet.

Din skuldnivå är inte häpnadsväckande trots allt, se till den vanliga Svensson med studielån, billån, bostadslån, lån till möbler, bensinkort med lån.

Lån är vanligt men ofta inte önskvärt. Skaffa ett jobb och se vad som går att göra med skulden.
Är det ohållbart finns skuldsanering.

Jo, ungefär som; "Jag kan nog få tag i ett jobb om jag klarar SFIn. Men är hellre bidragstagare än arbetsslav".

TS, Du är BARA 25. Du har pga av dina skulder ÄNNU större anledning att fixa ett jobb.
Skulder kan vidare förhandlas. Nedskrivning, räntor, amorteringstid mm. Ja, OM du skaffar ett jobb.
Citera
2018-02-20, 19:10
Medlem
prettyinpurples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveisgone
Jag ska redogöra för er hur min livssituation ser ut och vad jag har för planer. Jag hoppas någon insatt i amnet även kan svara på ett par frågeställningar lite längre fram.

Jag har i dagsläget skulder på 900 000. till banker, smslån, CSN.
Jag jobbar och drar in ca 20 000 brutto. Mina låneskostnader per månad ligger på 30 000 kr..
Jag bor hemma med föräldrarna.
Jag är 26 år gammal och äger ingenting. Har en bil som är värd ca 20 000 kr.

Det är vad vi har att jobba med. Jag har ca 20 % i ränta i snitt på dessa 900 000 kr som jag har i lån.
Jag kommer inte få ett samlingslån hos någon bank då de flesta skrattar mig i ansiktet när jag ens frågar.

Hur blev det så här då? Jo jag har varit en spelmissbrukare sedan 16 års ålder. Det hela har eskalerat för varje år. Så om ni tänkt kommentera något i stil med: "Du förtjänar det här" eller något i stil med: "Betala av allt var en man fly inte" så spara er tid. Jag är endast intresserad av att höra folks åsikter som faktiskt vill hjälpa en flashbackare ur the pain in the ass.

Jag funderar på att göra följande:

1 Ändra adress till en vän, ge han 1000 kr i månaden för att bränna alla brev han tar emot från fogden/inkassobolagen. Detta för att inte fogden ska knacka på hos morsan och farsan då de inte förtjänar detta helvettet.

2 Sälja bilen och betala av privata skulder (ca 50 000 kr totalt)

3 Flytta till en tjej i Malta, lägenheten står på henne så jag kommer inte kunna kopplas till detta.

4 Har ett jobb som väntar på mig nere i Malta med en inkomst på 25 000 kr

5 Inte återvända till Sverige på ett par år förutom korta besök hos familj.

6 Leva livet där, istället för att begå självmord här, då jag hellre dör än att ge bort min lön.

Mina frågeställningar
1: Jag äger som sagt inget och det är jag som är skuldsatt, kommer fogden kräva föräldrarna på huset eller något i den stilen?
2: Vännen som jag ska göra adressändringen till, kommer fogden kräva honom på något? Notera att jag kommer tala om för samtliga att säga att dom INTE vet vart jag är då fogden knackar på eller sånt.
3: Kommer min skuld preskriberas efter några år?
4: Har ni hört eller har du möjligtvis någon gång flytt landet? Hur var omställningen?
5: Har du något tips till mig?

Tack på förhand för du tog din tid att läsa igenom mitt miserabla liv, som med lite tur kan vända.

Jag läste senare i tråden att du har problem med onlinespel. Se till att ta tag i detta. Du har försatt dig i en situation som du absolut inte behöver vara i. Fly inte dina problem. Jag är säker på att du inte kommer ta dig ur kärnan av problemen om du flyr. Som jag sa ovan så har Sverige och Malta god kommunikation och om du arbetar vitt på Malta är chansen väldigt stor att de kommer driva in din lön. Om jag vore dig skulle jag:

1) Prata med dina föräldrar. Jag är säker på att de älskar dig något enormt och kommer vilja hjälpa dig.

2) Sök hjälp såsom anonyma spelmissbrukare eller liknande. Du behöver inte leva med den ångest som du har idag och du kan komma ur detta. Du är fortfarande väldigt ung och du har hela livet framför dig.

3) Inled skuldsanering. Bit i det sura äpplet och se till att göra rätt för dig. I samband med att du tar tag i ditt spelmissbruk så kommer ångest och andra negativa känslor försvinna.

Fan vad trist att detta har hänt dig! Jag lider verkligen med dig och ingen människa ska gå igenom det du gör. Lycka till!!
Citera
2018-02-20, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456

Hej, jag är lite i samma situation som dig faktiskt, jag drog på mig ett gäng skulder också kanske runt 250-400.000 kr, Sen valde jag att fly från Sverige till Thailand till en liten paradisö där svärmor har

Det funkar väl helt okej egentligen att leva såhär, jag har varit i Sverige några gånger efter på semester m,m.

Men de klart man tjänar lite bättre pengar i Sverige jag har fått ett jobb erbjudande där jag kommer tjäna mellan 25-30.000 netto i Sverige, så jag vet inte om jag ska ta det och lämna frun och barnet några månader och försöka förhandla om skulderna lite jag har lärt mig en hel del här nere och behöver pengar för att bygga lägenheter och det kommer ta alldeles för lång tid om jag sparar ihop det här nere i Thailand.

Så just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, om jag ska stanna kvar i Thailand eller om jag åker till Sverige och jobbar så får jag väl förhandla ner skulderna med inkassobolagen osv.

Tycker det är uppenbart att du ska ta det där jobbet. Om man sätter lönen i relation till dina skulder.
Så kommer det inte ta speciellt lång tid att betala av allt eller åtminstone en rejäl bit av det.
Det viktiga är bara att du har något billigt boende som väntar och inte bränner en stor del av lönen på det.
Även om så anställningen bara skulle vara i ett halvår så kan du få ner skulderna markant.

Berätta gärna hur det går för dig efter ett tag. Kan motivera andra och kul läsning för oss andra.
Citera
2018-02-20, 19:16
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
ja det är så det ser ut och situationen är för jävlig så att säga. Enda tipset är att ta jobb för då hinner inte fogden med på ca 3 mån. Byt sedan jobb och fogden halkar efter på nytt i 3 månader. 4 st nya jobb på ett år och fogden är sid steppad. Det är givetvis tufft att ordna så många jobb på ett år men du kommer absolut att få ett uppsving rent ekonomiskt.

Nja, kronofogden brukar inte upptäcka den nya arbetsgivaren förrän de skickar in kontrolluppgifterna. Så har det iaf varit i mitt fall. Det tog 8 år (!) innan kronkalle kontaktade min arbetsgivare om utmätning av lön.

Själv biter jag i det sura äpplet nu...har dock bara runt 130K kvar att dega.

//BB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in