Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-12, 09:42
  #1
Medlem
Ska få hem min valp om någon månad och håller på att köpa hem allt och förbereda inför den nya familjemedlemmen! Sitter nu och ska köpa transportbur till bilen, men såg att många rekommenderar "hundbilstol" med ett speciellt hundbälte som man fäster i selen för att hunden ska "vara med" mer, se ut och se mig som matte.

Då vi kommer åka rätt långa sträckor i alla fall en eller två gånger om året började jag luta mer och mer åt just en bilstol med hundbälte, hittade en som är rätt hög så hon både kan se ut, se mig och jag ser henne under hela bilturen, vilket såklart skulle kännas tryggt. Det enda jag vill försäkra mig om är att det är lika tryggt och säkert som en bur? Någon som har erfarenhet av en eller båda och har något tips?

Ska tillägga med att hon är en pomeranianvalp, så en liten hund.

Här är bilstolen jag tittat på, om det är någon som inte vet riktigt vad jag menar: https://www.tinybuddy.se/products/bi...hoC4WMQAvD_BwE

Tack på förhand!
Citera
2018-02-12, 10:59
  #2
Medlem
Sele är bra om hunden kan vara still. Av erfarenhet vet jag att det är lite körigt när hunden trasslar in benen i selen och bältet samtidigt som man kör och inte riktigt kan göra något åt det.

Transportbur funkar bra om den är tillräckligt stor och så är det ju bra om den går att fästa så den inte flyger runt i bilen. Det är nog bra att testa båda och se vad hunden föredrar.
Citera
2018-02-12, 12:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musicmakesit
Ska få hem min valp om någon månad och håller på att köpa hem allt och förbereda inför den nya familjemedlemmen! Sitter nu och ska köpa transportbur till bilen, men såg att många rekommenderar "hundbilstol" med ett speciellt hundbälte som man fäster i selen för att hunden ska "vara med" mer, se ut och se mig som matte.

Då vi kommer åka rätt långa sträckor i alla fall en eller två gånger om året började jag luta mer och mer åt just en bilstol med hundbälte, hittade en som är rätt hög så hon både kan se ut, se mig och jag ser henne under hela bilturen, vilket såklart skulle kännas tryggt. Det enda jag vill försäkra mig om är att det är lika tryggt och säkert som en bur? Någon som har erfarenhet av en eller båda och har något tips?

Ska tillägga med att hon är en pomeranianvalp, så en liten hund.

Här är bilstolen jag tittat på, om det är någon som inte vet riktigt vad jag menar: https://www.tinybuddy.se/products/bi...hoC4WMQAvD_BwE

Tack på förhand!

Vi har två chihuahuor och använder https://www.doggie.se/sleepypod-brown funkar superbra, de åker skönt och bekvämt, utan sele/fastspända då stolen är spänd istället med en bur som topp.

De älskar den. Smidig att bära, funkar på flygplan, tåg m.m.
Citera
2018-02-12, 17:20
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Köp en kombi o ha hunden i. Ett första steg i att inte curla sin hund.
Citera
2018-02-12, 17:25
  #5
Medlem
Vi har sele (Allsafe) och det fungerar bra numera. När han var yngre så behövde man vara två eftersom han trasslade in sig var 5:e minut. Han är stor som en schäfer så han behöver inte sitta på något för att se ut/ha kontakt med föraren.
En fördel med sele är att den är lätt att flytta och ta med sig.

Vad är det för hund du ska ha?
Citera
2018-02-13, 12:13
  #6
Medlem
Avantasias avatar
Rent säkerhetsmässigt brukar man rekommendera en godkänd hundbur, såklart i lämplig storlek för hunden och säkrad på ett bra sätt. Annars är Allsafe den enda hundselen som är godkänd vid krocktest.
Citera
2018-02-15, 14:39
  #7
Medlem
Transportburar är jäkla bökigt på flygplatser vet jag av erfarenhet.
Citera
2018-02-16, 14:28
  #8
Medlem
En pomeranian ska jag ha!

Tack för alla svar, blir bur! Känns efter efterforskning och era svar som det bästa valet. Nog för att det skulle vara mysigt att se henne osv men verkar utefter vad jag läst och fått som svar här inte vara lika säkert som bur, så får bli bur!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback