Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-17, 07:47
  #385
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Haha, lär behövas en rejäl överdos av Kalles kaviar innan man får för sig att betala 600 ballonger för en sossecontainer med turbo fyra.

Nu är ju D5 som jag skrev en 5-cylindrig motor och sannerligen välrenommerad som ett av de mest vikt/styrka effektiva motorblocken på marknaden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
Citera
2018-02-17, 08:09
  #386
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Nu är ju D5 som jag skrev en 5-cylindrig motor och sannerligen välrenommerad som ett av de mest vikt/styrka effektiva motorblocken på marknaden.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine
Fast det var ju förr, D5 i V90 innebär väl samma tvålitersfyra som i alla andra V90-modeller?
Men jag håller med om att V90 och för den delen övriga nya Volvo-modeller är lika mycket, eller nästintill lika mycket, premium som stortyskarna.
Citera
2018-02-17, 08:17
  #387
Medlem
hockexxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det var ju förr, D5 i V90 innebär väl samma tvålitersfyra som i alla andra V90-modeller?
Men jag håller med om att V90 och för den delen övriga nya Volvo-modeller är lika mycket, eller nästintill lika mycket, premium som stortyskarna.

Ja inte skiljer det då mycket. I övrigt vet man ju inte vad de hamnar på i driftkostnad, men det är svårt att slå VAG. Må vara de dyraste driftkostnaderna på länge vad gäller dom. Inkluderar transportbilar.

Vi har mest VAG på jobbet, någon Citroen/Peugeot/Fiat. Den sämsta är ju klart Fiaten. Näst efter det är alla VAG bilar och sen Peugeot och sist Citroen. Det snackar så mycket strunt om Franska bilar, men vad gäller driftkostnaden skiljer det tusentals kronor till de franskas fördel.

Mycket småstrul på dem. Men VAG bilarna har extremt dyra reparationer. Dyrast av alla utan tvekan med ungefär 10.000 per fordon.
Nu är ju det transportfordon. Men hör liknande historier från arbetarna vad gäller VAG.

Fiat bilen har ju i regel fel på allt konstant.
Citera
2018-02-17, 08:23
  #388
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast det var ju förr, D5 i V90 innebär väl samma tvålitersfyra som i alla andra V90-modeller?
Men jag håller med om att V90 och för den delen övriga nya Volvo-modeller är lika mycket, eller nästintill lika mycket, premium som stortyskarna.

Det visste jag inte.
Jovisst är det märkligt att det svenska självhatet sitter så djupt. Jag hade en ny V90 XC ett par veckor nyligen och den är väldigt välbyggd. Skulle säga snäppet över en två år gammal BMW520xd vi har på firman.
Citera
2018-02-17, 22:28
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Hallå

Ni med fina fina bilar, har ni märkt hur folk liksom demonstrativt tittar bort, snörper på munnen, ser extrasura ut när ni kommer med er fina bil?
Nu menar jag alltså inte dig som har en stylad Saab 9-5 eller en BMW av årsmodell blatte. Ja, inte nåt begagnat alls, inte ens nån "jättefräsig" amerikanare. Ni är drägg och skall så förbli.

Jag var rätt så tidig med V90 på byn och har noterat detta beteende.
Det roliga är att vi med riktigt fina bilar (jaja, det finns alltid nån med finare bil än dig) ser igenom detta beteende. Jag riktigt ser hur den trumpna skäggiga killen med arbetarjacka och påsen full med blöjor, coca-cola, snus, snabbrätter och chips INTE tittar på min V90 när han kommer ut från Ica och sätter sig i sin , vad han trodde var, sin jättefina V70 från 2008.
Fast det sjuka är att han tittar. Men ändå inte.
Känner ni igen detta?
I ditt fall är jag övertygad om att det handlar om samma fenomen som med downisar, det känns genant att stirra på någon med handikapp. Hade du haft bil, oavsett vilken, så hade du inte tyckt att en V90 är det minsta "riktigt fin bil", det är en svenssonbil som kommer bli en av de allra vanligaste på svenska vägar. Seriöst, en V90, och du sitter och kollar efter blickar, jag tror inte ens du har körkort, än mindre bil, du drömmer och fantiserar bara.
Citera
2018-02-17, 23:31
  #390
Medlem
RutledgeWoods avatar
De tror väl att din V90 är en taxi som kommer?
De kollar ifall den är ledig, men blir besvikna när det är någon kille i sin pappas kombi.
Citera
2018-02-18, 09:18
  #391
Medlem
Bästa jag läst idag

Citat:
Ursprungligen postat av krafs
Jag tror jag smäller av. TS har fått arvpengarna och kastat dem på en V90. Nu behöver han lite bekräftelse, så han inte går under av ångest när han inser att han har hivat in en halv miljon på en bil han egentligen inte har råd med.

Som svar på din fråga då. Jag kör en V90 d5 awd r-design i dagsläget(2017, uttagen förra våren). Visst är det folk som tittar. Och inte tittar. Den får frugan snart. I maj levereras min Panamera Turbo.
I mitt fall är det inga arv eller liknande. Det är 17 år av egenföretagande och slit som resulterat i att till slut lyckas finna min nisch och kunna göra bra med pengar på den. Så då tycker jag att jag förtjänar en sån bil. Jag är helt ointresserad av vad andra killar tycker om den. (Däremot är det väl ett litet plus om en och annan dam skulle visa intresse)

Jag ser inte ner på folk som inte har valt att dedikera en stor del av sitt liv att bygga företag. Den blöjbärande matkupongsfarsan du skriver om, han känns i mina ögon som en jävla krigare och du som förloraren.

Din inställning till dig själv och andra människor är snudd på miserabel. Väx upp.
Citera
2018-02-19, 12:57
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood
De tror väl att din V90 är en taxi som kommer?
De kollar ifall den är ledig, men blir besvikna när det är någon kille i sin pappas kombi.

Haha har råkat ut för det när en herre hoppade in i min bil o frågade om det var Uber. Jag sa när då har du kommit fel. Då frågade han " jaha men var är min Uber då? Han satt kvar ett tag innan han hoppade ut haha.
Citera
2018-02-19, 22:58
  #393
Medlem
tigerrakets avatar
V90 är en fin bil. Men jävlar vad volvo har sketit i det blå skåpet.
Ska du sätta ihop en bil som passar för tjänstebils-konceptet, så får du en skramlig låda och lite små-lull.

Innan kunde jag få en V70 med det mesta i, och ändå inte slå i företaget tak. Nu kan jag med nöd och näppe slå in business-paketet (som ju är volvos försök att få tjänstebils-kunder), och får helt vinka farväl till elmanövrerad baklucka, och elmanövrerad förarstol.

Nä, när hypen har lagt sig, så kommer dem märka att V90:n inte passar medelsvenssons plånböcker
Citera
2018-02-20, 08:37
  #394
Medlem
TheRumjackRovers avatar
Jag tycker V90 och andra nya Volvo verkar vara en grymma bilar. Säkraste transporten på hela klotet. När jag ligger i 120-130 i vänsterfilen på motorväg med min brukis (cadillac DV V8) på vinterväg och kör om en ny Volvo, då hänger den nästan alltid på för att lägga sig i röven å hetsa för att när tillfälle ges köra om. Den håller kanske 140-150 Även om jag skulle åka i 160 med fara för min och andras säkerhet så skulle jag bli omkörd. Men då beundrar jag denna Volvo, att den har sånt väggrepp i däcken, kort reaktionssträcka, oerhörd kort bromssträcka etc. Vilken fantastisk bil det är!
Här kommer jag å tror jag är nåt med min Cadillac DV som trots de bästa vinterdäcken, ABS, airbags etc är en rätt så säker bil så är bannemig Volvon totalt överlägsen allt annat som rullar. Nä, skäms på mig som inte köper en helt ny och totalt trafiksäker, unik och vacker vagn som Volvon 🤘
PS: Solbrillorna på å takboxen monterad då går det att köra ännu snabbare 😎

Förresten, nån som vet vart man köper dessa fantastiska däck?
__________________
Senast redigerad av TheRumjackRover 2018-02-20 kl. 08:40.
Citera
2018-02-20, 09:25
  #395
Medlem
TheRumjackRovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golv-Lars
En V90 är det som gäller för att få blickar.

Men varför får inte TS napp i den här tråden:
(FB) Fick jag en invit på Elgiganten igår?

Jag tycker TS ska sluta fokusera på uppmärksamhet men fortsätta skapa intressenta trådar.
😂😂😂😂😂 han måste skoja
Citera
2018-02-20, 09:38
  #396
Medlem
Rodeo774s avatar
Provkörde en V90 igår, och ja, den funkar ju och så men inget jag blev imponerad över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback