Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-10, 01:32
  #1
Medlem
Frisims avatar
Hej!

Tänker att jag kanske ska förklara vad jag menar med titeln, vet inte om det finns en korrekt term för fenomenet. Tanken är helt enkelt att samtidigt läsa två böcker som delar ett gemensamt tema av något slag och på så vis fördjupa sin förståelse av bägge verken.

Har haft lite småtankar om vilka verk som skulle kunna passa för en sådan läsning till exempel Oddyseen samtidigt som man läser Huckleberry Finn.

Har ni några erfarenheter? Kanske att ni av misstag läst två böcker som riktigt dragit igång tankeverksamheten de två verken emellan? Har ni provat att försöka läsa två på något sätt till varandra kopplade böcker samtidigt?

Är tacksam för förslag såväl som korrekt terminologi för fenomenet.
Citera
2018-02-10, 02:09
  #2
Medlem
rajrajmfs avatar
Jag klarar inte av att sträckläsa en bok, utan läser nog minst 4 olika böcker samtidigt. 2 skönlitterära och 2 fackböcker, eller varannan nytta och nöje.

Jag har lätt att snöa in på ett ämne, så att läsa flera böjer samtidigt tvingar jag mig själv att hålla flera bollar i luften samtidigt. Men fler bollar i luften gör säkert att jag missar en del.

Det fungerar för mig, men jag vet inte om det har några egentliga fördelar, förutom att dämpa ett bildningskonplex.
Citera
2018-02-10, 03:13
  #3
Medlem
lampross avatar
Fenomenet kan kallas duolexi. Duo, två, lex, läsning etc.
Citera
2018-02-10, 11:25
  #4
Medlem
Frisims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rajrajmf
Jag klarar inte av att sträckläsa en bok, utan läser nog minst 4 olika böcker samtidigt. 2 skönlitterära och 2 fackböcker, eller varannan nytta och nöje.

Jag har lätt att snöa in på ett ämne, så att läsa flera böjer samtidigt tvingar jag mig själv att hålla flera bollar i luften samtidigt. Men fler bollar i luften gör säkert att jag missar en del.

Det fungerar för mig, men jag vet inte om det har några egentliga fördelar, förutom att dämpa ett bildningskonplex.

Du är lite inne på vad jag menar, men inte riktigt. Det händer att jag läsa två böcker eller flera böcker samtidigt. Jag tänkte snarare på att läsa två böcker samtidigt, av en given anledning. Ett annat exempel skulle ju vara Nya testamentet samtidigt som man läser Så talade Zarathustra, Nietzsche skrev ju den senare för att på sätt och vis efterlikna bibeln.

Hur tycker du att det funkar att läsa flera böcker samtidigt, kopplar du ihop dom i tankarna?

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Fenomenet kan kallas duolexi. Duo, två, lex, läsning etc.

Googlade termen, hittade mest bara soffor. Är du säker på det här?

Har även försökt korsläsning, tvärläsning och samläsning. Inget verkar riktigt ge det resultat jag söker.
Citera
2018-02-10, 11:58
  #5
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Googlade termen, hittade mest bara soffor. Är du säker på det här?

Har även försökt korsläsning, tvärläsning och samläsning. Inget verkar riktigt ge det resultat jag söker.
Jag skrev kan kallas. Det var ett förslag till term från min sida.
Citera
2018-02-10, 12:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Fenomenet kan kallas duolexi. Duo, två, lex, läsning etc.

Duolectio i sådana fall. Lex är lag, lectio är läsning.

Edit: Nej, duaelectio i sådana fall förstås, för genuskongruens.
__________________
Senast redigerad av Caesare 2018-02-10 kl. 12:45.
Citera
2018-02-10, 13:37
  #7
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Duolectio i sådana fall. Lex är lag, lectio är läsning.

Edit: Nej, duaelectio i sådana fall förstås, för genuskongruens.
OK.

Men jag tänkte på logiken bakom ett sådant begrepp som "dyslexi" = läs och skrivsvårigheter.

Således syftar lex i "duolexi" på läsning, inte lag.
Citera
2018-02-12, 01:28
  #8
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesare
Duolectio i sådana fall. Lex är lag, lectio är läsning.


Nu har du förläst dig på dina latingubbar igen. Det finns grekiska också, vettu.

Alltså: gr. lexis= diktion, ord etc.
Citera
2018-02-12, 12:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
OK.

Men jag tänkte på logiken bakom ett sådant begrepp som "dyslexi" = läs och skrivsvårigheter.

Således syftar lex i "duolexi" på läsning, inte lag.

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Nu har du förläst dig på dina latingubbar igen. Det finns grekiska också, vettu.

Alltså: gr. lexis= diktion, ord etc.

Oj, ursäkta mig! Tack för rättelsen. Trots att jag behärskar också grekiska utgick jag av någon anledning från latinet utan medveten överläggning (troligen på grund av att ordet inte förekommer i den nytestamentliga grekiskan, vilket är den enda jag sysslar med, och därför inte stött på ordet ifråga).
Citera
2018-02-13, 18:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Hej!

Tänker att jag kanske ska förklara vad jag menar med titeln, vet inte om det finns en korrekt term för fenomenet. Tanken är helt enkelt att samtidigt läsa två böcker som delar ett gemensamt tema av något slag och på så vis fördjupa sin förståelse av bägge verken.

Har haft lite småtankar om vilka verk som skulle kunna passa för en sådan läsning till exempel Oddyseen samtidigt som man läser Huckleberry Finn.

Har ni några erfarenheter? Kanske att ni av misstag läst två böcker som riktigt dragit igång tankeverksamheten de två verken emellan? Har ni provat att försöka läsa två på något sätt till varandra kopplade böcker samtidigt?

Är tacksam för förslag såväl som korrekt terminologi för fenomenet.

Jag har läst både Huckleberry Finn (som dessutom finns i en bokhylla här hemma) och Odysséen. Jag förstår dock inte riktigt hur den ena boken skulle kunna få en att förstå den andra boken bättre?

Nu har jag inte läst två böcker samtidigt, där jag har fått bättre förståelse av båda verken så att säga. Men jag kan tänka mig att det finns fall där man exempelvis kan läsa en skönlitterär bok som handlar mycket om juridik (som exempel, någon bok av John Grisham), och samtidigt läsa facklitteratur för att fördjupa sig i ämnet, och få en fördjupad förståelse för ämnet. Men läsa två skönlitterära böcker samtidigt för det syftet? Är det ens möjligt?
Citera
2018-02-14, 03:38
  #11
Medlem
lampross avatar
Om man har två hjärnor är läsandet av två böcker samtidigt en naturlig syssla.

"Jag tänker bäst när jag tänker på annat," som Lars Gustafsson sa.
Citera
2018-02-16, 01:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frisim
Hej!

Tjena!

Citat:
Är tacksam för förslag såväl som korrekt terminologi för fenomenet.

Ingen är intresserad av en terminologi om det eftersom det är oanvändbart. Jag läser upp mot tio till tjugo böcker samtidigt när jag är i ett sånt 'skov'.

Läs det du gillar och segla ditt eget hav .. skit i vad andra tycker och tänker. Gör din egen grej.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback