Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 19:55
  #1
Medlem
Cosmouses avatar
Hej! Jag behöver lite hjälp.

Jag har fått dagsböter på ca 29 000 kronor för ringa narkotikabrott.
Min fråga är, då det är totalt orimligt hög summa att betala på inom så kort tid dom satt, om man kanske kan ta banklån? Som skäl till lån kan man ju säga att man ska renovera.
Jag har täckning för lån, så det är inga problem. Frågan är bara att efter lånet förmodligen beviljats, om dom gör en uppföljning? T.ex att dom kan se att pengar sätts in på kontot för renovering för att sedan betalas ut till Brottsofferfonden samma summa. Kommer det att bli någon uppföljning av den påstådda renovering?
Citera
2018-02-09, 19:57
  #2
Medlem
Tar du ett vanligt blancolån, vilket inte är något som helst problem om du har en fast inkomst kommer aldrig någon fråga vart pengarna ska. Du kommer aldrig ens prata med en bank, dom skickar ut papper du skriver under och sen betalar ut pengarna sålänge du är kreditvärdig. Ibland kan processen ta en vecka beroende på bank, vissa kör pappersvägen, vissa mobiltbankid så rekomenderar att göra det dirr isf. Böter brukar vara kort betalning på om jag inte har fel.

Så har det funkat alla gånger jag lånat via Lendo tex iaf. Du kan låna upp till 500.000:- utan en enda fråga så länge du har täckning.
Citera
2018-02-09, 20:00
  #3
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Hej! Jag behöver lite hjälp.

Jag har fått dagsböter på ca 29 000 kronor för ringa narkotikabrott.
Min fråga är, då det är totalt orimligt hög summa att betala på inom så kort tid dom satt, om man kanske kan ta banklån? Som skäl till lån kan man ju säga att man ska renovera.
Jag har täckning för lån, så det är inga problem. Frågan är bara att efter lånet förmodligen beviljats, om dom gör en uppföljning? T.ex att dom kan se att pengar sätts in på kontot för renovering för att sedan betalas ut till Brottsofferfonden samma summa. Kommer det att bli någon uppföljning av den påstådda renovering?


Banken bryr sig mer om du kan betala tillbaka och inte hur du använder pengarna. Det är väldigt mycket belånade pengar som går åt annat än just det det var tänkt till.
Citera
2018-02-09, 20:04
  #4
Medlem
Cosmouses avatar
Ok. Men då borde det väl inte vara någon fara då jag har fast heltidsjobb sedan 7 år tillbaka utan betalningsanmärkningar eller något?

Inte ens tänkt på att man kan söka lån via nätet. Tack för tipset!
Citera
2018-02-09, 20:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Ok. Men då borde det väl inte vara någon fara då jag har fast heltidsjobb sedan 7 år tillbaka utan betalningsanmärkningar eller något?

Inte ens tänkt på att man kan söka lån via nätet. Tack för tipset!

Gå du in på Lendo eller valfri sida och sök ett lån, har du inte 37 sms lån och 53 UC Förfråningar senaste åren så kommer du få massor erbjudanden från olika banker på Lendo. Eller så söker du bara hos den bank du har dina pengar, du lär ju få lån där med utan problem.
Citera
2018-02-09, 20:05
  #6
Medlem
RorschachWolffgangs avatar
Och nästa gång i förhöret, om du åker fast för ett nytt brott, de frågar dig hur mycket du tjänar kan alltid säga att du är arbetslös eller har ett fattigt nytt jobb där du tjänar väldigt lite – då får du väldigt lite böter. Åklagaren kan bara se dina tidigare deklarationer och dem bryr sig inte kolla vad nuvarande lön ligger på, såvida du inte är en mycket intressant brottsling som driver nattklubb t.ex.
Citera
2018-02-09, 20:11
  #7
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RorschachWolffgang
Och nästa gång i förhöret, om du åker fast för ett nytt brott, de frågar dig hur mycket du tjänar kan alltid säga att du är arbetslös eller har ett fattigt nytt jobb där du tjänar väldigt lite – då får du väldigt lite böter. Åklagaren kan bara se dina tidigare deklarationer och dem bryr sig inte kolla vad nuvarande lön ligger på, såvida du inte är en mycket intressant brottsling som driver nattklubb t.ex.

Jo tack, det har jag märkt nu... Så dumt att vara helt ärlig. Trodde att dom kollade på månadsinkomsten osv när dom sätter böter att dom ändå ser det i vilket fall som helst. Suck alltså.

Sen en till dum fråga. Vad bedömer banken när dom beviljar ett lån? Kollar dom på min månadsinkomst och om jag har betalningsanmärkningar? Kan dom även kolla hur jag lever och slösar mina pengar, typ se vad jag brukar ha för disponibelt saldo på banken eller så?
Citera
2018-02-09, 20:16
  #8
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Jo tack, det har jag märkt nu... Så dumt att vara helt ärlig. Trodde att dom kollade på månadsinkomsten osv när dom sätter böter att dom ändå ser det i vilket fall som helst. Suck alltså.

Sen en till dum fråga. Vad bedömer banken när dom beviljar ett lån? Kollar dom på min månadsinkomst och om jag har betalningsanmärkningar? Kan dom även kolla hur jag lever och slösar mina pengar, typ se vad jag brukar ha för disponibelt saldo på banken eller så?

Ska du låna 30.000 gör de en enkel kreditkontroll där de stämmer av så att du inte har skuldsaldo, betalningsförelägganden samt kollar din senaste deklaration. Har du inkomst är det inga problem. Ansök på nätet istället så har du pengarna på måndag
Citera
2018-02-09, 20:20
  #9
Medlem
Cosmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Ska du låna 30.000 gör de en enkel kreditkontroll där de stämmer av så att du inte har skuldsaldo, betalningsförelägganden samt kollar din senaste deklaration. Har du inkomst är det inga problem. Ansök på nätet istället så har du pengarna på måndag

Mycket tack för hjälpen. Får göra detta med det samma då med andra ord!
Citera
2018-02-09, 20:22
  #10
Medlem
Har dom fortfarande inte fixat så dagsböterna går att ta på avbetalning? Urdåligt isåfall.
Citera
2018-02-09, 20:32
  #11
Medlem
Avbetalning det är ett straff som ska vara kännbart. Kan man dela upp fängelsestraff också ?
Citera
2018-02-09, 20:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laurel99
Avbetalning det är ett straff som ska vara kännbart. Kan man dela upp fängelsestraff också ?

Självklart ska ett straff vara kännbart men det spelar väl föga roll om det delas upp, summan blir ju densamma.

Problemet när man gör som idag, kräver in tiotusentalskronor på 10 dagar är ju att folk måste begå nya brott för att kunna betala eller välja att hamna hos Kronofogden. Väljer man det senare så går det ju mot samhällets principer en aning, man vill inte att folk ska göra brott men samtidigt fråntar man dom all möjlighet till ett normalt liv med boende och telefon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback