Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 11:42
  #6121
Medlem
Stupido86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Pappan döms till 4 års fängelse.
AB:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...el-av-spadbarn


Domen
https://minfil.org/B3V68bd8bb/Sk_ne_...2018-02-12.pdf
Citera
2018-02-12, 11:56
  #6122
Medlem
0wes avatar
Citat:
Båda föräldrarna frias för vållande till annans död.

Vem vållade döden då?
Citera
2018-02-12, 12:07
  #6123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0we

Vem vållade döden då?

Pappan vållade dotterns död genom sin synnerligen grova misshandel av henne. Varför ställer du frågan? Sen i december har vi bara väntat på att hovrätten skulle få underlaget från den rättspsykiatriska undersökningen och så kunna hålla sista förhandlingsdagen och idag meddela domen.

Jag tycker att fyra års fängelse är förhållandevis kort strafftid för att döda ett barn. Men det är nedrubricerat från "mord" till "grov misshandel" så det är väl någon slags praxis även om det som tur är, är väldigt ovanligt med så här grymma brott. Det finns som väl är inte så mycket praxis på området .
Citera
2018-02-12, 12:16
  #6124
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Pappan vållade dotterns död genom sin synnerligen grova misshandel av henne. Varför ställer du frågan? Sen i december har vi bara väntat på att hovrätten skulle få underlaget från den rättspsykiatriska undersökningen och så kunna hålla sista förhandlingsdagen och idag meddela domen.

Jag tycker att fyra års fängelse är förhållandevis kort strafftid för att döda ett barn. Men det är nedrubricerat från "mord" till "grov misshandel" så det är väl någon slags praxis även om det som tur är, är väldigt ovanligt med så här grymma brott. Det finns som väl är inte så mycket praxis på området .

I alla fall är det extremt ovanligt att en biologisk far gör det. Finns det ens något ytterligare fall i Sverige i modern tid? Jag menar när barnet dör av långvarig misshandel, och inte av att pappan snabbt tar livet av det i ilskan över en vårdnadstvist som gått emot honom eller liknande. För det brukar alltid vara styvpappor det handlar om, när det handlar om långvarig och grov/dödlig misshandel. Men man måste väl utgå ifrån att DNA-test gjorts och faderskapet fastställts, trots att Skatteverket inte hann få de uppgifterna (där stod barnet med "fader okänd"). Eller..?
Citera
2018-02-12, 12:33
  #6125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
rebecka är väl inte den pålitligaste personen med sin diagnos? Stirrig o gapar o skriker på sin dotter hela tiden.. Ne. Hon vänder kappan efter vinden!
rättelse. Fel när jag läste ...ska inte vara Rebecka! Menar Erika! Där det står Rebecka så är det Erika det ska vara. Blev fel där. Vet ej vem Rebecka är. Bara vad som står i fup. Rebecka=Erika!
Citera
2018-02-12, 12:54
  #6126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stupido86
Domen
https://minfil.org/B3V68bd8bb/Sk_ne_...2018-02-12.pdf


Tack för länken till domen. Fyra år är minimistraffet för den här kategorin brott. Domen är välskriven, men jag förstår inte riktigt vad som motiverar minimistraffet. Nu är det bara laga kraft vi ska invänta och så får vi låta Haily vila i frid. Jag hoppas att A.:s advokat får honom att inse att det inte är fruktbart att begäran prövningstillstånd i HD. Utan A bör försöka lägga det här bakom sig och använda tiden i fängelse till att utvecklas som människa och man.
Citera
2018-02-12, 13:12
  #6127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I alla fall är det extremt ovanligt att en biologisk far gör det. Finns det ens något ytterligare fall i Sverige i modern tid? Jag menar när barnet dör av långvarig misshandel, och inte av att pappan snabbt tar livet av det i ilskan över en vårdnadstvist som gått emot honom eller liknande. För det brukar alltid vara styvpappor det handlar om, när det handlar om långvarig och grov/dödlig misshandel. Men man måste väl utgå ifrån att DNA-test gjorts och faderskapet fastställts, trots att Skatteverket inte hann få de uppgifterna (där stod barnet med "fader okänd"). Eller..?

Ja, det är säkert mer vanligt att styvfäder begår sådana här brott. Jag har inte något annat att tillföra till den delen. Jag har inte någon statistik över hur många biologiska fäder eller föräldrar som begår sådana här brott. Varken för svenska eller andra länders förhållanden.

Inte heller kan jag tillägga något om motiven hos de män som dödar sina egna barn. Ibland är det eller blir det känt. Men visst är det en väsensskillnad i att i "hastigt mod" död sitt eller partnerns barn jämfört med att mer långsamt ge barnet tjuvnyp, tappa grejor på barnet, låta ett närmast nyfött barn rulla ur soffan m.m.

Du är den första som anfört att faderskapet skulle vara okänt i det här fallet. Så framstår det inte någon gång i FUP:en, journalhandlingarna från Förlossningen, BVC eller sjukvården. Det verkar inte som att AL själv ifrågasätter sitt faderskap och kanske är det bara en fråga om att sociala myndigheterna inte skickat in blanketterna ifyllda. Endast i de fall där det råder tvekan om vem av flera som är fader görs väl faderskapstest. Då tas prov på både mor, barn och närvarande "misstänkt" far redan på förlossningen. I de allra flesta fall där ogifta föräldrar får barn i Sverige så brukar föräldrarna ordna med "faderskapserkännande" före förlossningen. Men ibland så skjuts det upp, vilket blir besvärligt om mamman dör i anslutning till barnets födelse och man inte kan få hennes namnteckning på blanketterna. Fadern i sådana fall noteras då inte som far och får heller inte föräldraledigt eller barnbidrag. Men ensamstående föräldrar blir de likväl!

Sen tycker jag att tiden som detta flickebarn misshandlats är förhållandevis kort. Det var många dagar på sjukhus under de där 34 dagarna hon var i livet.
Citera
2018-02-12, 13:24
  #6128
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Ja, det är säkert mer vanligt att styvfäder begår sådana här brott. Jag har inte något annat att tillföra till den delen. Jag har inte någon statistik över hur många biologiska fäder eller föräldrar som begår sådana här brott. Varken för svenska eller andra länders förhållanden.

Inte heller kan jag tillägga något om motiven hos de män som dödar sina egna barn. Ibland är det eller blir det känt. Men visst är det en väsensskillnad i att i "hastigt mod" död sitt eller partnerns barn jämfört med att mer långsamt ge barnet tjuvnyp, tappa grejor på barnet, låta ett närmast nyfött barn rulla ur soffan m.m.

Du är den första som anfört att faderskapet skulle vara okänt i det här fallet. Så framstår det inte någon gång i FUP:en, journalhandlingarna från Förlossningen, BVC eller sjukvården. Det verkar inte som att AL själv ifrågasätter sitt faderskap och kanske är det bara en fråga om att sociala myndigheterna inte skickat in blanketterna ifyllda. Endast i de fall där det råder tvekan om vem av flera som är fader görs väl faderskapstest. Då tas prov på både mor, barn och närvarande "misstänkt" far redan på förlossningen. I de allra flesta fall där ogifta föräldrar får barn i Sverige så brukar föräldrarna ordna med "faderskapserkännande" före förlossningen. Men ibland så skjuts det upp, vilket blir besvärligt om mamman dör i anslutning till barnets födelse och man inte kan få hennes namnteckning på blanketterna. Fadern i sådana fall noteras då inte som far och får heller inte föräldraledigt eller barnbidrag. Men ensamstående föräldrar blir de likväl!

Sen tycker jag att tiden som detta flickebarn misshandlats är förhållandevis kort. Det var många dagar på sjukhus under de där 34 dagarna hon var i livet.

Jag tänker att polisen MÅSTE ha utrett faderskapet - annars är det ju tjänstefel. Eftersom en misstanke som legat och gnagt mycket väl skulle ha kunnat föranleda misshandeln. Och Erika verkar ju inte vara en inkarnation av Jungfru Maria, direkt..?

Med "långvarig" misshandel syftade jag på att misshandeln skett vid flera/många tillfällen. Det handlade inte om ett enda tillfälle, som genast lett till döden, orsakat av ett häftigt vredesutbrott eller annat känslorus. Vilket (detta senare) skulle ha varit mer sannolikt för en biopappa.

Angående styvpappors förhöjda frekvens av misshandel, mord och sexuella övergrepp på barn, så finns det ett speciellt begrepp för det: "the Cinderella effect".
Citera
2018-02-12, 13:43
  #6129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Pappan vållade dotterns död genom sin synnerligen grova misshandel av henne. Varför ställer du frågan? Sen i december har vi bara väntat på att hovrätten skulle få underlaget från den rättspsykiatriska undersökningen och så kunna hålla sista förhandlingsdagen och idag meddela domen.

Jag tycker att fyra års fängelse är förhållandevis kort strafftid för att döda ett barn. Men det är nedrubricerat från "mord" till "grov misshandel" så det är väl någon slags praxis även om det som tur är, är väldigt ovanligt med så här grymma brott. Det finns som väl är inte så mycket praxis på området .

Orkar inte läsa genom tråden men vad är det som binder pappan till misshandeln?
Citera
2018-02-12, 15:05
  #6130
Medlem
JackDeLarges avatar
Jag läste deras lokaltidning på facebook, 24Kristianstad. Läser man i kommentarerna är det flera som påstår att mammam återigen är gravid och att pappan ska vara en i personalen på häktet i Helsingborg. Nu blev hon visserligen friad, men ändå.
Citera
2018-02-12, 15:22
  #6131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Orkar inte läsa genom tråden men vad är det som binder pappan till misshandeln?


Läs domen från hovrätten! Den är inte så lång och den är mycket välskriven och balanserar väl mellan allt vad som lagts fram och hur man har prövat barnets skador utifrån de fynd som beskrivs och tolkas.
Citera
2018-02-12, 15:34
  #6132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tänker att polisen MÅSTE ha utrett faderskapet - annars är det ju tjänstefel. Eftersom en misstanke som legat och gnagt mycket väl skulle ha kunnat föranleda misshandeln. Och Erika verkar ju inte vara en inkarnation av Jungfru Maria, direkt..?

Med "långvarig" misshandel syftade jag på att misshandeln skett vid flera/många tillfällen. Det handlade inte om ett enda tillfälle, som genast lett till döden, orsakat av ett häftigt vredesutbrott eller annat känslorus. Vilket (detta senare) skulle ha varit mer sannolikt för en biopappa.

Angående styvpappors förhöjda frekvens av misshandel, mord och sexuella övergrepp på barn, så finns det ett speciellt begrepp för det: "the Cinderella effect".

Nej, det finns ingen anledning för polis och åklagare att utreda och fastställa faderskap! A. och E. var de enda som befann sig på platsen när blåljusen kom till lägenheten. A. och E. var mantalsskrivna i lägenheten där deras dotter också var folkbokförd. Det skulle kanske vara av akademiskt intresse om H. hade en annan far än A., men han har väl inte anfört det under hela processen från förlossningen tills hon blev dödförklarad, föräldrarna häktade och nu fått saken prövad två gånger i svensk allmän domstol.
Akademiskt intresse kan det kanske få om någon kan visa att A. inte har dödat sitt biologiska barn utan ett styvbarn. Elle om A. i en inlaga till HD bara för att minska sin skuldbörda börjar anföra att han kanske egentligen inte var far till H. Det skulle vara första gången som han anför det offentligt, men det mildrar inte alls något att han eventuellt skulle höra till en grupp män som mördar andra mäns barn. Möjligen att A. skulle känna sig mindre unik om han har förstått att biologiska fäder som dödar sina egna barn är extremt ovanliga i svensk brottshistoria.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback