Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-14, 21:30
  #7285
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gluteny
Vissa kortare beskrivningar jag läst (av MGM:s pappa kan det ha varit) så var det nog ändå hyffsat mellan MGM och hans sambo, personligen tolkar jag det dock som att de befann sig i en ansträngd situation p.g.a. den dåliga ekonomin m.m. Bland annat vid ett tidigare bråk om någon leksaksspis eller något sånt (som bör ha skett i anslutning till att han köpt tejpen som användes vid mordet) så bad hon honom "dra åt helvete". Han tog bilen och drog en runda som följd.

Han berättar om att han hade en psykos tidigare (runt 2014-2015) där tvångstankar om att mörda folk kom till. Han beskrev det som att han kunde gå på stan och minsta lilla hos en person han mötte (t.ex. en skrikig tröja) kunde få honom att börja planera personens mord "in i minsta detalj". Det var till följd av denna psykosen (enligt honom själv) som han drog till Göteborg och försökte hänga sig. Mycket otrevligt verkligen!

Har hans pappa skrivit här i tråden eller var kommer det ifrån?
Citera
2018-02-14, 21:31
  #7286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Jag vet inte vad som är känt i tråden, det finns ingen sammanfattning och jag har inte tid att läsa igenom 94 sidor.

Men jag kan berätta följande:

- huset är under bevakning fortfarande

- en dotter till offren hade allvarliga drogproblem

- offren hade nyligen vunnit stort på travet

- mannens ögon var utstuckna

- mannens huvud var skiljt från kroppen

- bägge offrens samtliga fingrar var avkapade

- samtliga vattenkranar i huset rann på maximalt flöde

Ursäkta om jag slår in öppna dörrar. Men denna info fick jag reda på av bekanta från närområdet. Jag kände att jag behövde dela med mig.

Sen är du en jävel på att hitta på. Har följt hela tråden och när du skriver är antagligen det mesta bullshit.
Citera
2018-02-14, 21:33
  #7287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wounderingtwo
Har hans pappa skrivit här i tråden eller var kommer det ifrån?

FUP, från förhören
Citera
2018-02-14, 21:36
  #7288
Medlem
Tompa-123s avatar
Finns det bilder med i FUP som man kanske inte vill se?
Citera
2018-02-14, 21:38
  #7289
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa-123
Finns det bilder med i FUP som man kanske inte vill se?

Det värsta är censurerat, lite blod syns på någon bild. Går bra att se om man inte är mycket känslig.
Citera
2018-02-14, 21:48
  #7290
Medlem
Shaggymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Personligen tycker jag den här utredningen är oerhört dålig och det är bara tack vare att gärningsmannen besitter lägre intelligens än polisen som det ändå klaras upp.

  1. Hur i helvete kunde det dröja 30 minuter för polisen att komma till platsen?
  2. Vad i helvete gjorde att det tog tre månader att hitta honom?
  3. Varför i helvete började polisen yra om liknande brott i östeuropa? Gå inte över ån efter vatten... suck.
  4. Hur i helvete klarade de inte av att själva ta reda på vilken återförsäljare som sålt tejperna? Att det var Biltema eller Clas Ohlson borde varit polisens prioritet.
  5. Jag hoppas verkligen att de hade span på honom under tiden mellan topsning och labbsvar.
  6. Hur i helvete har de inte lyckats få denna lågintelligente dåre att prata under fem månader?
  7. Hur i helvete kan de få för sig att gå ut i media om att detta är de värsta dubbelmordet i Sveriges kriminalhistoria? Det är det inte, finns många lika hemska mord om inte värre...

Vill ni se ett bra exempel på en förhörsledare som är skicklig nog att få en seriemördare att prata, titta på detta: https://www.youtube.com/watch?v=bsLbDzkIy3A

Hade Edvin varit ett par snäpp smartare hade polisen aldrig hittat honom.
  1. Gör inte inköp som kan spåras.
  2. Stäng av din mobiltelefon när du utför brott. Gärna en tid innan så att de inte har en aning om att du varit i området.
  3. Lämna inte DNA, fingeravtryck och skoavtryck på brottsplatsen.
  4. Använd klorin eller liknande för att tvätta bort möjliga spår, inte saft och såpa.

Jag är så glad att fanskapet åkte fast. Ouppklarade mord av den här sorten gnager ovanligt hårt på rättskänslan. Att få se polisen jobba så här noggrant och minutiöst hedrar det här polisdistriktet.

Fallet låg länge öppet utan att en käft visste vem som gjort detta. Tack vare tålamod och noggrannhet åkte fanskapet dit. En av väldigt få gånger man skickar en vänlig tanke om polisen.
Citera
2018-02-14, 21:49
  #7291
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Påföljden för mord har låg inverkan på eventuell avhållsamhet från gärningsmännens sida. Straffen har varierat men morden har inte minskat, direkt.


Jag håller med dig i den första delen där men sen antyder du att morden ökat. Det stämmer inte riktigt heller. Vi har ganska få mord i Sverige. Därför får få händelser stort utslag i statistiken. De senaste sju åren har det fluktuerat mellan 68 och 112.

https://www.bra.se/brott-och-statist...-och-drap.html
Citera
2018-02-14, 21:52
  #7292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodBeeblebrox
Sen är du en jävel på att hitta på. Har följt hela tråden och när du skriver är antagligen det mesta bullshit.
Nej där tar du fel! Jag har inte hittat på ett dugg av det jag skrivit, utan återberättat det andra andra berättat för mig och det jag hört vid diskussioner. Har aldrig påstått något annat heller.

Sen blir det ju mycket ryktesspridning i en liten ort som Mantorp. Som vid viskleken börjar snacket med en version som sedan ser helt annorlunda ut i andra änden.
T.ex kan följande påståenden vara exempel på det:
- huvudena var avkapade (de var ju skurna in till kotorna)
- huset översvämmat (det var ju köksvasken som var igenproppad med kranen på)
- spritförrådet tömt (oklart om hela eller bara delar hade hällts ut över offren)
När dessutom morden i media beskrivs som kraftigt brutala och att övervåld används så leder det nog till att folk överdriver snacket också.
__________________
Senast redigerad av Touchdown 2018-02-14 kl. 22:26. Anledning: tillägg
Citera
2018-02-14, 22:15
  #7293
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jag är så glad att fanskapet åkte fast. Ouppklarade mord av den här sorten gnager ovanligt hårt på rättskänslan. Att få se polisen jobba så här noggrant och minutiöst hedrar det här polisdistriktet.

Fallet låg länge öppet utan att en käft visste vem som gjort detta. Tack vare tålamod och noggrannhet åkte fanskapet dit. En av väldigt få gånger man skickar en vänlig tanke om polisen.

Noggrannhet? Polisen yrade i ett par månader om att de trodde tejpen var köpt i utlandet.

Nästa gång är det en mördare som är en aning mer intelligent. Då är polisen körd.

Ja, polisen har lagt ner oerhört mycket resurser på en massa trams i det här fallet. För er kännedom har polisen under denna tid inte haft resurser för att utreda tips om dubbelmordet 2004. Go figure.
Citera
2018-02-14, 22:20
  #7294
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Anmärkning; Liksom i Råbo-fallet verkar psykiatrin ha en del att lära beträffande skillnaden mellan tvångstankar och fantasier.

Ur Fup ; "I samband med psykosen låg Edvin inlagd under 1½-2 månader på
sluten psykiatrisk vård men efter att han blivit utskriven hade han kontakt med en
utredningsenhet som Sandra säger kallas Tips. Utredningsenheten hade i uppdrag att ta reda
på vilken typ av sjukdom Edvin led av och Sandra är av uppfattning att man nu slutligen för
nu kanske 1½ år sedan kommit fram till att han lider av tvångssyndrom."
(Fup. M. s, 2595)

Förvisso sambons slutsatser, men att han blev utskriven måste bottnat i att experterna, ansåg felaktigt, att han inte var en fara för allmänheten. Uppenbart är att han haft väl utvecklade fantasier under längre tid.
Citera
2018-02-14, 22:24
  #7295
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inte ovanligt att patienter lider av impulser att skada andra. Skulle man larma polisen varje gång det händer, skulle de bli överhopade med anmälningar om detta.

Det som är väldigt ovanligt, däremot är att de faller till föga för dessa impulser. Den här personen hade varit omöjlig att hitta i farväg.

Kanske. Men om Polisen hade kännedom om dessa personer så hade man ju kunnat kunnat kollat upp en del av dessa personer samband med den här typen av grova brott. Så många borde det väl inte handla om.
Citera
2018-02-14, 22:32
  #7296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar596
MGM's farföräldrar och offer är bekanta. lustigt att det inte framkommit.
Nån koppling måste det vara om än så lös, tänker inte lätt att random hitta ett äldre par i en villa utan att leta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback