• 19 349 online
  • 1 152 493 medlemmar
  • 59 622 693 inlägg
  • 1
  • 2
2018-02-14, 09:08
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Eka. Då tänker jag en flatbottnad pråm för insjöar. Vi hade en sådan i många år. Endast underhållen med tjära som vi strök på vartannat år. Underhåll nära noll.

Läkare...

Flateka är ingen riktig Eka. En riktig Eka ska vara rund i botten och klinkbyggd. Har använd ekor flatekor, snipor och allt möjligt som vi hade hemma. Flateka är formstabil och funkar bra där det inte blir några höga vågor men på havet ska det vara rundbottnat som vakar och följer med i sjögången. Vi hade en stor eka lång men tung att ro med. Sedan byggde farsan en liten eka rund och bred, väldigt manöverbar. Han tog material från skogen som hade växt så det blev naturlig böjda och krokiga där de skulle vara böjda och krokiga, inte tillsågade bräder som har sämre styrka och hållbarhet.

Farfar hade en annan typ av lite smalare ekor som han rodde drag med. Under aktertoften fanns en sump med egen dyvika där man kunde släppa ner gäddorna tills man kom hem till båthuset där det alltid satt en sump vid brygga så man kunde hålla fisken färsk. Frys och kyl var inte allmängods i skärgården då.

Morfar hade flateka som han och jag vittjade ryssjor från, den var ganska lättrodd men kändes inte sjösäker på stora fjärdar. Vi lag nät också efter sik.
Citera
2018-02-15, 14:29
Medlem
Jag tycker flatekor är riktiga ekor. Eka som eka.
Citera
  • 1
  • 2