Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-18, 19:05
  #853
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetLeffe
Nä definitivt inte, men.

Är du en osäker förare bör du ligga i den långsamma filen och puttra på i din lagoma hen hastighet för att inte störa flödet i trafiken, för att visa hänsyn mot dina trafikanter, för att hantera ditt fordon med den förmåga du kan uppbringa, det farliga är när den föraren blir avundsjuk på den som kan och vill framföra sitt fordon med självsäkerhet.

Försöker in i det längsta att respektera omgivande trafikanter, men...

Många är bara tvärsöver och vill störa ut trafikflödet med vilja för att mängden trafik stör dem och deras egna körning, deras hjärna får error då mängden trafik passerar dem i vänsterfältet.

Farliga förare passerar jag bara för att inte ligga bakom någon idiot då dess hjärna får haveri mitt i rusningstrafik, livsfarliga förare som inte kan ta rationella beslut då deras hjärna inte har kapacitet att tänka och handla under mild stress.

Vet av förare som inte kan ta flera intryck samtidigt, de ställer sig på bromsen och pallnitar och blundar samtidigt till de står blickstilla, sedan börjar de om körningen och låtsas som inget hände, såna förare åker man bara en gång med på lunchen.

Inte alla kan bli trafikledare på Arlanda, inte alla kan bli JAS piloter, inte alla kan framföra sitt fordon på ett säkert sätt.

Ja jag kör "aggressivt" för min egen säkerhet.

Man ska absolut inte köra aggressivt, men att köra defensivt men ändå aktivt är vanligen ett bra recept så länge man har klart för sig varför man gör som man gör och att de verkligen är med tanke på säkerheten för alla och en var.
Citera
2018-02-18, 19:05
  #854
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Jag har svårt att tro att denne får ta hela ansvaret om framförvarande förare gör en omotiverad hård inbromsning. Har du några hänvisningar, eller sitter du och hittar på?

han sitter o hittar på. Den som tvärnitar från ingenstans och gör det medvetet kommer aldrig få sin bil fixad även skuldsatt och av med lappen om det finns vittne som berättar hela sanningen

Det är olagligt att medvetet krocka
Citera
2018-02-18, 19:45
  #855
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
ja fast det är ju ingen riktig Brake Check!


Hur menar du att man ska agera då? Kommer det en aggressiv idiot bakom som kör nära ska man då öka farten menar du för att det finns risk att idioten kan bli irriterad annars? det är efterblivet!

Om du ska behöva fråga om em sådan sak så ställer jag mig starkt tvivlande om du verkligen har gått i körskola och innehar körkort, för det ska körskolan definitivt ha förklarat för dig på teorilektionerna etc.

Men om du verkligen missat det så kan du väl försöka tänka lite logiskt och se vad som kan vara det säkraste alternativet.

Bilen bakom dig kan du ju inte veta om det är en verklig akut situation, eller bara en stressad idiot. Oavsett vilket så har ingen annan i trafiken någon som helst rätt att kräva att du ska göra något som ökar riskerna för dig och andra, inte ens polisen med alla blåljus i världen.

Så, med bil stressande bakom. Om du väljer att öka farten så riskerar du överträda gällande hastighetsgräns, minskar du dina egna marginaler framåt, ökar risken att nåt olämpligt sker, och att krockvåldet ökar radikalt om något verkligen sker. Alltså ett dumt val.

Om du gör en brake check, så minskar du marginalerna mellan dig och bakomvarande, så att denne kanske kör in i dig vilken kan leda till vad elände som helst. Kanske din bil stöts runt i sidled, kanske ut i mötande trafik, kanske det finns oskyldiga barn etc o bilen bakom eller annorstädes i din närhet som kan drabbas om nåt går fel om du väljer att testa bromsarna för sätta bakomvarande på plats. Alltså ett dumt val som ökar riskerna och minskar säkerheten.

Om du istället gör som körskolan lär ut, lugnt och sansat ser till att öka dina marginaler framåt, genom att t ex sänka din hastighet försiktigt. Så är risken att nåt händer mindre, och om det ändå händer nåt så är krockvåldet mindre. Föraren bakom kan ju inte göra så mycket åt det men lär knappast irriteras lika mycket som om du gör brake check somuppenbart bara är för att jävlas med bakomvarande. Alltså det säkraste enklaste valet, dessutom det enda som är lagligt.
Citera
2018-02-18, 20:54
  #856
Medlem
Prodelins avatar
Ni har ingen koll på nånting verkar det som, finns några i denna tråd som vet vad som gäller men kan påminna er dumskallar igen att det är den som gör en medveten kraftig inbromsning som är den som åker dit enligt lag eller så händer det som min polare gjorde när han stod i kön i stan och bilen framför jävlades med att bromsa kraftigt, yep han körde bara in i bilen framför istället och tog smällen, föraren som gjorde er fina brake check blev chockad och hade väl aldrig trott man var så galen, yep det finns såna galna, inklusive mig som bara drar in i er istället och sen kommer farbror Polis och frågar vad som hänt, gissa vem som åker dit? ni idioter som gör brake check för att jävlas....

Och en sak till, föraren med sin fina brake check fick gå med nackkrage i flera månader efteråt pga whiplash skada...
Citera
2018-02-19, 11:28
  #857
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Ni har ingen koll på nånting verkar det som, finns några i denna tråd som vet vad som gäller men kan påminna er dumskallar igen att det är den som gör en medveten kraftig inbromsning som är den som åker dit enligt lag eller så händer det som min polare gjorde när han stod i kön i stan och bilen framför jävlades med att bromsa kraftigt, yep han körde bara in i bilen framför istället och tog smällen, föraren som gjorde er fina brake check blev chockad och hade väl aldrig trott man var så galen, yep det finns såna galna, inklusive mig som bara drar in i er istället och sen kommer farbror Polis och frågar vad som hänt, gissa vem som åker dit? ni idioter som gör brake check för att jävlas....

Och en sak till, föraren med sin fina brake check fick gå med nackkrage i flera månader efteråt pga whiplash skada...

Du snackar skit. Om du medvetet väljer att köra in i framförvarande fordon så är du självfallet skyldig. Ansvaret kan alltid delas, men om du tror att du inte är skyldig när du medvetet kör på en annan bil så måste du vara mer korkad än du verkar. Och du verkar vara rätt jävla korkad.
Citera
2018-02-19, 22:10
  #858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Ni har ingen koll på nånting verkar det som, finns några i denna tråd som vet vad som gäller men kan påminna er dumskallar igen att det är den som gör en medveten kraftig inbromsning som är den som åker dit enligt lag eller så händer det som min polare gjorde när han stod i kön i stan och bilen framför jävlades med att bromsa kraftigt, yep han körde bara in i bilen framför istället och tog smällen, föraren som gjorde er fina brake check blev chockad och hade väl aldrig trott man var så galen, yep det finns såna galna, inklusive mig som bara drar in i er istället och sen kommer farbror Polis och frågar vad som hänt, gissa vem som åker dit? ni idioter som gör brake check för att jävlas....

Och en sak till, föraren med sin fina brake check fick gå med nackkrage i flera månader efteråt pga whiplash skada...
Dummaste jag hört, 99% är det den bakom som är skyldig. Jag har diskuterat det här med flera personer som menar att Brake Check är lagligt.

Om du kör aggressivt och riskerar mitt liv så ska du inte räkna med att jag tänker reagera på bästa sätt för att undvika plåtskador på bilen speciellt inte när jag vet att det är du som kommer åka dit på det. Whiplash är det ingen risk för bara man är beredd och stolen är rätt justerad,

Det finns en anledning till den nya lagen om tailgating och hade det där som du berättar om hänt nu finns det inte en chans att din polare inte åkt dit på det.
__________________
Senast redigerad av MaricaHase 2018-02-19 kl. 22:12.
Citera
2018-02-20, 05:07
  #859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Dummaste jag hört, 99% är det den bakom som är skyldig. Jag har diskuterat det här med flera personer som menar att Brake Check är lagligt.

Om du kör aggressivt och riskerar mitt liv så ska du inte räkna med att jag tänker reagera på bästa sätt för att undvika plåtskador på bilen speciellt inte när jag vet att det är du som kommer åka dit på det. Whiplash är det ingen risk för bara man är beredd och stolen är rätt justerad,

Det finns en anledning till den nya lagen om tailgating och hade det där som du berättar om hänt nu finns det inte en chans att din polare inte åkt dit på det.

Du som då verkar vara ”trafikexpert”, självutnämnd då.... kan väl tala om för oss vilka lagar som säger att brake check (alltså att avsiktligt bromsa hårt i onödan så att det skapar fara eller hinder för andra trafikanter) är lagligt, eller vilka körskolelärare eller Trafikpoliser som säger det?
Citera
2018-02-20, 18:15
  #860
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Du som då verkar vara ”trafikexpert”, självutnämnd då.... kan väl tala om för oss vilka lagar som säger att brake check (alltså att avsiktligt bromsa hårt i onödan så att det skapar fara eller hinder för andra trafikanter) är lagligt, eller vilka körskolelärare eller Trafikpoliser som säger det?
Det är inte så enkelt att man kan peka på en särskild paragraf, men som många redan vittnar om i tråden så är det praxis i domstolen att den som brake checkar blir frikänd!

Men som du vet har attityden blivit betydligt hårdare mot tailgating nu och polisen (känner två personer som har fått böter för detta personligen). Så jag tycker att vi ska fokusera på det problemet som faktiskt är orsaken till en eventuell olycka, regel nummer ett i trafiken:
Citat:
Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det framför varje hinder som går att förutse.

Jag är förvånad att du inte känner till det
Citera
2018-02-20, 18:33
  #861
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Det är inte så enkelt att man kan peka på en särskild paragraf, men som många redan vittnar om i tråden så är det praxis i domstolen att den som brake checkar blir frikänd!

Men som du vet har attityden blivit betydligt hårdare mot tailgating nu och polisen (känner två personer som har fått böter för detta personligen). Så jag tycker att vi ska fokusera på det problemet som faktiskt är orsaken till en eventuell olycka, regel nummer ett i trafiken:


Jag är förvånad att du inte känner till det


Jag är förvånad att du inte vet att jag flera gånger om citerat och länkat till de lagtexter som kan komma i fråga i desssa situationer.

Sen är det ingen praxis att man skulle döma som du tror i ev rättssak, det är däremot vanligast inte minst för att bevisläget kan vara knepigt. Men finns det starka vittnesmål etc så kan det mycket väl bli den som kollar bromsarna som får hela skulden och t o m kan riskera vårdslöshet i trafik.

Oavsett vilket så är det fullständigt jubelkorkat och kan innebära livsfara att brake checka, betydligt farligare än om nån ligger för nära bakom. Om nån gör nåt dumt bakom är ju ingen fribiljett för att den framför avsiktligt ska göra nåt som är mycket värre och dummare. Men blir inte förvånad om du nye begriper en så enkel sak, för du har ju sedan länge i flera trådar tydligt visat att du inte ska vara på vägarna alls.

Hur man ska agera om nån ligger för nära bakom lär körskolorna ut, följ det för allas säkerhet, och det är inte att brake checka.
Citera
2018-02-21, 11:39
  #862
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kepler-22b
Han menar väl att det är minst lika dumt att köra in mellan två långtradare.

Både bilförare och lastbilschauffören tänker dock kortsiktigt i denna situationen. Bilföraren som tror att han kommer tjäna en massa tid på en riskfylld omkörning, och chauffören som minsann inte tänker sakta ned för ännu en idiot som ska tränga sig emellan.

Eftersom lastbilar kör i 80 och bilar i 90 (om de kör lagligt) gör man ingen större tidbesparing på att köra om, det är snarare en onödig risk både för sig själv och andra. Det är alltid bättre att vänta tills man kan köra om säkert vid dubbelfiligt.

Sent svar...

Tränga sig emellan? Yrkeschaufförsjäveln stängde den stora luckan medvetet. ...
Citera
2018-02-21, 19:30
  #863
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Dummaste jag hört, 99% är det den bakom som är skyldig. Jag har diskuterat det här med flera personer som menar att Brake Check är lagligt.

Om du kör aggressivt och riskerar mitt liv så ska du inte räkna med att jag tänker reagera på bästa sätt för att undvika plåtskador på bilen speciellt inte när jag vet att det är du som kommer åka dit på det. Whiplash är det ingen risk för bara man är beredd och stolen är rätt justerad,

Det finns en anledning till den nya lagen om tailgating och hade det där som du berättar om hänt nu finns det inte en chans att din polare inte åkt dit på det.
Om du orsakar en olycka med din manöver i trafiken bedöms du som vållande.
Det är inte tillåtet att göra en kraftig inbromsning utan giltigt skäl, om det inte kan ske utan risk för omgivningen.
Citera
2018-02-21, 23:04
  #864
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om du orsakar en olycka med din manöver i trafiken bedöms du som vållande.
Det är inte tillåtet att göra en kraftig inbromsning utan giltigt skäl, om det inte kan ske utan risk för omgivningen.
De finns de som menar att det är "giltigt skäl" att det är nån idiot som kör för nära, jag kan bli helt vansinnig på såna. Håll avståndet så blir det inga problem! regel nummer ett.

Räkna inte med att dina medtrafikanter alltid ska kompensera för dina misstag i trafiken särskilt inte spännbögar som medvetet kör för nära mår nog bara bra av att bli brake checkade lite då och då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback