Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-13, 18:11
  #1
Medlem
Ballickers avatar
Hej!

Jag funderade länge på om tråden borde ligga här eller i inredning, mod får flytta den om det är fel. Anledningen att jag lägger tråden här är att jag har väldigt specifika krav, folk som är vana vid byggande har nog större chans att kunna hjälpa mig.

Jag letar efter ett hörnskåp. Nånting som verkar helt jäkla omöjligt att hitta.

Det ska passa ett hörn som är 60 cm (i värsta fall 65 men då måste jag göra ett hål för ett eluttag) åt ena sidan och 60-80 åt andra. Jag vill inte att skåpet är högre än typ 80 cm. Helst 60-70.

Hela grejen är att jag behöver ha en prydnad ovanpå, som måste kunna få plats. Denna prydnad är 100 cm lång, ca 50 cm bred, och behöver kunna stå på två stycken fötter (placerade i mitten) som har ca 60 cm mellan sig. Alltså rör det sig om 20 cm på varsin sida om varje fot, och runt 50 cm mellan dem (vi säger att en fot är 5 cm vardera). Prydnaden kan stå lite snett, därav att ett hörnskåp är optimalt. Bara djupet på diagonalen är mer än 40-50 cm så bör det vara lugnt.

Letade först efter Ikea Bestå men de har av nån jävla anledning inga hörnskåp.

Någon som kan tipsa om var jag hittar nåt i den stilen? Ursäkta att jag är luddig, men hoppas att nån som tycker sånt här är kul kan hitta det åt mig. Tack!
Citera
2018-02-13, 18:47
  #2
Medlem
AX64s avatar
Jag hade ett identiskt problem då jag fixade ett kök från Ikea som skulle måttanpassas, och just hörnskåp är ett helvete tyvärr. Det slutade med att man fick ta det som fanns, såga runt i det, och sedan måla där man sågat med samma färg som skåpen hade (i vårt fall svart så det var rätt enkelt). Fungerar inte den lösningen så är du i princip körd på Ikea och behöver leta annorstädes, alternativt köpa hyllplan från Ikea och snickra själv.

För lite udda prylar kan jag tipsa om vidaxl. Billigt och har mycket, men kanske inte just detta?
Citera
2018-02-13, 19:41
  #3
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Leta upp en (möbel)snickare i din närhet och beställ ett måttanpassat hörnskåp istället - så får du ett som passar exakt och efter dina önskemål. Kan då byggas på plats.
Citera
2018-02-13, 21:40
  #4
Medlem
ekmannens avatar
Ikea har ett överskåp för hörn dock 68cm bred.

Eller så får du väl be ett snickeri göra ett.
Citera
2018-02-15, 07:16
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballicker
Hej!

Jag funderade länge på om tråden borde ligga här eller i inredning, mod får flytta den om det är fel. Anledningen att jag lägger tråden här är att jag har väldigt specifika krav, folk som är vana vid byggande har nog större chans att kunna hjälpa mig.

Jag letar efter ett hörnskåp. Nånting som verkar helt jäkla omöjligt att hitta.

Det ska passa ett hörn som är 60 cm (i värsta fall 65 men då måste jag göra ett hål för ett eluttag) åt ena sidan och 60-80 åt andra. Jag vill inte att skåpet är högre än typ 80 cm. Helst 60-70.

Hela grejen är att jag behöver ha en prydnad ovanpå, som måste kunna få plats. Denna prydnad är 100 cm lång, ca 50 cm bred, och behöver kunna stå på två stycken fötter (placerade i mitten) som har ca 60 cm mellan sig. Alltså rör det sig om 20 cm på varsin sida om varje fot, och runt 50 cm mellan dem (vi säger att en fot är 5 cm vardera). Prydnaden kan stå lite snett, därav att ett hörnskåp är optimalt. Bara djupet på diagonalen är mer än 40-50 cm så bör det vara lugnt.

Letade först efter Ikea Bestå men de har av nån jävla anledning inga hörnskåp.

Någon som kan tipsa om var jag hittar nåt i den stilen? Ursäkta att jag är luddig, men hoppas att nån som tycker sånt här är kul kan hitta det åt mig. Tack!

Jag tolkar dig som att det inte handlar om ett skåp till en köksinredning. Korrekt?
Citera
2018-02-16, 13:07
  #6
Medlem
Ballickers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag tolkar dig som att det inte handlar om ett skåp till en köksinredning. Korrekt?
Stämmer. Det ska stå på golvet i ett hobbyrum.

Jag har för övrigt hittat några exempel som kan fungera, men problemet är att skåpet blir som ett L med båda kortsidorna i trä. Vill hellre ha något som är som en halv kvadrat om ni förstår vad jag menar.

Förresten, vad kostar det att låta en möbelsnickare fixa ett? Det är säkert en enkel sak för dem, men har inte riktigt lust att betala 5000+ kr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback