2018-01-31, 21:59
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är inte hypotesen det är marknadsföringen. Jmf rubriken i en artikel i Ny Teknik mot den vetenskapliga avhandling som artikeln är baserad på. Det du beskriver är titeln på artikeln i den populärvetenskapliga tidningen. Boken blir avhandlingen som de baserat sin tidningsartikel på.

Men alltså seriöst. Hon har inte gjort den där undersökningen än. Hon har "inspirerats" av Jonasson och hittat ett kalasbra sätt att få en massa uppmärksamhet. Sen går hon ut med att Vänsterpopulister är rädda för sanningen. Du kan inte jämföra det där med Ny Teknik. Vi pratar om politik här.
Men om hon åtminstone kunde vara lite rakryggad. Nu gnäller hon för att undersökningen kallas kontroversiell och säger, hur kan det vara kontroversiellt att ta reda på varför våldtäkterna ökar?
Men det är inte så hon presenterat det. En seriös forskning om våldtäkter presenteras inte så här.
Hon får en miljon och mängder av uppmärksamhet och kan ändå inte låta bli att gnälla.

Någon skrev att Heberlein inte blivit lika kritiserad om hon inte varit kvinna. Kom igen nu, spela inte ut det kortet. Det hade hon visst.
Citera
2018-02-01, 08:42
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Finns det någon praxis för hur sådana här insamlade gåvor relaterar skattemässigt? Kommer pengarna att stoppas i något bolag som står för produktionen och redovisar inkomster och utgifter?
Om man samlar in för att utföra ett arbete som resulterar i t.ex. en bok ska det då betalas skatt och arbetsgivaravgifter på den ersättningen som man tar ut för att skriva boken?

Det där har jag kollat upp. Fenomenet crowdfunding är ju relativt nytt och därför oreglerat. Regeringen har vis Per Bolund vinkat för att det kommit en lagstiftning, men ännu gäller följande:
Om betalningen motsvaras av en produkt eller tjänst ska den räknas som intäkt.
Om betalningen bara är en gåva är det skattefritt och räknas som när din farmor ger dig en femhundring i julklapp.
Exempel: Heberlein har fått in en miljon.
Låt oss säga att 500 K är rena gåvor. Dessa pengar kan hon göra vad hon vill med.
500 K är däremot betalning för den där boken som ska komma. Dessa pengar måste deklareras som inkomst av bokförsäljning. Dessa pengar sätts in nog in på hennes AB.
Tar hon sedan ut någon summa ur den potten räknas det som lön som hon ska skatta för och som firman ska betala sociala avgifter för.
Citera
2018-02-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Det där har jag kollat upp. Fenomenet crowdfunding är ju relativt nytt och därför oreglerat. Regeringen har vis Per Bolund vinkat för att det kommit en lagstiftning, men ännu gäller följande:
Om betalningen motsvaras av en produkt eller tjänst ska den räknas som intäkt.
Om betalningen bara är en gåva är det skattefritt och räknas som när din farmor ger dig en femhundring i julklapp.
Exempel: Heberlein har fått in en miljon.
Låt oss säga att 500 K är rena gåvor. Dessa pengar kan hon göra vad hon vill med.
500 K är däremot betalning för den där boken som ska komma. Dessa pengar måste deklareras som inkomst av bokförsäljning. Dessa pengar sätts in nog in på hennes AB.
Tar hon sedan ut någon summa ur den potten räknas det som lön som hon ska skatta för och som firman ska betala sociala avgifter för.
Tack för det svaret!
Hon har själv angivit att de som ger minst 300 kr (har jag för mig det var) får ett ex. av boken, det torde då räknas som intäkt.
Men allt är i syfte att något ska produceras.
Man kan nog anta att där är en hel del bidrag som är under 300. Om det skulle vara så pass som 500k är det en nice skattefri ”intäkt” av gåvor.

Sen är det ju frågan om redovisning för de som bidragit, antar att det är upp till den som samlat in hur det ska redovisas och om det är möjligt att granska.

Antar att skattemyndigheten kommer att göra någon sorts ”revision” av crowdfundare så småningom, lär väl bli tvist om vad som är vad.
Citera
2018-02-17, 22:18
Medlem
Ördögs avatar
Har ni noterat några reaktioner från den Goda, Humana, Toleranta, Medmänskliga falangen på Heberleins alltigenom rasistiska, olämpliga, fullständigt irrelevanta och enbart löjeväckande projekt? Politisms lille muntergök Röwa Stollfuckary gör ett behjärtansvärt försök att vara lustig, och lyckas lika bra som vanligt.

Jag fucking hatar swishpopulismen / Kawa Zolfagary
http://www.politism.se/kawa-zolfagary/jag-fucking-hatar-swishpopulismen/#post-56648
Citat:
Ann Heberlein, Moderaternas nya stjärnskott, bryter ny mark genom att lyckas dra in över 160 000 kronor via Kickstarter till en bok om hur våldtäkter och kultur hänger ihop. Hon hade dessutom tänkt kartlägga förövarnas etnicitet. Ni vet, sånt man har i bokhyllan bredvid Läckberg och Dan Brown. Tyvärr tyckte Kickstarter att projektet inte riktigt var något de ville förknippas med så de stoppade hennes insamling. Något som ledde till det enskilt största rekordet i felanvändning av ordet censur sen Tintin flyttades tio meter på Kulturhuset.

Rena rama guldgruvan för Heberlein som nu tiggt in över en miljon i donationer till sin bok. Det enda som är bättre för plånboken än ett populistiskt insamlingsprojekt är ett stoppat populistiskt insamlingsprojekt (säg det fem gånger snabbt). Tyvärr verkar det nu ha blivit dålig stämning inom ytterlighetshögern då Heberlein tycker att det inte är fruktbart att prata om hur ras och våldtäkt hänger ihop. Aldrig går det att göra alla glada.

Det är egentligen rätt smart att bli en swishpopulist. Man fattar varför så många halvkassa tyckonomer sadlar om och börjar producera genushatande podcasts och krönikor på tidningar som de tidigare kallat för rasistiska. Det verkar onekligen löna sig. Något jag solklart är avundsjuk på, jag önskar att vi till vänster var lika benägna att hylla och heja på de egna.
---
Kanske är det därför jag fucking hatar swishpopulismen, för att jag är avundsjuk. Antingen det – eller för att de spär på hat i en tid då sådant kan leda till mordbränder, misshandel och terrordåd för att det får deras telefoner att vibrera av extas när swishappen går varm.
Citera
2018-02-18, 11:12
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Har ni noterat några reaktioner från den Goda, Humana, Toleranta, Medmänskliga falangen på Heberleins alltigenom rasistiska, olämpliga, fullständigt irrelevanta och enbart löjeväckande projekt? Politisms lille muntergök Röwa Stollfuckary gör ett behjärtansvärt försök att vara lustig, och lyckas lika bra som vanligt.

http://www.politism.se/kawa-zolfagary/jag-fucking-hatar-swishpopulismen/#post-56648

Lite självironi kan väl inte skada... Jag tycker inte att det behöver vara något fel i sig att göra en sån undersökning. Men liite bisarrt att säga att förklaringen är enkel och handlar om invandring och kultur. Långt i förväg. Och sen twittra att det är liite komplicerat. Bland annat. Men fan jag lovar mig själv att inte snacka Heberlein, det blir bara mer synd om henne när hon får kritik och sen kan hon säga när jag föreslog granskning av våldtäkt och kultur blev det ett ramaskri, men nu när det granskas så protesterar ingen osv osv. Och för att jag inte är en konservativ som går i pride-paraden. Tycker rätt illa både om konservatism och Pride. Konstigt, va? Men tänk att det är så svårt att strunta i narcissister.
Men alltså, journalister får ta och titta på samma sak och så får vi kanske en seriös debatt om några år. Nemas problemas. Sen att det finns tramsiga brudar i akademien som inte har koll på vad Per Engdahl har för en, det är nästan OT.
Citera
2018-02-18, 17:36
Moderator
-Info-s avatar
Visar Ann Heberlein fel slags nyfikenhet?:

Citat:
Johan Hakelius:

"Ändå är oviljan bland journalister att försöka gå till botten med detta påtaglig. Det beror förstås på att det finns en gnagande misstanke att förövarna kan ha invandrarbakgrund. Att det kanske till och med är så att den saken är något som måste vägas in, för att vi ska kunna förstå varför det som sker nu sker. Att det inte bara handlar om sådant som kön, socioekonomi och andra faktorer, som ingen är ovillig att tala om.

En vanlig invändning när man tar upp ämnet med journalister, är att det inte finns något säkert belägg för sådana spekulationer. Det kan lika gärna bero på andra saker. Vanliga etniska grabbar Svensson är potentiellt lika jävliga. Och så kan det förstås vara. Men det är väl bara ytterligare ett skäl att vara nyfiken? Ännu ett bra motiv för att efter bästa förmåga försöka reda ut vad som faktiskt händer, där nere i Malmö?

Men den nyfikenheten saknas. Det läggs mer tid på att oroa sig över att de som ändå visar viss nyfikenhet, kanske inte gör det på rätt sätt. Det är det diskussionen om finansieringen av Ann Heberleins kommande bok »Våldtäkt och kultur" handlar om.

Den övergripande fråga hon vill försöka svara på - begås våldtäkter oftare av män som har en viss kulturell bakgrund och vad betyder i så fall det – är en fråga väldigt många i offentligheten anstränger sig väldigt mycket för att inte vara nyfikna på. Och visst, det finns skäl att oroa sig för att både frågor och svar i ämnen av det här slaget skruvas till på ett idiotiskt sätt, men då – återigen – finns väl all anledning att själv försöka reda ut vad som försiggår. Att andra kanske gör ett dåligt jobb, kan inte vara ett argument för att själv låta bli att göra jobbet helt och hållet."

https://www.fokus.se/2018/02/nyfikenheten-hotar-journalisten/

Johan Hakelius skriver några rader om Ann Heberlein och om gruppvåldtäkterna i Malmö.
Senast redigerad av -Info- 2018-02-18 kl. 17:52.
Citera
2018-03-04, 09:09
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Varför det? Hon vill ju inte ha minskad invandring. Skummade lite i Den banala godheten, kan inte se nånting om minskat flyktingmotagande. Såg intervjun som snubben jag alltid glömmer vad han heter gjorde med Heberlein, så jävla dumt alltså - inte Jens Ganman utan en annan profil, kommer på det snart. Han den skallige. Han ringde hem till Heberlein. Hon sa inte ett pip om minskad invandring. Riktad undervisning om värderingar. Jag tror att de som skickar pengar till Heberlein tror att hon ska bli mer emot invandring. Kanske hon blir, men i nu läget är hon inte det.
Moderaterna är främst för skattesänkningar och indragningar av olika typer av bidrag. Håll i hatten, inte bara bidrag till invandrare. Och Heberlein är väl något av en Thatcher.
Så nej det är inte alls konstigt att hon valde moderaterna. Kanske hon tar klivet över till sd - sossarna, aldrig.
Edit: Alltså Joakim Lamottes intervju.
Nej, någon sosse lär hon ju aldrig bli, men moderaterna är ju med sin historia knappast ett parti lämpligt för en tänkande och resonerande person.
Citera
2018-03-08, 02:59
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nej, någon sosse lär hon ju aldrig bli, men moderaterna är ju med sin historia knappast ett parti lämpligt för en tänkande och resonerande person.

Vet inte om hon är en tänkande och resonerande person eller en mer av en åsiktsmaskin. Men ibland håller man ju med henne, jag är inte heller så pigg på böneutrop i Sverige t.ex. Problemet med vinkeln kultur är att man bara förklarar saker med kultur ibland, och ibland inte.
Citera
2018-03-16, 00:58
Avslutad
AH gråter vidare om illvilliga tolkningar på hennes skrivande i sociala medier. Kan så vara att folk på vänsterkanten och PK gör så, ingenting okänt för dem eller den politiska agendan de driver.

Men AH är inte ett dugg bättre själv. Hon har, under sina PK-år, gjort exakt samma sak själv och till med ljugit ihop saker om meningsmotståndare. Nu låtsas hon som att hon alltid har varit kritisk till massinvandringen, islam och det förljugna svenska debattklimatet - när hon i själva verket tillhörde kören av åsiktsförtryckare. Den ormlika glidningen in på andra spelplanen är präglat av en gränslös fräckhet och arrogans.

Jag är i alla fall glad att Jonasson hann först med sin undersökning, det måste svida som tusan hos AH att hon inte fick vara självutnämnd talesperson i frågan. Bråka med sina forna vänner inom vänstern kan hon ju göra ändå.
Citera
2018-03-16, 01:19
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
AH gråter vidare om illvilliga tolkningar på hennes skrivande i sociala medier. Kan så vara att folk på vänsterkanten och PK gör så, ingenting okänt för dem eller den politiska agendan de driver.

Men AH är inte ett dugg bättre själv. Hon har, under sina PK-år, gjort exakt samma sak själv och till med ljugit ihop saker om meningsmotståndare. Nu låtsas hon som att hon alltid har varit kritisk till massinvandringen, islam och det förljugna svenska debattklimatet - när hon i själva verket tillhörde kören av åsiktsförtryckare. Den ormlika glidningen in på andra spelplanen är präglat av en gränslös fräckhet och arrogans.

Jag är i alla fall glad att Jonasson hann först med sin undersökning, det måste svida som tusan hos AH att hon inte fick vara självutnämnd talesperson i frågan. Bråka med sina forna vänner inom vänstern kan hon ju göra ändå.

Illvilliga tolkningar, tjenixen.
Jag tycker inte att det ska vara ok att skriva sådär. Gillar inte heller att man drar in sina barn i politisk debatt heller oavsett vänster eller höger. Folk som går i demonstrationståg mot rasismen med barnvagnar. Lämna barnvagnarna hemma. Eller tar sina barn som exempel, som i den där tweeten. Men dessutom plankar hon ju en del från "invandringskritiska" röster. Men hon står inte för det. Påstår att hon är missförstådd. Inte helt säker på att hon har alla hästar hemma. Arrogant, narcissist, ja men hon verkar dessutom inte ens fatta vad hon skriver. Hon kanske tror att hon är missförstådd. Fast jag får intrycket att hon låtsas tro att hon är missförstådd.
Det jag har svårast tro går hem i stugorna är egentligen att hon går ut så hårt med att slicka uppåt, på de rika. "Även miljardärer har rättigheter". Tror hon går för långt, är för kallhamrad även för de flesta "invandringskritiker".
Citera
2018-03-17, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög

Vänstermupparna; alltid med en underton av att de är så goda och fina och andra så onda och illasinnade.
Hennes försök att sätta in swishandet i en cynisk, syrlig och "annorlunda" kontext misslyckas fullständigt.

Mångkulturenens påverkan på samhället är faktiskt mätbart, och därmed kan man på goda grunder konstatera att ett mångkulturellt samhälle är "fel", i och med att vi har ett val. Massinvandringen har aldrig varit en naturlag, utan den är helt toppstyrd av en självutnämnd moralisk elit med stora ekonomiska intressen bakom sig.
Citera
2018-03-18, 16:50
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP

Jag tror hon är en åsiktsmaskin, som kan producera vad som helst på löpande band. Om hennes personlighet inte har någon kärna så kan hon väl fånga upp alla möjliga åsikter och uttryck och spruta ur sig åsikter i exremt hög takt.
Det här skrev hon för bara fem år sen.

Citat:
homofobi och islamofobi går hand i hand med vetenskapsförakt och kvinnoförtryck.

Fan vad djupt tänkt

https://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/ann-heberlein-biskop-antje-jackelen-ar-storre-an-lena-anderssons-debatteknik/

Ja det händer att folk ändrar åsikt, men det är inte ens det som är det märkligaste med Heberlein utan att hon har exakt samma kalla tvärsäkra sätt att platta till menings motståndarna idag. Och rapar ur sig vad som helst.
Jag tycker inte att en som hon ska släppas in i politiken. Hon är såpass rubbad att det skulle kunna vara farligt. Jag gillar personligen inte sd men uppfattar inte sd som ett farligt parti. Heberlein är tillräckligt samvetslös för att kunna göra en del skada. Och det ormlika, att hon inte står för det hon säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in