Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-19, 22:19
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Nu verkar ju allt vara normalt igen? Känns faktiskt som om man borde ha haft is i magen och inte panikrycka ut pengarna som jag gjorde. Har dock köpt samma fonder igen och det tuggar på bra nu känns det som. Köpte ganska på en gång i och med ”andra raset”.

Se det som en lärdom inför framtiden. Det går inte att pricka bottnar och toppar. Däremot kan du alltid luta dig emot att börsen går upp mer än ner långsiktigt och då spelar det ingen roll om det dippar eller kraschar. Bara om du investerar kapital du behöver de närmaste tre åren.
Citera
2018-02-20, 01:38
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Nu verkar ju allt vara normalt igen? Känns faktiskt som om man borde ha haft is i magen och inte panikrycka ut pengarna som jag gjorde. Har dock köpt samma fonder igen och det tuggar på bra nu känns det som. Köpte ganska på en gång i och med ”andra raset”.

Seriöst du måste sänka andelen aktier direkt, du paniksäljer när börsen går ner 5-10% vad tror du att du kommer göra när börsen går ner 30-50%? Du kommer paniksälja skiten igen.

Det absolut viktigaste en nybörjare som du kan göra är att tänka ut hur stor del aktier du klarar av att ha utan att sälja om börsen kraschar, och du bör börja tänka snart för ekonomin är orolig.

Du bör nog inte ens ha mer än 50% på börsen, 50/50 kanske vore nåt
Citera
2018-02-20, 07:24
  #423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Nu verkar ju allt vara normalt igen? Känns faktiskt som om man borde ha haft is i magen och inte panikrycka ut pengarna som jag gjorde. Har dock köpt samma fonder igen och det tuggar på bra nu känns det som. Köpte ganska på en gång i och med ”andra raset”.


Ingenting är normalt för tillfället, Våra kära politiker har kokat ihop en perfekt storm. Det kommer bli episkt när det sätter fart och det kommer gå blixtsnabbt.
Citera
2018-02-20, 11:06
  #424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojja83
Ingenting är normalt för tillfället, Våra kära politiker har kokat ihop en perfekt storm. Det kommer bli episkt när det sätter fart och det kommer gå blixtsnabbt.

Kan bara instämma

Inget är normalt nu

USA styr marknaden , titta på Fed's stödköp : mängden och kurvans ökning
Kina minskar köp av amerikanska statspapper
USA hushållens belåning tillbaka och över nivån 2008
Sub prime lån till bilar ökar stort

Höjs räntan så kommer det märkas mest hos arbetar klassen och medelklassen
Dom rika klarar sig

När betalningsförmågan börjar svika ( räntehöjning ) då kommer det märkas
Som 2008
Sent 2018 tror jag det märks
Citera
2018-02-20, 18:29
  #425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Kan bara instämma

Inget är normalt nu

USA styr marknaden , titta på Fed's stödköp : mängden och kurvans ökning
Kina minskar köp av amerikanska statspapper
USA hushållens belåning tillbaka och över nivån 2008
Sub prime lån till bilar ökar stort

Höjs räntan så kommer det märkas mest hos arbetar klassen och medelklassen
Dom rika klarar sig

När betalningsförmågan börjar svika ( räntehöjning ) då kommer det märkas
Som 2008
Sent 2018 tror jag det märks

Och 2022 är det all time high igen på börsen
Citera
2018-02-21, 11:02
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungzholmen
Och 2022 är det all time high igen på börsen

Och alla önskar dom kunde köpa för 2018 årets priser
Citera
2018-02-21, 12:26
  #427
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Om folk håller i pengarna redan innan inflationen stiger, så lär vi snarare se rätt så kraftiga deflationskrafter och räntorna störtdyker från dagens nivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttadsthlmare
Ja du verkar sitta på facit. Men det var inte särskilt betryggande ord. Extremt tomma ord rättare sagt. De finns fler faktorer att ta hänsyn till.

Snarare ganska välfyllda ord. Som du sett senaste dagarna så tokfaller räntan nu när det ser "mindre hett" ut. Inte bara räntan faller brant utan även kronan devalveras ytterligare.

Visst finns det fler faktorer att ta hänsyn till men räntor och valutor är ganska potenta variabler.

Vad jag tror kommer hända framöver är helt enkelt att ekonomin faktiskt fortsätter med bra fart. De låga räntorna och den devalverade kronan fortsätter att elda på. När ekonomin sedan tar sats igen, så stiger inflation och räntor på nytt. Det är fullt tänkbart att vi balanserar kring någon sorts jämvikt här rätt så länge. Dock kommer bilden bli lite mer komplicerad, då alla variabler inte nödvändigtvis går i samma riktning.

