Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 21:05
  #61
Medlem
Vet inte om det har med den svenska mannen att göra men Iltalehti skriver att journalisten som skrivit om finländarens död blivit kidnappat av ISO som är den lokala säkerhetstyrkan så det är lite mysko.
Citera
2018-02-14, 21:51
  #62
Medlem
wwrs avatar
Finländarna hade väl något brev från chefen för Ugandas säkerhetstjänst, med sig. Men det bedömdes inte som äkta på flygplatsen. En finländare jobbade med säkerhet och en var f.d. minister. De borde ju ha kollat att de hade kontakt med rätt person i Uganda.

Man frågar sig om ugandierna kan ha ändrat sig och plötsligt förklarat brevet som icke äkta när finländarna anlände.

Säkerhetstjänsten hämtade även svensken på flygplatsen. Fast det kanske inte är helt onormalt om man skall möta presidenten, även om Uganda är ett ganska lugnt land. (Därmed blir de också lite grand ansvariga för besökarens situation.)

Utan att känna detaljerna så tror man ju att presidenten och säkerhetstjänsten har ganska god koll på läget

En del pekar nog mot dem, i alla fall. Inte för att de skulle ha lockat ned någon för att bli mördad. Men något kan ha hänt innan t.ex. finländarna kom till Uganda och finländaren därför likviderades.

Riktigt vilket rykte regimen har ur denna synvinkel har jag inte hunnit kolla.

Men det är självklart en vild gissning. Och sedan är ju frågan om dessa uppgifter stämmer.
Citera
2018-02-14, 22:25
  #63
Medlem
Kinesiska jättelån utmanar traditionellt bistånd. Tidigare tittade vi åt väst men nu tittar vi mot öst- där finns det hopp, skriver, en för mig okänd ekonom vid Ugandas finansdepartement. Hoppet består kravlöshet vad gäller straffen mot homosexuella, inhemsk korruption bl.a. Motprestationen är 4% i ränta. Kan man anta att om de ej kan, eller snarare när de ej kan betala så övergår vissa panter i Kinas ägo. Allt kryddat med en bismak av ocker och afrikansk lyxfälla.

Teorin kan ju då vara att Kina beordrat Uganda att se till att västerländska intressenter håller sig borta från nuvarande och framtida affärer. Är enskilda mindre länder beredda att ta strid mot en så viktig handelsnation?

Bara en tanke, i en häpnadsväckande historia.
Citera
2018-02-15, 10:42
  #64
Medlem
wwrs avatar
Det hela förefaller mycket skumt.

Svenska UD eller möjligen svenska företag kanske använder släktingar till diplomater för känsliga uppdrag. Fadern verkade bara acceptera att hans sons "hjärta hade givit upp".

En ambassadör i Thailand har väl ganska hög rang som diplomat. En son till en högre diplomat kan ju utnyttja detta.

Finnen tävlade fortfarande i triathlon och tog aldrig droger.

http://www.pmldaily.com/news/2018/02...la-hotels.html

Var svensken även där för att knyta kontakter för vapenförsäljning?

Det här lär nog bli locket på från media och UD.
Citera
2018-02-15, 11:21
  #65
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det hela förefaller mycket skumt.

Svenska UD eller möjligen svenska företag kanske använder släktingar till diplomater för känsliga uppdrag. Fadern verkade bara acceptera att hans sons "hjärta hade givit upp".

En ambassadör i Thailand har väl ganska hög rang som diplomat. En son till en högre diplomat kan ju utnyttja detta.

Finnen tävlade fortfarande i triathlon och tog aldrig droger.

http://www.pmldaily.com/news/2018/02...la-hotels.html

Var svensken även där för att knyta kontakter för vapenförsäljning?

Det här lär nog bli locket på från media och UD.

Det här börjar bli mer och mer intressant.

Om inte den diplomatiska virtousen Wallström säger något snart börjar det bli högintressant!

Min vän från Uganda ska hjälpa mig att översätta inhemska nyheter från landet ikväll när hen kommer hem från sitt arbete.
Då kanske jag kan tillföra lite i ämnet, hoppas jag.
Verkar inte som "vanliga" mord/dödsfall bara. Osar katt lång väg!
__________________
Senast redigerad av Erik Öst 2018-02-15 kl. 11:48.
Citera
2018-02-15, 11:29
  #66
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Då har de precis uppdaterat sin artikel, för det stod inte där när jag läste.
”Det är ett egendomligt sammanträffande att två skandinaviska påträffas döda med en dags mellanrum. Vi har fått en dödsattest på min son, och han dog på grund av ett hjärta som gav upp. Det finns inga tecken på att något brott ligger bakom.”

Märkligt att en 40-årings hjärta ger upp.. Kan man lita på detta?

Enligt min erfarenhet, nej. Allt och alla går att köpa för pengar, även ett stylat dödsattest.
Citera
2018-02-15, 11:32
  #67
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Lite annat brus är det kring det hela i .ug-medier

http://edge.ug/2018/02/09/two-europe...gandan-hotels/
Citera
2018-02-15, 11:36
  #68
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
http://www.monitor.co.ug/News/Nation...oup/index.html

Hjärtsvikt är en slaskdiagnos som kan användas när ingen annan dödsorsak kan direkt påvisas. Det ör ju inte fel rent logiskt. En medicinkunnig får rätta mig.
Att de inte hittat direkt orsak förvånar mig inte; ej alltid lätt att veta vad man ska leta efter, speciellt inte om det av maktutövare anses icke-önskvärt eller oprioriterat
Citera
2018-02-15, 12:06
  #69
Medlem
HipToBeSquares avatar
Hjärtattacksmord är inget man förknippar med Uganda. Rånmord hade tom varit mer trovärdigt i den delen av världen. Hjärtattacksmord är något som är mer förknippat med globalister och de verkar utföra dem slentrianmässigt idag oavsett om det är det mest diskreta eller inte.
Citera
2018-02-15, 13:04
  #70
Medlem
Rosa Luxemburgs avatar
Läs denna länk så får ni inblick i vilka attityder gemene människor inom landets samhällsorgan har för attityd och mentalitet så förstår ni vilken gryta som kokar där. Nästan inget sker bara så där av en slump där nere

https://theinvestigatornews.com/2018...m-police-work/
Citera
2018-02-15, 13:24
  #71
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hjärtattacksmord är inget man förknippar med Uganda. Rånmord hade tom varit mer trovärdigt i den delen av världen. Hjärtattacksmord är något som är mer förknippat med globalister och de verkar utföra dem slentrianmässigt idag oavsett om det är det mest diskreta eller inte.
Skulle säkerhetstjänsten rånmörda menar du?

Väldigt intressant fall, men jag tror inte att vi kommer få reda på så mycket. Har Sverige uttalat sig officiellt? Eller har Margot fullt upp med att könskvotera på wikipedia?
Citera
2018-02-15, 13:57
  #72
Medlem
wwrs avatar
Det vore bra att veta om sonen till ambassadören i Thailand kan ha fått diplomatpass som familjemedlem. Skulle han ha kommit in i Uganda på det tror jag det här kan bli en riktig affär.

Men, som sagt, jag har ingen vetskap i frågan. (Jag har bara väntat 1.5 timme på pass och visakontroll på Entebbe. Det vara bara 3 eller 4 före i kön. Jag har vanligt pass.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback