2018-02-16, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
https://www.wired.com/story/final-terrible-voyage-nautilus/

Läs den långa artikeln Kims journalistkompis skrivit om Madsen, sin "egen utredning" och även om sin vänskap med Kim.
Mycket intressant men jag känner just nu att jag orkar inte höra mer makabra detaljer om Peter Madsen. När man tror man hört det värsta så kommer det mer och mer och mer....
Blir illamående.

Ja, Madsen fortsätter att följa samma djupt störda och ändå avancerade linje som liknande mördare... Ed Kemper "wanted to own their spirits", Anders Carlsson hade en bisarr kärleksnatt med Rajalas lik osv...

Madsen relaterar till mordet som en drömsk älskare, och jag hoppas verkligen att brevet äkthetstestas, så att inte fallet förstörs. Det finns alltid risk för kontaninering...

Jag avvaktar till man bevisat att Madsen skickat brevet.
Senast redigerad av Eremona2.0 2018-02-16 kl. 10:10. Anledning: Felskrivning
Citera
2018-02-16, 10:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Bra skrivet!
Du tar upp precis de saker jag också tänkte på.
Det är sanslöst obehagligt och frånstötande att förstå hur han frossar i minnet av sitt dåd. Det är det han ensam äger nu - minnet och vetskapen om det vidriga han gjort med henne. Minnet av hennes lidande, hennes dödsångest. HANS minne, HANS njutning - då som nu.
Det kommer ingen någonsin att kunna ta ifrån honom och det är han hur nöjd som helst med.
Ja, det är ruskigt så väl hans personlighet stämmer in på andra bestialiska sexualsadistiska mördare.

Jag tänkte också på att hon nämner pojkvännens namn i artikeln. Men, känns som att det nog kan vara en överenskommelse, att just denna artikel är på Kims "villkor", som en fortsättning på det hon påbörjade. En kollega och vän som vet vad yrket handlade om - för deras del.
En vän som tänker lite som Kim själv gjorde. Som vet och förstår vad det handlar om.
Artikeln som Kim kanske kunde ha skrivit själv om det istället varit en vän som drabbats av monstret Madsen.

Ju fler hemska detaljer som framkommer om Madsens personlighet, desto mer framstår han verkligen som den totalt empatistörde, bestialiske sexualsadistiske mördaren som han är.
Han har verkligen både planerat och njutit till fullo av sin fullbordade sadistiska akt.
Minns att jag fick mycket skit i början när jag skrev om att jag trodde att motivet var sexualsadistiskt och att han nog hade plågat och torterat sitt offer. När jag trodde att det allra värsta scenariot var möjligt, men jag hoppades på att jag hade fel. Mår nu illa över allt hemskt, alla vidrigheter som uppdagas ju längre tiden går. Och, ännu värre detaljer lär framkomma under rättegången.

Känner som Kims journalistvän - jag önskar att historien haft ett annat, inte lika tragiskt slut.
Fast det är inte pojkvännen som hon hade nu senast. Han hette Niels.
Citera
2018-02-16, 10:35
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kim var ju ingen väninna till PM. Den här Deirdre/Deidre skulle ju med ut i u-båten någon dag senare, enligt henne själv. Undrar om inte det var den ursprungliga planen. Mejslarna var redan vässade...
Tror nog att han inte menade något speciellt med "en vän" utan mer "någon han bjudit in". Sexualsadister väljer oftare offer de inte har någon relation med innan.
Dessutom, en sån som Madsen har egentligen inga riktiga "vänner" utan bara såna han umgås med. Lär inte finnas någon "vän" som riktigt känner honom. De känner bara de sidor han haft anledning att visa upp för dem.
Han beter sig nog i vänskapsrelationer ungefär som småbarn när de "umgås". De leker bredvid varandra, inte med varandra.

Jag tror att KW var hans idealoffer av anledningar endast hans sjuka hjärna kan ge svar på.
Några anledningar som är möjliga kan vara:

Dels så visste han att hon var en driven journalist som väntat på intervju med honom. Hon skulle flytta därifrån snart, så han var tvungen att skrida till verket. Som journalist kunde hon bli inbjuden till en ubåtstur med kort varsel utan att hon skulle behöva krångla med misstanke över att det var något skumt på gång. Hon skulle ju få göra sin efterlängtade intervju. Hon fanns i närområdet, löjligt nära - perfekt för honom.

Sen så är det kanske också något speciellt med hennes sätt att vara och hennes utseende som gör henne till idealoffret. Hon är social, trevlig, driven, empatisk, snygg, klipsk och har rött, långt hår.
Tänker på hennes röda långa hår och kanske det har någon sjuk koppling till den rödhåriga strippan i installationen i tanken eller koppling till att hans mamma var rödhårig.

Om KW var hans första sadistoffer kanske Deidre stått näst på tur om han inte stoppats.
För fortsätta måste de ju, dessa sexualsadistiska mördare.
Blir som ett starkt drogberoende där han behöver häftigare och häftigare kickar.
Nu blir han inlåst och får då sina kickar av att återuppleva dådet i minnet.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-02-16 kl. 10:42.
Citera
2018-02-16, 10:59
Medlem
Fantastiskt stoff. Både brevet och mailsamtalet kan äkthetstestas på direkten. Att hitta Madsens ip är ju en baggis, och är dessa texter äkta vara, visar de ju en person som inte har några problem med att vika ut sig, bjuda in osv. Han beter sig ju som en jävla filmskurk, och monstret kan förvandlas till artig, grandios nörd på en halv sekund...

Han kommer inte att förneka att han skrivit brevet och mailen...

Den här bisarra ömheten han visar (jag tänker på henne varje dag) är djupt obehaglig. Han har nog på avstånd gått igång totalt på Wall, och mordet var väl nån ultimat förening eller nåt annat trams han fantiserat ihop.
Citera
2018-02-16, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Fascinerande artikel och välskriven. Att Madsen svarat på hennes brev och formulerar sig som han gör ang Kim som att han ”kan känna hennes ande”, är både makabert , grandiost och fullständigt i avsaknad av empati eller ånger. ändå inte förvånande då i de orden, som inte torde vara de enda Madsen yttrade om Kim i brevet, reflekterar hans känslor kring det skedda som i ett förälskat dödsskimmer.” Tänker på henne varje dag” avslöjar honom även att fortsätta frossa i minnet av det han gjorde med henne, ett beteende exakt enligt beskrivningar av personlighetsprofil. Oerhört stötande samtidigt som det liknar andra sexualsadistiska mördares sätt att tala om sina offer i lustfyllda och magiska termer.

Vore intressant att läsa brevväxlingen i sin helhet.

Reagerade dock på att Skribenten så lättvindigt nämner pojkvännen vid hans rätta namn, Ole Strubbe. Han själv som var så mån om att få vara anonym i media.
Säger som du, en fantastisk artikel. Och att hon fick ett långt samtal med Deirdre som berättade om hans mordplan på ubåten, om jag inte missuppfattade. Skrämmande läsning. Och att Madsen inbjöd journalisten att besöka honom - när allt blev lite lättare. "Without exception—whatever you are—you are welcome, I am all yours.” He ended one of the letters by saying “I will try to get this letter out to you as soon as possible, and hope that you will stay in touch as things gets easyer [sic]. .”

Och: "He wrote that he thought about Kim every day and that he could “feel her spirit somehow.”

Jag trodde inte riktigt på det där att han skulle frossa i sina minnen från ubåten - men uppenbarligen gör han det. Fy fan vilken vidrig liten man.
Citera
2018-02-16, 11:15
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Niels?
Jag är inte alls insatt i vem som ska ha varit hennes pojkvän men namnet i artikeln stämmer ju med det man kan läsa i texten om minnesfonden:
"The Kim Wall Memorial Fund was established by Kim’s parents, her brother Tom Wall, her partner Ole Stobbe, and her friends Mansi Choksi, May Jeong, Adam Perez and Dhiya Kuriakose" https://www.iwmf.org/blog/2018/01/11/kim-wall-memorial-fund-inaugural-grant-open/
Citera
2018-02-16, 11:23
Medlem
Citat:
Nej, det där har vi redan rett ut.
Citera
2018-02-16, 11:25
Medlem
Citat:
Niels?
Jag är inte alls insatt i vem som ska ha varit hennes pojkvän men namnet i artikeln stämmer ju med det man kan läsa i texten om minnesfonden:
"The Kim Wall Memorial Fund was established by Kim’s parents, her brother Tom Wall, her partner Ole Stobbe, and her friends Mansi Choksi, May Jeong, Adam Perez and Dhiya Kuriakose" https://www.iwmf.org/blog/2018/01/11/kim-wall-memorial-fund-inaugural-grant-open/

Niels är väl en vän till KW och/eller OS som på sin Facebook la ut en efterlysning av KW direkt efter försvinnandet. Flera i tråden trodde länge att han var pojkvännen men det är som sagt OS.

Vilken artikel, så välskriven och samtidigt så hemskt sorglig att läsa. Vilka fler har fått liknande inbjudan?
Citera
2018-02-16, 12:03
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Niels är väl en vän till KW och/eller OS som på sin Facebook la ut en efterlysning av KW direkt efter försvinnandet. Flera i tråden trodde länge att han var pojkvännen men det är som sagt OS.

Vilken artikel, så välskriven och samtidigt så hemskt sorglig att läsa. Vilka fler har fått liknande inbjudan?
Ja, artikeln är verkligen speciell. Mycket välskriven, känns realistiskt, känslosamt och äkta utan tillstymmelse till överdrifter. Hur hon söker svar, hur hon försöker ta vid där KW inte fick fullfölja, hur hon försöker få svar på det obegripliga, det hemska. Otroligt sorglig läsning.

Jag undrar också vilka som kan ha fått liknande inbjudan? Madsen framstår som mer och mer grotesk så jag undrar verkligen om detta var hans första mord eller om han kan ha bjudit in/mördat andra tidigare, såna där det tyvärr inte "märkts" så mycket om de försvunnit, som papperslösa, drogberoende prostituerade etc. Känns t.o.m inte helt omöjligt att han byggt ubåtarna just i sadistiskt syfte - att ha en perfekt tortyr- och mordplats där han kan uträtta sina sadistverk och böjelser ostört, där offret inte kan fly, där ingen kan höra ropen och skriken på hjälp.
Hans egen tortyrkammare som blir som en helig plats för honom, ju mer smärta, lidande och död - desto heligare och mer betydelsefull blir den.
Senast redigerad av magiciadehex 2018-02-16 kl. 12:05.
Citera
2018-02-16, 12:05
Medlem
Här berättar journalisten om sitt möte med den kvinna som måste vara De***re. Den hon refererar till "the woman" är alltså, om jag förstår rätt, Dei**re:

Some days before Kim stepped onto the Nautilus, the woman and Madsen were exchanging notes via iMessage. “It was a joke,” she said, pulling out her phone and scrolling through the white and blue texts. Like many people I met in Refshaleøen, this woman was usually occupied with an art project of one kind or another. She had been having trouble finishing a video, and she’d asked Madsen to motivate her with a threat. The conversation began as a casual sexual exchange but quickly escalated. She read the texts to me, translating into English as she went.

“He says he has a murder plan ready in the submarine, and I tell him I am not afraid, you have to be more threatening. He talks about the tools he wants to use, and I say, ‘Oh it’s not threatening.’ ” The scenario darkened to inviting a friend to the submarine, where they would suddenly change the mood and begin cutting her up. At the time, the woman didn’t give the exchange much thought; it was not something she took seriously. After a lull in the back and forth, she responded by sending him a video of horses. The moment passed. The police now have the text
Senast redigerad av Picasso2 2018-02-16 kl. 12:38.
Citera
2018-02-16, 12:48
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Här berättar journalisten om sitt möte med De***re. Den hon refererar till "the woman" är alltså Dei**re:

Some days before Kim stepped onto the Nautilus, the woman and Madsen were exchanging notes via iMessage. “It was a joke,” she said, pulling out her phone and scrolling through the white and blue texts. Like many people I met in Refshaleøen, this woman was usually occupied with an art project of one kind or another. She had been having trouble finishing a video, and she’d asked Madsen to motivate her with a threat. The conversation began as a casual sexual exchange but quickly escalated. She read the texts to me, translating into English as she went.

“He says he has a murder plan ready in the submarine, and I tell him I am not afraid, you have to be more threatening. He talks about the tools he wants to use, and I say, ‘Oh it’s not threatening.’ ” The scenario darkened to inviting a friend to the submarine, where they would suddenly change the mood and begin cutting her up. At the time, the woman didn’t give the exchange much thought; it was not something she took seriously. After a lull in the back and forth, she responded by sending him a video of horses. The moment passed. The police now have the text
Postade samma text i natt, när jag ganska chockad, just läst artikeln: (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11) Men, detta tål att läsas om och om igen. Man måste nästan det för att ta till sig det obeskrivligt hemska!

Ja, det känns nog ganska uppenbart att det är Dei**re det handlar om, även om hon nu inte ville skylta med sitt namn som hon i början gjorde i pressen. Då, när hon försvarade honom så, han var ju ungefär världens snällaste som inte kunde göra en fluga förnär. Det är ju ganska ofta så, att ingen i en sån här mördares närhet har kunnat ana vad han var kapabel till.

Men, just detta får mig ändå att undra vissa saker. Som, när började hon fundera över textmeddelandet han skrivit, om mordplanen, verktygen han skulle använda när han plötsligt skulle börja skära i offret? Är ett sånt meddelande något man bara skojar bort? Funderade hon inte ens över det innan hon uttalade sig om Madsen i pressen i början?

Om hon är van att han "skojar" om sånt, borde hon kanske börjat fundera över vad för sorts människa han egentligen var. Men, är lätt att vara efterklok, som det heter.

Undrar också hur lång tid det tog innan polisen fick vetskap om det Madsen skrev till henne dagarna innan mordet? Och, var det på hennes eget initiativ som hans text till henne blev känd för polisen? Kanske några svar om detta framkommer vid rättegången.
Citera
2018-02-16, 12:51
Medlem
Citat:
Postade samma text i natt, när jag ganska chockad, just läst artikeln: (FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11) Men, detta tål att läsas om och om igen. Man måste nästan det för att ta till sig det obeskrivligt hemska!

Ja, det känns nog ganska uppenbart att det är Dei**re det handlar om, även om hon nu inte ville skylta med sitt namn som hon i början gjorde i pressen. Då, när hon försvarade honom så, han var ju ungefär världens snällaste som inte kunde göra en fluga förnär. Det är ju ganska ofta så, att ingen i en sån här mördares närhet har kunnat ana vad han var kapabel till.

Men, just detta får mig ändå att undra vissa saker. Som, när började hon fundera över textmeddelandet han skrivit, om mordplanen, verktygen han skulle använda när han plötsligt skulle börja skära i offret? Är ett sånt meddelande något man bara skojar bort? Funderade hon inte ens över det innan hon uttalade sig om Madsen i pressen i början?

Om hon är van att han "skojar" om sånt, borde hon kanske börjat fundera över vad för sorts människa han egentligen var. Men, är lätt att vara efterklok, som det heter.

Undrar också hur lång tid det tog innan polisen fick vetskap om det Madsen skrev till henne dagarna innan mordet? Och, var det på hennes eget initiativ som hans text till henne blev känd för polisen? Kanske några svar om detta framkommer vid rättegången.
Jag kan tänka mig att det tog lite tid innan hon började koppla. Att verklighetsföra den texten/samtalet till vad han gjort är nog inte det lättaste. Vidrigt.
Såg inte att du lagt upp den inatt, kikade inte så "långt bak".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in