Men att folk är lite dystra/rädda/skeptiska och håller i pengarna är ironiskt nog en garanti för att de låga räntorna fortsätter.

Det värsta som kan hända är faktiskt det omvända. Att folk börjar bli euforiska. Eufori kännetecknas av att alla negativister försvinner - även på flashback - och att inflationen börjar stiga kraftigt under starka tillväxtsiffror. DET hade varit en läskig situation att bevaka. Men var någonstans drunknar man i all denna optimism, var någonstans står det att tillväxten kommer stiga mot nya rekordnivåer kommande 5 år?

Allt man ser är dystert, varningar, negativism, skräckhistorier, läskiga anekdoter, varningar från självsäkra analytiker, prognoser om fallande tillväxt från alla möjliga myndigheter och auktoriteter.

Kort sagt vi ser en fortsättning på senaste årens trend.


Aftonbladet varnar för skräckscenario, 2010
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12302513.ab

Cornucopia, 2011, Hur mycket kommer bostadspriserna rasa?
http://cornucopia.cornubot.se/2011/0...serna-att.html

DN 2012, Prisfall på stora lägenheter!!
https://www.dn.se/ekonomi/priserna-g...ra-lagenheter/

Avanza 2013, Vi tror på bobubbla !
https://blogg.avanza.se/hemberg/2013...-boprisbubbla/

ETC 2014, Vad blir effekten om bobubblan spricker ????
https://www.etc.se/ekonomi/vad-blir-...bblan-spricker

KI, 2015, Varnar för boprisbubbla
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6271960
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2018-02-21 kl. 12:54.
Citera
2018-02-21, 12:37
  #428
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser

Det känns jävligt skönt att slippa sitta och oroa sig dagligen. Pumpar in ca 5-10k var månad, och det ämnar jag fortsätta med tills det är dags för pension. Går börsen upp? Bra. Går börsen ner? Bra.

Tänker samma.
Köper dock inte varje månad men spar ca 10 000 i månaden sen när jag tycker det är billiga priser handlar jag.
Det är Nice med rabatt på mina vanliga aktier och kan få direktavkastning nära 7%.
Citat från någon investerare är att typ såhär.
Aktier är det enda i världen du inte vill handla när det är rea.
Citera
2018-02-24, 15:20
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rolle55vakt
Jag ska sälja imorgon, tror på några veckor ner (min bedömning, återstår att se vad som händer). Köper in mig igen om 3 veckor. Kalla det att inte ha is i magen. Men om jag tror på något följer jag det. Ni kan inte stoppa mig.

det har gått 3 veckor på måndag, kommer du köpa in dig? sålde du allt?
Citera
2018-02-24, 15:57
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Tänker samma.
Köper dock inte varje månad men spar ca 10 000 i månaden sen när jag tycker det är billiga priser handlar jag.
Det är Nice med rabatt på mina vanliga aktier och kan få direktavkastning nära 7%.
Citat från någon investerare är att typ såhär.
Aktier är det enda i världen du inte vill handla när det är rea.
Du menar alltså när marknaden dippar 40-50% så köper inte du?

Det är då man ska slå till.
Citera
2018-02-24, 23:19
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Du menar alltså när marknaden dippar 40-50% så köper inte du?

Det är då man ska slå till.
När blodet flyter på gatorna och börsen räknas som död
Det är då det är bästa köpläget

Månadssparande är bra men det är alltid bra med cash för att köpa i nedgång

Just nu är det bara att lägga på hög , tror jag

Läste om Buffet att berkshire sitter på 100 miljarder dollar i statsskuldväxlar
Och köper varje vecka

Nån kunnig med en trolig teori
Oraklet gör väl inget om det inte är lönsamt på sikt
Och dom ökar kraftigt i Apple
Citera
2018-02-25, 07:56
  #432
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Du menar alltså när marknaden dippar 40-50% så köper inte du?

Det är då man ska slå till.

Citatet går inte exakt så men det leker med idén om att börsmarknaden är som en mataffär.
Du går där med din korg och kollar, wow röd prislapp på den men istället för att köpa så lägger du tillbaka den för du ser en folkmassa trängas om en annan vara.
Affären har nu en annons där också, passa på att handla nu är den bara 3 gånger dyrare än förra veckan.
Folket blir som black friday över den varan när alltid annars i världen de är i en affär ska de slåss om den varan med rea.

Jag handlar gärna när det är ner 40%
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback