• 13 116 online
  • 1 152 736 medlemmar
  • 59 630 806 inlägg
2018-02-13, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
En japan som varit läkare i Manchuko, deras namn på det Manchuriska lydriket, fick sin dotter mördad för snart 20 år sedan. Den som var läkare i Manchuko var på ett eller annat sätt involverad med Enhet 731. Poetisk rättvisa? Dottern var självfallet inte ansvarig för faderns synder, men äpplet faller tydligen inte långt från päronträdet. Gärningsmannen var en irakier, hon slängde på honom en Borsalino och presenterade honom för sina väninnor som sin italienske älskare.

Vem skriver du om? Vad hette läkaren och dottern.
Min favoritförfattare Abe föddes i Manchuko.
Citera
2018-02-14, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Vem skriver du om? Vad hette läkaren och dottern.
Min favoritförfattare Abe föddes i Manchuko.

De hette Hojo (北条) i efternamn, det är en gammal samurajklan från Sagami (dagens Kanagawa), hon hette Ruriko i förnamn, vad fadern hette vet jag inte. Den som lagförde GM var Christer van der Kwast, mer känd från Thomas Quick rättegångarna.
Citera
2018-02-14, 00:51
Medlem
InflatableBoppos avatar
En gång i tiden läste boken the rape of Nanking av Iris Chang och såg filmen som inspirerades av boken med Woody Harrelson i en av rollerna det lede mig senare till unit 371. Läs boken eller se filmen japanerna är ett brutalt folk till och med Hitler som målas ut som antikrist hade någon form av samvete.
Citera
2018-02-14, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InflatableBoppo
En gång i tiden läste boken the rape of Nanking av Iris Chang och såg filmen som inspirerades av boken med Woody Harrelson i en av rollerna det lede mig senare till unit 371. Läs boken eller se filmen japanerna är ett brutalt folk till och med Hitler som målas ut som antikrist hade någon form av samvete.

Det ar en bra bok. Efter Nanjing gick de Japanska trupperna mot Wuhan (Hubei) och Changsha (Hunan). Min frus morfar som ar fran Hunan var bara en spoling men han slogs i Kinas arme fran 39 fram till krigslutet.

off topic

Iris Chang skrev aven en bra bok om Kinesers history i USA, tyvar tog hon livet av sig.
Citera