Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 17:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om du nu inte har en så kallad historik som "notorisk knarkare" så kontakta Folksam, inte genom kontaktuppgifterna som är i "brevet", utan ring Folkskams växel och be att få tala med den som undertecknat brevet. (Om hen ens existerar).

Blir du framkopplad, och du får prata med "rätt" person, ska du säga ungefär som så:
"Jag har fått ett mycket märkligt brev från er, där det påstås av er att det röks cannabis i min lägenhet. Är det verkligen ni som skickat detta kränkande brev, och om det är så, så på vilken grund?"

-Var sedan tyst, låt hen "förklara" varför de skickat brevet. Spela gärna in samtalet, så du har "bevis" eller iaf. som minnesanteckningar.

Jag är helt övertygad om att Folksam kör en "rövare", för "lukt" är inget acceptabelt skäl att skicka sådana brev. Har det varit andra bekymmer gällande hasch/cannabis i din lägenhet? -Typ polisen gjort husis och du därefter åkt fast för brott? -Typ att du odlat eller så?

Jag har inga tidigare brott på registret, är helt ren gällande allt, har aldrig haft problem med lagen tidigare. Jag känner inte till tidigare problem med liknande i just vår trapp men definitivt runt om i området. Fick in weedlukt för nån dag sen genom öppet fönster så det är definitivt inte bara jag här iaf.
Citera
2018-02-12, 17:48
  #14
Medlem
Jellohs avatar
Frågan är också om de verkligen har rätt, det vill säga om det verkligen skulle innebära en giltig uppsägning. Vet inte om haschrökning är är "kriminell verksamhet" så som det troligen menas i kontraktet. Kan man bli uppsagd om man tar en tramadol också? Rökning är givetvis en annan sak.

Du kan ju svara: "Nej det stämmer inte alls, skulle aldrig röka där jag odlar, tror ni jag är nån jävla n00b?"
Citera
2018-02-12, 17:49
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welathanthrige
Jag har inga tidigare brott på registret, är helt ren gällande allt, har aldrig haft problem med lagen tidigare. Jag känner inte till tidigare problem med liknande i just vår trapp men definitivt runt om i området. Fick in weedlukt för nån dag sen genom öppet fönster så det är definitivt inte bara jag här iaf.

Ja, men då så. Ring Folkskam och fråga (upprört) vad de menar att skicka ett sådant kränkande brev till dig.
(Använd korrekt språkbruk, låt gärna vara upprörd i rösten, men var saklig och inte köra med "slang" för cannabis, som exempelvis "spiff", "braj", "bong" etc.)

Tror det ordnar sig.
Citera
2018-02-12, 17:50
  #16
Medlem
Brukar faktiskt köra en salvia-kur runt lägenheten då och då, är det något som hade kunnat vara värt att nämna? För att deflektera anklagelserna...eller ska man bara hålla sig till jag har ingen aning om vad ni pratar om?
Citera
2018-02-12, 17:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welathanthrige
Brukar faktiskt köra en salvia-kur runt lägenheten då och då, är det något som hade kunnat vara värt att nämna? För att deflektera anklagelserna...eller ska man bara hålla sig till jag har ingen aning om vad ni pratar om?

Håll dig bara till att du inte vet vad dom pratar om, börjar du komma med möjliga förklaringar låter du helt klart träffad.
Citera
2018-02-12, 17:59
  #18
Medlem
darkomcfaces avatar
Dom har heller ingen grund att säga upp hyreskontraktet bara för du röker cannabis i lägenheten.
Så om dom skulle försöka så tar man det till hyresnämden och där kommer dom förlora och du kommer få bo kvar.

mvh
Citera
2018-02-12, 18:01
  #19
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krusensnorre
Neka som aldrig förr och vädra ut ordentligt. Rök inte mer förns utredningen är klar.
Detta.

De har inga bevis. Förbered dig på det värsta men hoppas på det bästa. Ingen mer rökning inomhus, ta spliffen ute, förvara inte dina grejor i hemmet som en dåre den närmaste tiden. Bara utifall.
Citera
2018-02-12, 18:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
Dom har heller ingen grund att säga upp hyreskontraktet bara för du röker cannabis i lägenheten.
Så om dom skulle försöka så tar man det till hyresnämden och där kommer dom förlora och du kommer få bo kvar.

mvh

Alla kontrakt jag har skrivit på har iaf inkluderat att det är förbjudet att röka i lägenheten, så där har du med största sannolikhet fel.
Citera
2018-02-12, 18:12
  #21
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkomcface
Dom har heller ingen grund att säga upp hyreskontraktet bara för du röker cannabis i lägenheten.
Så om dom skulle försöka så tar man det till hyresnämden och där kommer dom förlora och du kommer få bo kvar.

mvh

Det där vetefan. En hyresgäst blev vräkt någon tid sedan att hon rökt vanlig tobak. Så kan folk bli vräkta för att röka "Gula Blend", så ligger väl gräsrökare mer illa till? (Med tanke på att det senare faktiskt är ett lagbrott och att röka "Gula Blend" är lagligt? (Vid närmare koll, FÖRSÖKTE värden att vräka rökerskan, men lyckades inte. Märk väl att hon rökte lagliga rökverk).

Vad händer med en hyresgäst som bryter mot hyresvärdens rökförbud? Enligt Hyresgästföreningen är det ännu oklart vad det kan ge för konsekvenser och om det håller som ett skäligt hyresvillkor.

– Vi är inne i en gråzon. Jag känner inte till något fall där man exklusivt har prövat den här frågan, där någon enbart sagts upp för att ha rökt i sin bostad, säger PG Nyström, juridikchef på Hyresgästföreningen i region Sydost.
//
I våras gav hyresnämnden i Göteborg en hyresgäst rätt att röka i sin bostad, trots att hyresvärden skrivit in rökförbudet i hyreskontraktet. Men beslutet prövades inte i högre instans och anses inte vägledande.

– Jag skulle ändå råda till att vara försiktig om man har gått med på villkoren. Man löper alltid en risk att hyresvärden ingriper, säger PG Nyström.

https://www.hemhyra.se/nyheter/utsik...a-for-rokning/

OBS! -Gäller för laglig tobak, alltså inte cannabis etc. Men bara blåneka i så fall, och låt upprörd, ungefär som Magdalena Ribbing lät när hon såg att hon råkade få fel gaffel på Café Opera!
Citera
2018-02-12, 18:14
  #22
Medlem
darkomcfaces avatar
OM det står i hyreskontraktet att det är en rökfri lägenhet så ja men om det inte står nånting får man röka hur mycket man vill. Både cigg och annat.

mvh
Citera
2018-02-12, 18:23
  #23
Medlem
Vill du bo kvar får du väl lägga om vanorna. Helst sluta, men gissar att rökningen är så pass viktigt i ditt liv och inte jobb och motionera. Då får du helt enkelt gå ut och röka drogen?

Antigen nekar du som andra sagt, eller säger du att du nu ska sluta röka inomhus. Utifrån dessa ståndpunkter skriver du texten.
Citera
2018-02-12, 19:01
  #24
Medlem
Gurglarens avatar
Skaffa en vape så det inte stinker så förbannat. Kan dock vara bra att låta bli medan detta blåser över. Ditt svar tyckte jag lät bra! Riktiga fittor som tror de har någonting att göra med vad man gör med sin egen kropp, äkta fascism oavsett vad vår patetiska lagstiftning säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback