Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-11, 07:09
  #97
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Definitivt. Han är så sävlig och låter inte direkt som en kandidat till Mensa när han öppnar käften. Han lider förmodligen mer av inaveln än hans yttre ger sken av.

Jag hade glömt bort att Melker är författare. Det förklarar en hel del. När han är hemma super han hejdlöst som författare gör och knullar Malin när han vill och hur han vill. Han har aldrig under 2.5 i promille. När sedan sommaren kommer och det är dags att åka till Saltkråkan (för att blidka Malin som mellan fylleincestknullen låter som alla andra kvinnor, "varför reser vi aldrig bort?") har Melker inget val, han måste torka. Det är helt enkelt för riskabelt att vara författarfull bland andra människor som skulle kunna uppmärksamma ett indiskret fylletag om Malins kön eller en tanklös kommentar om sanningen bakom vegansonens retardation.
Det är därför Melker är så klumpig, han känner sig ständigt bakfull och är darrhänt av alkoholabstinens.
Jättebra skrivet, känns som om du läst Astrids personliga anteckningar.
Citera
2018-02-11, 07:36
  #98
Medlem
Farbror Melker skåpsuper och har tummen mitt i handen. Å andra sidan har han sommarhus i skärgården och sannolikt en hel del pengar. Med tanke på hur snygg Malin är bör mamman också ha varit snygg.

Så nej, han är ingen loser, även om en del av hans barn har bokstavskombinationer.
Citera
2018-02-11, 09:36
  #99
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Farbror Melker skåpsuper och har tummen mitt i handen. Å andra sidan har han sommarhus i skärgården och sannolikt en hel del pengar. Med tanke på hur snygg Malin är bör mamman också ha varit snygg.

Så nej, han är ingen loser, även om en del av hans barn har bokstavskombinationer.

Nej, han har inga pengar. Huset de hyr ska säljas till en otäck kapitalist, med en ännu otäcka redan dotter med en bjäbbig hund.

Här får vi se den hårt arbetande kulturarbetarens vardag i blixtbelysning, när ett författarstipendium ramlar ner över Melker, och räddar dess så de kan köpa huset. Det är uppenbart att pengarna gått kan behövas till annat.

Men Saltkråkan är ju torken för Melker, som antagligen måste komma från stan och spriten åtminstone två gånger om året.

Men hur håller sig denna dysfunktionella familj flytande efter att Malin lämnat dem, för den sodonimiserande folkskolläraren?
Citera
2018-02-11, 11:07
  #100
Medlem
Czarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eiinnd
När man var barn så tyckte man Melker var skojig, men ju äldre jag blir desto mer tycker jag snarare enormt synd om honom, ingen fru, det mesta han försöker sig på går åt helvete (Som främst Tjorven gillar att påpeka) och förmodligen lider han av skrivkramp då han aldrig verkar komma speciellt långt i sitt författande. Vissa scener är han ju också riktigt dyster i. Gör lite ont att kolla på serien nuförtiden tycker jag. Undrar om Astrid verkligen menade att skriva det som en komisk karaktär eller om många bara missförstått.


Kollar vi på exempelvis Emil i Lönneberga så handlar ju hela den historien om en liten pojke som blir slagen av sin farsa så det finns ju definitivt belägg för vad du säger.
Citera
2018-02-11, 13:12
  #101
Medlem
LuluBrooksies avatar
Fast han är ju inte alltid mörk. "Denna dagen ett liv" - när han sitter i solen på sin veranda.
Citera
2018-02-11, 13:57
  #102
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Melker själv har gjort sin försupna motorik och att inte kunna sätta sig utan att nästan välta matbordet, till en ritual: "GRRRR....bom!".

Hahaha, det var kul. Lindgrens karaktärer har ett grymt djup.
Citera
2018-02-11, 14:06
  #103
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Det är ju Sigge eklunds morfar som han ofta talar om. Bråken och utfrysningen av Bergman efter rollen i saltis. Den här rollen blev hans karriärs död och ledde till en alkoholism han aldrig tog sig ur vad jag vet.
Eklunds farfar spelar Tjorvens pappa. Menar du att hans morfar också var med i serien i form av Melker?

Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan

Jag tror att Torsten hade lite problem med alkoholutanför skådespeleriet. Men ska inte ta gift på det. Jag kan ha fel där också. Men, en vänlig och fin familj utan några uppenbara mörka problem eller hemligheter.
En majoritet av skådespelarna ur den generationen verkar ha haft alkoholproblem så oddsen att även T var drabbad är nog låga
__________________
Senast redigerad av covfefe... 2018-02-11 kl. 14:35.
Citera
2018-02-11, 14:48
  #104
Medlem
Uncle Dukes avatar
Såg precis om första avsnittet (serien finns på Öppet Arkiv) och det är ju rätt tydligt att farbror Melker har en lite nervös och lättpåverkad personlighet. På färjan ut till skärgården är han hur glad och optimistisk som helst, men när han går i land är han plötsligt heldeppig och paranoid och tycker att allt är elände och tror att hela ön skrattar åt honom, bara för att det regnar och han fått höra att taket i huset läcker. "Varför står de där och stirrar på oss?" tänker han när han ser Tjorven och Båtsman. När Tjorven sedan stormar in i köket och kör sina karakteristiska förnumstigheter när han försöker få eld i spisen blir han på glatt humör igen.

Gällande hans ekonomi kan ju tänkas att han har arv eller livsförsäkringspengar från frugan undanstoppade. Han nämner också att han betalar 500 spänn för att hyra huset, för hela sommaren kan tänkas. Det var väl inte fasligt mycket pengar för ett så stort hus (även om det är en smula bedagat) ens för femtio år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av 223355
Det är ju Sigge eklunds morfar som han ofta talar om. Bråken och utfrysningen av Bergman efter rollen i saltis. Den här rollen blev hans karriärs död och ledde till en alkoholism han aldrig tog sig ur vad jag vet.

Tror precis som covfefe... att du blandat ihop Lilliencrona med Bengt Eklund som spelar Tjorvens pappa. Låter dock konstigt att Bergman skulle frysa ut honom för att han varit med i Vi på Saltkråkan. Varför skulle han göra det?
Citera
2018-02-11, 15:20
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Duke
Såg precis om första avsnittet (serien finns på Öppet Arkiv) och det är ju rätt tydligt att farbror Melker har en lite nervös och lättpåverkad personlighet. På färjan ut till skärgården är han hur glad och optimistisk som helst, men när han går i land är han plötsligt heldeppig och paranoid och tycker att allt är elände och tror att hela ön skrattar åt honom, bara för att det regnar och han fått höra att taket i huset läcker. "Varför står de där och stirrar på oss?" tänker han när han ser Tjorven och Båtsman. När Tjorven sedan stormar in i köket och kör sina karakteristiska förnumstigheter när han försöker få eld i spisen blir han på glatt humör igen.

Gällande hans ekonomi kan ju tänkas att han har arv eller livsförsäkringspengar från frugan undanstoppade. Han nämner också att han betalar 500 spänn för att hyra huset, för hela sommaren kan tänkas. Det var väl inte fasligt mycket pengar för ett så stort hus (även om det är en smula bedagat) ens för femtio år sedan.



Tror precis som covfefe... att du blandat ihop Lilliencrona med Bengt Eklund som spelar Tjorvens pappa. Låter dock konstigt att Bergman skulle frysa ut honom för att han varit med i Vi på Saltkråkan. Varför skulle han göra det?

Men gud då har jag missförstått hela storyn. Mitt liv har varit en lögn.
Citera
2018-02-11, 17:04
  #106
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Tror Melker får spela den bild man har/hade av storstadsbor på den tiden. Visioner som inte lyckas, ohändig och allt man ger sig in på misslyckas, barnslig omanlig osv.
Medan de som bor på landet är handlingskraftiga riktiga karlar och klarar av bo och försörja sig ute på en ö året runt, kan ordna allt själva och kan allt... tycker han gör gestalten som tragisk storstadsbo på ett mkt bra sätt.
Ja, precis så var det tänkt.
En konstnärlig, intellektuell stadsbo, en man som är tafatt konfronterad med de praktiska realiteterna på en isolerad ö. Melker är ju det enda mer finmejslade personporträttet i serien och Thorsten Lilliecrona gör det fantastiskt bra. Det är bara Astrid som skulle kunna komma på en såpass skruvad figur till en barnserie. Man ska veta att Saltkråkan var skriven för TV, inte som en bok.
Min son född på 90-talet älskar serien, och jag är övertygad om att hans barn kommer älska den. Tidlöst.
Citera
2018-02-11, 18:16
  #107
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 36th
Haha... Bara på Flashback kan en kreation av allas våran Astrid förvandlas till en sörja av missbruk, incest, adhd barn, djurrättsaktivism, veganer, madsen, likhundar, droger och pedofiler.
Visst är det härligt!
Allvarligt, Astrid och Saltkråkan är en rolig topic. För att Astrids verk kan och bör tolkas och analyseras. Som TV-serie är den klassisk, och alla skämtsamma vinklingar som direkt kommer fram visar på det. Det var en väldigt modern TV-serie. Samtidigt tidlös.
Och Melker är en mycket intressant fiktiv person.
Citera
2018-02-11, 19:18
  #108
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Släpp nu vad ni har för händer.

SF kanalen visar en Saltkråkanfilm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback