Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-30, 15:09
  #13
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Om du kör med flusstråd så bildas slagg, precis som med pinne. Så ja.

Fast mycket mindre än med pinne skulle jag säga.

Med sån där flusstråd svetsar man(jag iaf) inte så mycket, alltså tillför inte så mycket material så jag har inte upplevt att det blir någon kaka med slagg som med pinne. Möjligen någon orenhet som måste borstas bort innan övermålning.
Citera
2018-01-30, 15:22
  #14
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Har en enfas mig från Biltema, funkar finfint för hemmabruk - går att svetsa avgassystem m.m. utan problem. Minns inte vad jag pröjsade initialt för flaska (5l) och armaturer, men bytte nu efter typ 15 år och då gick det på runt 600 spänn.

Går ju att hyra flaskan också. Tror man måste hyra om man vill ha mer än 5l, men är osäker där.
Helt rätt en fördel är om man har en kompis eller dylikt som har en registrerad firma som kan teckna hyresavtalet så betalar man honom för hyran och momsen.
Citera
2018-02-03, 21:54
  #15
Moderator
VitKallas avatar
Vi provar El, VVS och Bygg istället. /Mod

Hobby --> El, VVS och bygg
/Moderator
Citera
2018-02-05, 09:54
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Jag har för avsikt att lära mig svetsa och är på jakt efter en svets som "klarar det mesta" för hemmabruk. Kanske svetsa ihop delar till ett bord eller andra små projekt, laga bilen osv.

Jag har läst en del och många verkar rekommendera en inverter (tex från Esab), exakt vad betyder det?
Är det bara att strömmen är likriktad eller säger det också om det är tex pinnsvets eller mig/mag?
Jag har också hört att s.k 3-fas är att föredra, att 230 kan vara lite för klent. Skulle föredra om priset hamnade runt eller under 5000:-
Jag frågade en svetsare på jobbet och han rekommenderade pinnsvets om jag aldrig hade svetsat förut eftersom det krävs skyddsgas osv på mig/mag om jag förstod det rätt, och att det skulle vara lite svårare överlag om man aldrig testat innan.
En invertersvets är ett annat ord för pinnsvets, ä.k. MMA (mixed martial arts eller manual metal arc). Ordet inverter i allmänhet brukar avse elektroniska mojänger som trollar om ström och spänning så jag antar att det i detta fall särskiljer svetsar som bygger på elektronisk omvandling och inte bara en enkel transformator. Jag tror samtliga invertersvetsar ger likström men teoretiskt så borde de kunna ge växelström med om man skulle vilja det.

Som de flesta andra så rekommenderar jag att du i första hand skaffar en MIG/MAG-svets då det är lättare att använda.

Citat:
Ursprungligen postat av scip
Helt rätt en fördel är om man har en kompis eller dylikt som har en registrerad firma som kan teckna hyresavtalet så betalar man honom för hyran och momsen.
Svetsar man bara lite så blir det dyrt med hyran och man kan köpa flaskor på 5 eller 11 liter istället så slipper man tänka på hyran.
Citera
2018-02-05, 12:51
  #17
Medlem
TIG är ju också ett alternativ som av någon anledning inte nämnts. Ger ofta betydligt bättre fogar är MIG och pinne, kräver mindre också efterarbete.
Citera
2018-02-05, 13:48
  #18
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
TIG är ju också ett alternativ som av någon anledning inte nämnts. Ger ofta betydligt bättre fogar är MIG och pinne, kräver mindre också efterarbete.
...men ställer istället högre krav på förarbetet, alltså rengöring och passform. Något man naturligtvis egentligen ska vara noga med oavsett svetstyp, men medan t.ex. en pinnsvets fortfarande fungerar till att svetsa något som fått det mesta av rosten och färgen avlägsnat med några drag med stålborsten kommer TIGen inte vilja vara med och leka förrän metallen är ren. Och gammal målad, rostig bilplåt som man inte kommer åt baksidan på kommer nog aldrig bli helt ren...

TIG är fantastiskt till nykonstruktion i rent material. Reparationer av något som är svårt att slipa rent överallt, mindre roligt.
Citera
2018-02-14, 09:30
  #19
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
TIG är ju också ett alternativ som av någon anledning inte nämnts. Ger ofta betydligt bättre fogar är MIG och pinne, kräver mindre också efterarbete.

TIG är en fin metod men inte lämplig för en nybörjare. Det är rätt knepigt, kräver dyr utrustning + gas och kliniskt ren metall. För en nybörjare som bara ska hemmasvetsa lite är MIG/MAG med råge den lättaste metoden, även om en maskin är lite dyrare än en pinnsvets och gas krävs.
Citera
2018-02-14, 09:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
TIG är en fin metod men inte lämplig för en nybörjare. Det är rätt knepigt, kräver dyr utrustning + gas och kliniskt ren metall. För en nybörjare som bara ska hemmasvetsa lite är MIG/MAG med råge den lättaste metoden, även om en maskin är lite dyrare än en pinnsvets och gas krävs.
Nu ska man ju vara ärligt och berätta att ALLA metoderna kräver övning och kunskap. En dålig svetsfog är en dålig svetsfog oavsett vilken metod man använder. Så om man har någon form av intention att faktiskt få ihop en BRA fog så kommer det ta tid innan man når dit.
Det må vara lättare att få ihop något som ser ut som en fog med pinne - men att svetsa bra och snyggt med pinne är svårt som attan.
Citera
2018-02-14, 11:40
  #21
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu ska man ju vara ärligt och berätta att ALLA metoderna kräver övning och kunskap. En dålig svetsfog är en dålig svetsfog oavsett vilken metod man använder. Så om man har någon form av intention att faktiskt få ihop en BRA fog så kommer det ta tid innan man når dit.
Det må vara lättare att få ihop något som ser ut som en fog med pinne - men att svetsa bra och snyggt med pinne är svårt som attan.

Självklart. Man skall alltid göra rent noggrant och gör man fel kommer fogen att hålla dåligt. Man ska dock också ta i beaktande vilken nivå det ska göras på. Även en dålig fog kan fungera för sitt syfte. Vill nån punkta ihop lite plåt hemma eller likt Ernst bygga en hållare för blomkrukor av armeringsjärn så är det inte samma sak som om det är rör i livsmedelsindustrin där fogen ska röntgas. Finns ingen poäng med att ställa krav på maximal hållfasthet och korrekt svetsande när det inte är den nivån det ligger på.

För nån som bara vill hobbysvetsa lite hemma och bygga saker där hållfastheten inte är en fråga om liv eller död eller miljonförluster är MIG/MAG den enklaste och metoden. TIG fungerar också men är dyrare och kräver väsentligt bättre rengöring och förståelse för svetsprocessen. Pinne är billigt fungerar också, men då är vi tillbaka till att det är svårare att lära sig och kräver goda kunskaper om man kommer ner under 1 mm i materialtjocklek.
Citera
2018-02-14, 11:43
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Självklart. Man skall alltid göra rent noggrant och gör man fel kommer fogen att hålla dåligt. Man ska dock också ta i beaktande vilken nivå det ska göras på. Även en dålig fog kan fungera för sitt syfte. Vill nån punkta ihop lite plåt hemma eller likt Ernst bygga en hållare för blomkrukor av armeringsjärn så är det inte samma sak som om det är rör i livsmedelsindustrin där fogen ska röntgas. Finns ingen poäng med att ställa krav på maximal hållfasthet och korrekt svetsande när det inte är den nivån det ligger på.

För nån som bara vill hobbysvetsa lite hemma och bygga saker där hållfastheten inte är en fråga om liv eller död eller miljonförluster är MIG/MAG den enklaste och metoden. TIG fungerar också men är dyrare och kräver väsentligt bättre rengöring och förståelse för svetsprocessen. Pinne är billigt fungerar också, men då är vi tillbaka till att det är svårare att lära sig och kräver goda kunskaper om man kommer ner under 1 mm i materialtjocklek.
Jag håller med dig - ville bara nyansera det lite eftersom många "hobbysvetsare" ofta använder det för att reparerar sina bilar som man sedan ska samsa med i trafiken. Det rör såldes "liv och död" mycket oftare än man tror.
Citera
2018-02-14, 14:19
  #23
Medlem
2560ps avatar
TIG är ju dessutom oftast opraktiskt om man ska svetsa något "på plats", det är ju inte lätt att komma åt direkt (stämmer visserligen bra för pinne också). Men det finns ju få saker som slår att få till en riktigt fin TIG-fog!
Citera
2018-02-14, 15:19
  #24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
TIG är ju dessutom oftast opraktiskt om man ska svetsa något "på plats", det är ju inte lätt att komma åt direkt (stämmer visserligen bra för pinne också). Men det finns ju få saker som slår att få till en riktigt fin TIG-fog!
Det står ju i första korinthierbrevet (i bibeln) att kvinnan ska TIG:a i församlingen så är man kvinna och ska svetsa t ex ett stativ till kyrkans dopfunt så är det nog TIG som gäller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback