Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-09, 22:39
  #1
Medlem
OvissFramtids avatar
Var på en anställningsintervju för ett mindre känt företag för några veckor sedan. Det kändes som att det gick bra och samtalet flöt på. Kvinnan som intervjuade mig/ville träffa mig verkade rätt trevlig och intresserad av mig som person och mina kvaliteter. På slutet av intervjun sa hon att hon ville fixa så att jag blev introducerad och få chans att känna av jobbet/få lära mig några veckor innan anställning. Hon sa att hon skulle ringa (snart) för en tid för detta men ringde aldrig? Detta var 2-3 veckor sedan. Är detta ett normalt beteende? Har någon här på Flashback råkat för samma? Jag kan köpa att hon inte alls tyckte jag verkade lämplig för jobbet...Men varför inte ringa och säga att de inte tyckte jag passade för jobbet? Tycker det känns jävligt oseriöst.

Sökte dessutom på företaget som det stod en del saker om på nätet, ett jävla skitjobb jag är glad jag inte fick i vilket fall. Ja jag är bitter...

Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare på mina arbetsintervjuer, är detta en vanlig företeelse att arbetsgivarna ljuger den intervjuade upp i ansiktet så här? Man får ju snarare en dålig bild av företaget när det går till så.
Citera
2018-02-09, 22:45
  #2
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Var på en anställningsintervju för ett mindre känt företag för några veckor sedan. Det kändes som att det gick bra och samtalet flöt på. Kvinnan som intervjuade mig/ville träffa mig verkade rätt trevlig och intresserad av mig som person och mina kvaliteter. På slutet av intervjun sa hon att hon ville fixa så att jag blev introducerad och få chans att känna av jobbet/få lära mig några veckor innan anställning. Hon sa att hon skulle ringa (snart) för en tid för detta men ringde aldrig? Detta var 2-3 veckor sedan. Är detta ett normalt beteende? Har någon här på Flashback råkat för samma? Jag kan köpa att hon inte alls tyckte jag verkade lämplig för jobbet...Men varför inte ringa och säga att de inte tyckte jag passade för jobbet? Tycker det känns jävligt oseriöst.

Sökte dessutom på företaget som det stod en del saker om på nätet, ett jävla skitjobb jag är glad jag inte fick i vilket fall. Ja jag är bitter...

Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare på mina arbetsintervjuer, är detta en vanlig företeelse att arbetsgivarna ljuger den intervjuade upp i ansiktet så här? Man får ju snarare en dålig bild av företaget när det går till så.

Leta upp hennes hemadress och skicka ett hotfullt brev med hjälp av utklippta tidningsbokstäver.
Citera
2018-02-09, 22:54
  #3
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Var på en anställningsintervju för ett mindre känt företag för några veckor sedan. Det kändes som att det gick bra och samtalet flöt på. Kvinnan som intervjuade mig/ville träffa mig verkade rätt trevlig och intresserad av mig som person och mina kvaliteter. På slutet av intervjun sa hon att hon ville fixa så att jag blev introducerad och få chans att känna av jobbet/få lära mig några veckor innan anställning. Hon sa att hon skulle ringa (snart) för en tid för detta men ringde aldrig? Detta var 2-3 veckor sedan. Är detta ett normalt beteende? Har någon här på Flashback råkat för samma? Jag kan köpa att hon inte alls tyckte jag verkade lämplig för jobbet...Men varför inte ringa och säga att de inte tyckte jag passade för jobbet? Tycker det känns jävligt oseriöst.

Sökte dessutom på företaget som det stod en del saker om på nätet, ett jävla skitjobb jag är glad jag inte fick i vilket fall. Ja jag är bitter...

Jag har aldrig råkat ut för detta tidigare på mina arbetsintervjuer, är detta en vanlig företeelse att arbetsgivarna ljuger den intervjuade upp i ansiktet så här? Man får ju snarare en dålig bild av företaget när det går till så.
Hörde du av dig till dem? Det känns kutym att höra av sig med ett "Hej, jag tänkte bara höra hur det går".
Citera
2018-02-09, 22:56
  #4
Medlem
franges avatar
Hon skulle försöka fixa provjobb - uppenbarligen så blev det inget sådant och då sket hon helt enkelt i att ringa dig och säga det.

Dessutom hade de säkert 500+ sökande och 100+ på intervju - orka ringa 99 pers och säga "Tyvärr, du verkar jättetrevlig, men...".
Citera
2018-02-09, 22:57
  #5
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Hörde du av dig till dem? Det känns kutym att höra av sig med ett "Hej, jag tänkte bara höra hur det går".

Jag har tänkt på att göra det, men hon sa ju att hon skulle höra av sig? Det kanske skulle försämra mina chanser att få jobbet om jag inte väntade på att hon skulle höra av sig som hon sa hon skulle. Men nu är jag inte sugen på att få jobbet ändå...Men jag tycker bara det är dålig stil. Företaget behöver väl inte ett sämre rykte än det redan (till viss del) har?
Citera
2018-02-09, 22:59
  #6
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hon skulle försöka fixa provjobb - uppenbarligen så blev det inget sådant och då sket hon helt enkelt i att ringa dig och säga det.

Dessutom hade de säkert 500+ sökande och 100+ på intervju - orka ringa 99 pers och säga "Tyvärr, du verkar jättetrevlig, men...".

Kan mycket väl vara så. Men det ser ju inte bra ut om de säger till varje sökande "vi ringer till dig och hör av oss när du kan komma in och jobba!" och sen pissa alla sökarna i ansiktet genom att inte hålla sitt ord?
Citera
2018-02-09, 23:02
  #7
Medlem
Äsch, händer hela tiden. Dom har inte tid och lust att ägna tid på såna som inte gick vidare. Så för dig är det bara att glömma och gå vidare också.
Citera
2018-02-09, 23:03
  #8
Medlem
Cheeswisss avatar
Jag har varit med om liknande situation två gånger, och senaste intervjun hörde dom av sig och berättade att jag inte fått jobbet, men dom ville att jag skulle höra av mig om ca ett år om jag fortfarande var intresserad, hon sa faktiskt så, väldigt märkligt
Citera
2018-02-09, 23:07
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Kan mycket väl vara så. Men det ser ju inte bra ut om de säger till varje sökande "vi ringer till dig och hör av oss när du kan komma in och jobba!" och sen pissa alla sökarna i ansiktet genom att inte hålla sitt ord?

Hört talas om uttrycket "don't call us, we'll call you"? -Typiskt när man inte ska få ett sökt jobb alltså.. Skit i det, häng inte läpp. Sök fler jobb, bara. Någon gång bör du få napp!
Citera
2018-02-10, 07:21
  #10
Medlem
Rätt vanligt att folk har fullt upp att göra på jobbet.
Har du ringt tillbaka?
Jag ringer själv upp om företaget inte har hört av sig in den tid som har sagts. Det händer att folk är sjuka så att hela processen förskjuts. Det visar att man är intresserad av jobbet, dessutom något man oftast behöver göra om har flera jobb på gång och vill kunna välja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback