Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-01, 10:18
  #1
Medlem
SvartPolkagriss avatar
Tjena grabbar!
Jag kraschade med Saab och tänkte kolla om det anses värt att fixa den. Bilen kör men saknar lyktorna på vänster sida fram, kylflänsen blev lite intrycket med kylsystem fungerar och läcker inte samt att ramen där fram blivit lite sne. Tänker mig att det är ramen där kostnaden skenar iväg. Hade tänk ställa bilen i garaget och fixa när man hittar delarna på skroten så det är ett långvarig projekt.

Bild1
Bild2

Vad tror ni, är det värt ett försök?
Citera
2018-02-01, 10:27
  #2
Medlem
skunkjobbs avatar
Det beror väl på vad den är värd vilket i sin tur hänger på ålder, miltal, utrustningsnivå och allmänt skick (om den inte varit krockad då). Vad det kan kosta att laga har jag tyvärr ingen aning om men ska någon annan kunna säga bu eller bä så behöver de veta det där.
Citera
2018-02-01, 10:36
  #3
Medlem
2560ps avatar
Om det som du säger är ett långvarigt projekt som du dessutom gör själv, så kan det väl vara värt det. Iaf om du ska behålla bilen.

Kolla upp vad delarna kostar, är det mindre än 1/3 av vad en likvärdig, ockrockad bil kostar så skulle jag tyckt att det känts ok. Förutsatt att du kan göra allting själv då. Behöver du räta ut ramen tillkommer det arbetskostnad. Kryssmäta bör du kunna göra själv för att se om det behövs.
Citera
2018-02-01, 12:12
  #4
Medlem
Provocative2.0s avatar
Om den nu är sned så betvivlar jag att du någonsinn kan fixa det själv o att lämna in den till en skadeverkstad o deras riktbänk är snordyrt.
Men om du nu ger dig fan på detta projekt så börja med att rikta den så du inte börjar slänga pengar på saker du sedan aldrig behöver.
Citera
2018-02-01, 14:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartPolkagris
Tjena grabbar!
Jag kraschade med Saab och tänkte kolla om det anses värt att fixa den. Bilen kör men saknar lyktorna på vänster sida fram, kylflänsen blev lite intrycket med kylsystem fungerar och läcker inte samt att ramen där fram blivit lite sne. Tänker mig att det är ramen där kostnaden skenar iväg. Hade tänk ställa bilen i garaget och fixa när man hittar delarna på skroten så det är ett långvarig projekt.

Bild1
Bild2

Vad tror ni, är det värt ett försök?

Ingen kan mer än gissa, och gissningarna lär bli "nej". Skall det gå att göra en mer noggrann bedömning erfordras mer uppgifter om bilen:
Årsmodell
Utrustningsnivå
Motortyp
Status på däck
Miltal
Egen bedömning av värdet innan skadan
Citera
2018-02-01, 21:11
  #6
Medlem
Kan du får på stötfångaren och allt passar så tror jag inte den där skadan på balken gör något. Annars måste den dras ut eller bytas. Det är väl kondensorn till ACn som är skadad och inte värt att laga.
Citera
2018-02-09, 21:12
  #7
Medlem
dannekerrors avatar
Beggad stötfångare ca 1000-1500 kr
Beggad Stötfångarbalk runt 500-1000 kr (ser inte ut att behöva bytas ändå av bilden att dömma.)
Beggad strålkastare runt 500-800 kr
Beggad framskärm runt 500kr (ser knäckt ut i hörnet på vänster sida.)
Sen tillkommer väl småskit runtomkring också.
Huvlåsplåten kan behöva bytas med. Kostar väl 1500 beggad.

Räknade på en saab 9-3 nu så det kanske inte stämmer heller.
Fungerar huvlåset?
__________________
Senast redigerad av dannekerror 2018-02-09 kl. 21:16.
Citera
2018-02-09, 21:37
  #8
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dit med en strålkastare och ett galler, sedan är det bara att åka igen.
Citera
2018-02-10, 00:57
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Om den nu är sned så betvivlar jag att du någonsinn kan fixa det själv o att lämna in den till en skadeverkstad o deras riktbänk är snordyrt.
Men om du nu ger dig fan på detta projekt så börja med att rikta den så du inte börjar slänga pengar på saker du sedan aldrig behöver.

Exakt så. "Chassiet" /ramen har antagligen blivit "snett", så "vägegenskaperna" kan blivit farliga..
Har råkat ut för kollisioner där Saaben i fråga ser "okej ut" men "drar snett"! Nästan trafikfarligt, även om bilen godkänns av bilprovningen..
Citera
2018-02-10, 12:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Exakt så. "Chassiet" /ramen har antagligen blivit "snett", så "vägegenskaperna" kan blivit farliga..
Har råkat ut för kollisioner där Saaben i fråga ser "okej ut" men "drar snett"! Nästan trafikfarligt, även om bilen godkänns av bilprovningen..

Även om hela balken är intryckt i kylaren och rambenen som balken sitter i är intryckta så är dom delarna gjorda för att gå sönder innan något annat och kommer inte påverka vägegenskaperna. Det enda man får problem med är passformen mellan delarna i fronten. Drar bilen snett så har du kört på något med hjulet eller så var det en jävla smäll.
Citera
2018-02-10, 18:00
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Även om hela balken är intryckt i kylaren och rambenen som balken sitter i är intryckta så är dom delarna gjorda för att gå sönder innan något annat och kommer inte påverka vägegenskaperna. Det enda man får problem med är passformen mellan delarna i fronten. Drar bilen snett så har du kört på något med hjulet eller så var det en jävla smäll.

Påkörd bakifrån på Lundbyleden. Bilen som körde på (en Ford) blev skrot, Saaben såg helt oskadd ut faktiskt. (På den tiden Saab hade gummikofångare). Bilen drog dock snett efter olyckan, och fick den inlöst av försäkringsbolaget. Försäkringsbesiktningsmannen sa att chassiet blivit snett, reparationen skulle överstiga bilens värde. Fick ut cirka 30.000 kontant. (Var rätt många år sedan).
Citera
2018-02-10, 18:16
  #12
Medlem
Jag tycker att fronten ser ganska hel ut, du borde testa med att montera en vänster framskärm och se hur motorhuven möter alla linjer. Om bilen är en gammal bil och du tycker att det är värt att lägga ca 10k bara för att få ihop fronten så go for it.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback