Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 20:56
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Ok. Men då borde det väl inte vara någon fara då jag har fast heltidsjobb sedan 7 år tillbaka utan betalningsanmärkningar eller något?

Inte ens tänkt på att man kan söka lån via nätet. Tack för tipset!

Då borde du ha ett buffertsparande på minst 100.000 kr för oförutsedda utgifter, eller hur? Men du valde uppenbarligen att köpa knark istället.
Citera
2018-02-09, 21:01
  #14
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Jo tack, det har jag märkt nu... Så dumt att vara helt ärlig. Trodde att dom kollade på månadsinkomsten osv när dom sätter böter att dom ändå ser det i vilket fall som helst. Suck alltså.

Sen en till dum fråga. Vad bedömer banken när dom beviljar ett lån? Kollar dom på min månadsinkomst och om jag har betalningsanmärkningar? Kan dom även kolla hur jag lever och slösar mina pengar, typ se vad jag brukar ha för disponibelt saldo på banken eller så?


Dom kollar på lön, anställning, betalningsanmärkningar. Det hjälper så klart om du har pengar på dina konton. Tror inte de kollar hur du slösar dina pengar. De är bara intresserade av att få tillbaka det dem kräver.

Tänk på att du måste betala in dagsbötern inom 10 dygn. Banklån kan vara onödigt eftersom det tar lite tid från att beslut ska fattas och du ska få pengarna insatta på ditt konto.
Citera
2018-02-09, 21:10
  #15
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Dom kollar på lön, anställning, betalningsanmärkningar. Det hjälper så klart om du har pengar på dina konton. Tror inte de kollar hur du slösar dina pengar. De är bara intresserade av att få tillbaka det dem kräver.

Tänk på att du måste betala in dagsbötern inom 10 dygn. Banklån kan vara onödigt eftersom det tar lite tid från att beslut ska fattas och du ska få pengarna insatta på ditt konto.

Aha ok, då förstår jag!
Nja, stämmer inte helt det sistnämnda. Jag måste först godkänna mitt strafföreläggande som ska vara inne senast 02/26. Har läst att man har upp till 30 dagar samt påminnelse tillägg på 14 dagar på sig att betala dagsbötern? Det är i alla fall så dom säger på www.aklagare.se Så rent tekniskt sett så kan jag ha 44 dagar på mig att betala bötern först efter att jag skickat in mitt godkännande.

''Från det att du godkänt ett strafföreläggande har du 30 dagar på dig att betala det belopp som angetts i strafföreläggandet och på inbetalningskortet. Har ärendet inte blivit fullt betalt under den ovan angivna tiden, skickas en påminnelse om betalning ut. Då får du ytterligare 14 dagar på dig att betala.''

https://www.aklagare.se/om_rattsproc...fforelaggande/
__________________
Senast redigerad av Cosmouse 2018-02-09 kl. 21:14.
Citera
2018-02-09, 21:24
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Jo tack, det har jag märkt nu... Så dumt att vara helt ärlig. Trodde att dom kollade på månadsinkomsten osv när dom sätter böter att dom ändå ser det i vilket fall som helst. Suck alltså.

Sen en till dum fråga. Vad bedömer banken när dom beviljar ett lån? Kollar dom på min månadsinkomst och om jag har betalningsanmärkningar? Kan dom även kolla hur jag lever och slösar mina pengar, typ se vad jag brukar ha för disponibelt saldo på banken eller så?

Banken kontrollerar din senaste deklarerade årsinkomst och självklart betalningsanmärkningar. Sen om du inte är kund i banken kan de även göra hårdare kontroller med aktuellt arbetsgivarintyg.

Men om du vänder dig till någon av de mindre seriösa bankerna (nischbankerna) kommer de inte att bry sig nämnvärt vad du spenderar ditt lån på.

Skulle du däremot vända dig till någon av de större bankerna så kan de ifrågasätta vad du ska göra med lånet och om du vill låna igen i framtiden kan det mycket väl bli uppföljning vad du använde ditt senaste lån till. Har du ljugit för bankmannen första gången så är du i princip rökt framgent.
Citera
2018-02-09, 21:29
  #17
Medlem
Till nästa gång; uppge att du är arbetslöst. Det är tillåtet att ljuga som tilltalad och din nuvarande sysselsättning är inget en åklagare för bevisning kring.

Ovan medför betydligt lägre dagsböter.
Citera
2018-02-09, 21:41
  #18
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Aha ok, då förstår jag!
Nja, stämmer inte helt det sistnämnda. Jag måste först godkänna mitt strafföreläggande som ska vara inne senast 02/26. Har läst att man har upp till 30 dagar samt påminnelse tillägg på 14 dagar på sig att betala dagsbötern? Det är i alla fall så dom säger på www.aklagare.se Så rent tekniskt sett så kan jag ha 44 dagar på mig att betala bötern först efter att jag skickat in mitt godkännande.

''Från det att du godkänt ett strafföreläggande har du 30 dagar på dig att betala det belopp som angetts i strafföreläggandet och på inbetalningskortet. Har ärendet inte blivit fullt betalt under den ovan angivna tiden, skickas en påminnelse om betalning ut. Då får du ytterligare 14 dagar på dig att betala.''

https://www.aklagare.se/om_rattsproc...fforelaggande/

Då hade jag fel där, haha. Var ett bra tag sedan jag blev dömd för dagsböter, och då behövde jag bara betala 2500 kr fastän jag hade ett heltidsjobb.
Citera
2018-02-11, 12:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
Avbetalning det är ett straff som ska vara kännbart. Kan man dela upp fängelsestraff också ?
Förstår du att om böterna inte går att ta på avbetalning så kommer annan brottslighet att finansiera böterna?

Vad är enligt dig bäst? Att brottslingar kan få dagsböter på avbetalning eller att dom måste vända sig till annan brottslighet för att finansiera böterna vilket skapar merbrott.

Fö flera år sedan en åklagare berättade för mig att det här med avbetalning skulle lösas.
Citera
2018-05-05, 13:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Hej! Jag behöver lite hjälp.

Jag har fått dagsböter på ca 29 000 kronor för ringa narkotikabrott.
Min fråga är, då det är totalt orimligt hög summa att betala på inom så kort tid dom satt, om man kanske kan ta banklån? Som skäl till lån kan man ju säga att man ska renovera.
Jag har täckning för lån, så det är inga problem. Frågan är bara att efter lånet förmodligen beviljats, om dom gör en uppföljning? T.ex att dom kan se att pengar sätts in på kontot för renovering för att sedan betalas ut till Brottsofferfonden samma summa. Kommer det att bli någon uppföljning av den påstådda renovering?

Man betalar inte böter till brottsofferfonden
Citera
2018-05-05, 15:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Och nästa gång i förhöret, om du åker fast för ett nytt brott, de frågar dig hur mycket du tjänar kan alltid säga att du är arbetslös eller har ett fattigt nytt jobb där du tjänar väldigt lite – då får du väldigt lite böter. Åklagaren kan bara se dina tidigare deklarationer och dem bryr sig inte kolla vad nuvarande lön ligger på, såvida du inte är en mycket intressant brottsling som driver nattklubb t.ex.
Fast i förhöret frågar dom alltid efter vart du jobbar och vilken lön du har, vet inte om dom även frågar efter detta vid själva rättegången och om man är skyldig att uppge detta, i förhör behöver man inte det. Å andra sidan, om du inte vill berätta kan polisen och åklagaren utan problem begära ut kontrolluppgifter från skatteverket, då får dom fram din senaste arbetsgivare, då torde dom väl kontakta denna arbetsgivare för att få ut uppgifter om du jobbar där fortfarande.
Citera
2018-05-05, 17:48
  #22
Medlem
godboys avatar
Som sagt, har du bara en normal inkomst av tjänst så är det lugnt. Självklart skall du inte ha några betalningsanmärkningar. Det är ju inget stort belopp. Sen om du har massa förfrågningar på UC sen tidigare så kanske det kan bli lite bökigare och att du får sämre avtal. Men är du "ren" från bet.anm samt inte har för mycket andra skulder, så lär det gå busenkelt. Tar du blancolån så kommer ingen fråga vart pengarna ska gå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback