2018-02-20, 15:51
Medlem
finns bara ett sätt skaffa mera lån så mkt du bara kan, begå brott så att du får ännu mera skulder, sen begär skuldsanering du måste ha ca 2,5 miljon i skulder så får du skuldsanering
Citera
2018-02-20, 15:53
Medlem
som folk säger ansök om SKULDSANERING!

En kompis gjordet det, hade över 1 miljon i skulder. En annan kompis som hade 500k i skulder. Kompisen som hade över 1 miljon vart av med skulden snabbare än den andra som hade 500k.

Skuldsanering och betala av lånet och du slipper ha en klump i magen sen åker du till malta och lever livet

Lycka till!
Citera
2018-02-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shobren99
finns bara ett sätt skaffa mera lån så mkt du bara kan, begå brott så att du får ännu mera skulder, sen begär skuldsanering du måste ha ca 2,5 miljon i skulder så får du skuldsanering
Varför skriver du om saker du inte har en jävla susning om?
Citera
2018-02-20, 15:59
Medlem
Det jag tänkte på är att Malta är en spelhåla, där många onlinespel sköts ifrån. Nu låter det inte som du tänker spela mer i ditt liv.

Att ge någon råd om livet. Visst du får ju ta allt du läser med en nypa salt.

Hoppas du får svar på dina frågor. Onlinespel borde vara olagliga. Men svårt att lagstifta bort. Och statsmakterna ser på spelandet med 'god min' - allt som får folk fast i klorna.

Tycker annars det är ok att lämna landet. Spelskulder är ju löjligt om det ska förstöra en människas liv. Tycker du ska ta kontakt med skuldsaneringen. Om det är några som borde få skuldsanering så är det sådana som vill sluta spela. Det är nog riskfritt att fråga i alla fall.

Preskription och sånt har jag inte så mycket koll på. Tänker det beror på vad dina gäldenärer gör av saken. Om dom ser dig som en stor skurk som ska fällas för bedrägeri, (tror jag ju inte dom ser dig som eftersom det är dom som är större skurkar), men om du får en dom på dig så tror jag det beror på vilken den domen är hur lång tid det tar innan du blir av med ditt brott? Nu tror jag inte det går att fälla någon som dig för något grövre brott. Men sådana frågor bör du ju veta svaren på.

Ett annat sätt är att leva så du inte har något att driva in. Lev 'under radarn' och utan några medel som går att driva in. Undrar hur länge du måste leva så för att skulderna blir avskrivna?

En annan fråga som du kunde ställa dig är vad Sverige betyder för dig. Många som lämnar Sverige, men du har ett medborgarskap. I långa loppet kan det innebära en viss trygghet - beroende på vad man jämför med andra nationer.. Men ditt ursprung - dina föräldrar som du tycks värdera.
Citera
2018-02-20, 16:00
Medlem
Jodelhoras avatar
Oj, tack för alla svar!

Behöver dock inga kommentarer som tex; klipp dig och skaffa jobb.

Jag har alltid kunnat sköta mina räkningar, lån och allt. Till den dagen jag skildes från mitt ex. Då höll inte ekonomin längre, samtidigt arbetslös kort efter. Då föll allt i gropen lixom.

Och ni som inte varit i samma sits, ja då är det lätt att uttala sig om hur man bör göra. Men så lätt är det faktiskt inte.
Jag var själv en sådan person som tyckte folk med obetalda skulder var dumma i huvudet, men saker kan hända som leder till detta.
Citera
2018-02-20, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jodelhora
Jag är en schysst kille på 25 år.
Jag har under flera år samlat på mig en stor skuld som gått till kronofogden.
Jag är arbetslös och får leva på 4.500kr i månaden.
Jag har alltså inte råd att leva, och funderar nu på att bli grovt kriminell eller bara ta livet av mig?
Samtidigt lider jag av panikångest syndrom sedan 8 år tillbaka. Jag har tagit lån och köpt saker för att må bättre och hålla livsgnistan vid liv så att säga.

Hur skulle ni göra?
Jag skulle kunna få tag i ett jobb, men då drar kronofogden bara mer pengar. Så hellre arbetslös med 4.500kr än jobba heltid för 4.500kr
ja det är så det ser ut och situationen är för jävlig så att säga. Enda tipset är att ta jobb för då hinner inte fogden med på ca 3 mån. Byt sedan jobb och fogden halkar efter på nytt i 3 månader. 4 st nya jobb på ett år och fogden är sid steppad. Det är givetvis tufft att ordna så många jobb på ett år men du kommer absolut att få ett uppsving rent ekonomiskt.
Citera
2018-02-20, 16:03
Medlem
thejams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Haha "eget ansvar" är den mest patetiska sociala konstruktionen. Ingen människa har valt att bli född så därför kan man ej lägga ansvar på individer. Allt annat är logiska kullerbyttor.

Skulle säga att det där var den enda logiska kullerbyttan.
Citera
2018-02-20, 16:04
Medlem
drummel89s avatar
Man up, ta tag i dig själv och sluta bete dig som en snorunge

Ring runt till alla långivare och förklara din situation, fråga om fryst ränta osv
Sälj bilen, ta jobbet på Malta och börja betala av lånen.
Citera
2018-02-20, 16:11
Moderator
v50s avatar
Förslagsvis så kontaktar du en skuldrådgivare där du bor och ser ifall de kan ge dig någon vägledning i hur du ska hantera situationen. Eventuellt kan det vara möjligt att ansöka om skuldsanering men det är i så fall något du får ansöka om via kronofogden, där kan skuldrådgivaren vara behjälplig i att ge råd i så fall.
Citera
2018-02-20, 16:12
Medlem
Wounderingtwos avatar
Ansök om skuldsanering. Det kan man få även om man inte har någon inkomst.

Jag gillar dock inte: "Jag kan skaffa mig ett jobb men då drar Kronofogden pengar". Ja? Du är ju skyldig att betala det som du tidigare struntat i att betala så varför skulle de inte dra pengarna?

Föreställ dig att det är du som är på andra änden, att det är du som sålt en vara eller tjänst som du aldrig har fått betalt för. Hade du bara ryckt på axlarna då?

För att ens bli övervägd en skuldsanering så behöver du inse ditt problem och ta tag i det. Med skuldsaneringsteamet måste du vara 100 procent ärlig och visa att du faktiskt vill förändras annars får man ingen andra chans.

Med omedelbar verkan bör du dock skaffa dig ett jobb. Inget blir bättre av att du tycker synd om dig själv.
Citera
2018-02-20, 16:15
Medlem
sojapojkes avatar
Din situation suger verkligen, du är nästan nere på absoluta botten. Men du måste ta en titt i spegeln och ändra din attityd helt och hållet och inse läget som är på riktigt allvar. För nu verkar du vara en jävligt omogen "25"-åring. 500k är sjukt mycket pengar och du måste kämpa några år för att betala av det. Det är inte djupare än så. Skulder förstör människor, om om du inte vill bli förstörd måste du aktivt göra någonting åt det..

Du måste:
  • Sök och skaffa ett jobb så snabbt som möjligt, för att betala av lånet. Du måste ha ett vanligt jobb, det är allvar och ett hederligt vanligt jobb måste du kunna hantera. Ja, kronofogden tar mer pengar av dig då men samtidigt betalar du av lånet snabbare. Det är lånet du ska fokusera på.
  • Gå till en psykolog och kräv terapi, du behöver hjälp med dina impulsköp! Du behöver också hjälp med din panikångest och ditt psykiska tillstånd som verkar vara knäckt, kräv hjälp och stå på dig!
  • Sluta köp skit en massa onödigt skit din jävla idiot! Sälj skiten om du kan för att betala av ytterliga från lånet, om möjligt.
För övrigt så blir jag fan så jävla sur på dig om du inte trollar, att utsätta sig själv med såna skulder vid en sån ung ålder, fyfan vilken idioti! Men jag önskar dig all lycka till om du verkligen kämpar aktivt för att bli skuldfri. För att ha en massa skulder mår ingen bra utav.
Citera
2018-02-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thejam
Skulle säga att det där var den enda logiska kullerbyttan.

Okej. Då har du inte tänkt till riktigt. Tänk efter lite och återkom bara om du förstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in