Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-07, 18:14
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Hurdå? Hur gås lagarna runt?

De behöver inte "gås runt" - det är lagen.
Citera
2018-02-07, 20:25
  #38
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
De behöver inte "gås runt" - det är lagen.

Enligt dig så säger alltså lagen att kvinnan får all egendom och tillgångar plus enskild vårdnad av barn vid skilsmässa? Du vet ju själv att det inte är sant.
Citera
2018-02-07, 20:59
  #39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Enligt dig så säger alltså lagen att kvinnan får all egendom och tillgångar plus enskild vårdnad av barn vid skilsmässa? Du vet ju själv att det inte är sant.
Dolche snackar givetvis i nattmössan ... släpp det...

Edit:
På/före sjuttiotalet kunde den som var kvar med barnen tilldömas hela hushållet -- så fungerar det inte sedan dess, utan hemmet skall delas på hälften oavsett vem som har barnen.
Citera
2018-02-07, 21:11
  #40
Medlem
browneyes avatar
Så sjukt tröttsamma ni systemkollapsare är med era infantila uttryck. Cuck... Suck.
Citera
2018-02-08, 19:04
  #41
Medlem
Mja, är född 90. Mamma lagade all mat, städade och fixade hemma. Pappa kunde på sin höjd laga makaroner och korv. Tog aldrig initiativ till att städa och åt aldrig om det inte fanns mat på bordet. Gjorde aldrig något hemma om inte mamma bad/tjatade på honom.

Men jag skulle inte säga att han var en mes eller så, snarare lat och bortskämd av mamma 😂 Mamma kunde ha ett jävla humör och gnälla som fan, medan pappa skämtade bort allt och skrattade så mustaschen och magen guppade i takt!

Men visst kunde han göra saker ibland.. Allt det där ”manliga” som att klippa gräset, fixa med bilen, bygga altanen, osv.
Citera
2018-02-12, 10:10
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Enligt dig så säger alltså lagen att kvinnan får all egendom och tillgångar plus enskild vårdnad av barn vid skilsmässa? Du vet ju själv att det inte är sant.

Jo, det vet jag. Mannen får bara skulderna som ham får betala. Detta gör förhållandet till ett fängelse för mannen, så har det alltid varit.

Det strukturella här är att det är kvinnan som väljer hur det ska bli för mannen, mannen har inget att säga till om i dessa frågor. Med det sagt, så händer det inte alla män, men för mannen finns alltid hotet överhängande.
__________________
Senast redigerad av Dolche 2018-02-12 kl. 10:13.
Citera
2018-02-12, 10:30
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Dolche snackar givetvis i nattmössan ... släpp det...

Edit:
På/före sjuttiotalet kunde den som var kvar med barnen tilldömas hela hushållet -- så fungerar det inte sedan dess, utan hemmet skall delas på hälften oavsett vem som har barnen.

Historien påverkar framtiden. Det vi ser idag är ett resultat av hur det var tidigare.

Det näms ju här i tråden att Babyboomers var de värsta "cukarna", det påverkar naturligtvis deras barn, barnbarn osv.

Och i praktiken har det inte hänt så mycket på jämställdhetsområdet här. Mannen står oftast som förlorare både i förhållandet och separationen. Det är fortfarande mannen som får betala och lagen förstärker dessa strukturer.
Citera
2018-02-12, 10:46
  #44
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Jag undrar hur det sett ut i svenska hem under senaste decennierna sedan 60-talet. Det verkar som att den svenska bitchkvinnan och feministen bestämt och dominerat allt i hushållet, hur barnen skulle uppfostras etc, och mannen bara skulle vara till lags som en cuckifierad fjant utan åsikt. Jag vet själv fleraa sådana exempel från min tid. Värst drabbat var nog 40-50 talisterna tror jag. Män från dessa generationer är sådana pussies rent generellt i Sverige.

Hur var det hos er? Hade ni sådana föräldrar?

Varför verkar det så? Du kommer bara med ett påstående. Ge exempel.
Citera
2018-02-13, 18:03
  #45
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Jo, det vet jag. Mannen får bara skulderna som ham får betala. Detta gör förhållandet till ett fängelse för mannen, så har det alltid varit.

Det strukturella här är att det är kvinnan som väljer hur det ska bli för mannen, mannen har inget att säga till om i dessa frågor. Med det sagt, så händer det inte alla män, men för mannen finns alltid hotet överhängande.

Du får förklara närmare. Vilka skulder pratar du om? Om paret har gemensamma skulder så delas dom lika vid en skilsmässa enligt lag.

Hur väljer kvinnan hur det ska bli för mannen? Vad finns det för strukturer som gör att kvinnan kan bestämma "hur det ska bli" för mannen? Kan du ge några exempel?
Citera
2018-02-13, 21:27
  #46
Medlem
Evikes avatar
Feminist tror jag inte att mamma var. Däremot var det hon som bestämde hemma. Pappa jobbade oftast och var sällan hemma.
Citera
2018-02-13, 21:47
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
Du får förklara närmare. Vilka skulder pratar du om? Om paret har gemensamma skulder så delas dom lika vid en skilsmässa enligt lag.

Hur väljer kvinnan hur det ska bli för mannen? Vad finns det för strukturer som gör att kvinnan kan bestämma "hur det ska bli" för mannen? Kan du ge några exempel?

Kvinnan har god sannorlikhet att få bostad, mannens tillgångar, mannen får ta skulder från kvinnan. Så wnkelt är det.
Citera
2018-02-13, 23:21
  #48
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolche
Kvinnan har god sannorlikhet att få bostad, mannens tillgångar, mannen får ta skulder från kvinnan. Så wnkelt är det.

När man säger att något fungerar på motsatt sätt än det står i Svea Rikes Lag så måste man berätta hur det går till. Hur dessa kvinnor kringgår lagen. Du övertygar liksom ingen din pajas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback