• 27 591 online
  • 1 152 736 medlemmar
  • 59 632 940 inlägg
2018-02-04, 22:52
Medlem
Någon som känner till tunnlarna under Sahlgrenska?
Citera
2018-02-08, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H6274987OE
Någon som känner till tunnlarna under Sahlgrenska?
Vem har påstått att det finns en ingång där? Menar du i husets källare?
Förvisso finns vid Sahlgrenskaområdets baksida (tänk typ Änggården/skogen), inte långt från det huset, någon slags dagvattentunnel. Man ser den tydligt när man ska passera in på sjukhusområdet från skogen. Kanske är det den du syftar på. Har aldrig gått in där men tror bilder har lagts upp i tråden för flera år sedan.

Annars finns två spännande tunnlar vid Per Dubbsgatan (nära hållplatsen Sahlgrenska, vid trappan upp mot Odontologen).
Den ena tunneln är en gemensamhetstunnel (smal variant) som går genom berget till parkeringen vid Medicinareberget. 270 meter lång tunnel vill jag minnas. Den tunneln besökte jag 2013.
Den andra tunneln är en kortare gång som leder in i Odontologens källarutrymme. Det är ett gigantiskt utrymme man kunde nå. Detta ställe besökte jag 2010.
Båda ingångarna ligger nästan bredvid varandra, precis intill bilväg och cykelbana (Per Dubbsgatan) till vänster om trappan.

Under själva sjukhuset känner inte jag till att det skulle finnas något spännande. Visst, det finns djupt liggande källare som bara vaktmästare kan nå (UIII?), men inte riktigt så spännande vad jag vet.

Det finns en ingång vid Annedalskyrkan som det har spekulerats en del om genom åren. Dock inga säkra svar vad jag vet.
Citera
2018-02-09, 10:59
Medlem
Från tråden om spårvägstunneln i Rannebergen:
Citat:
Ursprungligen postat av dev/null
Dags att plocka upp detta ämne igen, då det i riksbunkertråden dykt upp en länk till en underbar kartfunktion:
https://kartbild.com/#16/57.8036/12.0631
Här kan man slå på olika lager och just flygfotot över Rannebergen råkar vara från 1971, när markarbetena var i full gång.
Har lite svårt att avgöra, då bilden inte har riktigt den upplösning som behövs, men jag kan inte se något kan tolkas som inslag på de platser vi diskuterat hitills. Däremot är det tydligt att de ytor med sprängsten som man ser i skogen nedanför Rannebergsvägen utgör rester av "Baslägret" för hela bygget. Personligen börjar jag nog luta åt att någon "beredskapstunnel" aldrig sprängts.
(FB) Snabbspårvägen till Rannebergen

Denna kartlänk förtjänar att uppmärksammas även här!

Dev/null säger att flygfotona från Rannebergen är från 1971. Det som står på webbsidan är dock "~1975". Jag har inte sett någon närmare angivelse. Så vore kul med ett förtydligande så att vi vet vad som gäller för övriga Göteborg.

Ett tips, för den som missat det, kan vara att kryssa i såväl lagret ~1975 som lagret "satellit". Satellit är dagens flygfoto och gör det enkelt att orientera sig i nutid. Kryssa ur "satellit" när du är framme vid en intressant plats och du kommer se det äldre flygfotot.

Några ställen jag inventerade (jag har jämfört med flygfotot från 70-talet om inget annat anges, det finns även ett flygfoto från 60-talet):
Stigort Rannebergen: det går svagt att ana en byggarbetsplats vid nuvarande stigort.
Infart Gunnaredsterrassen: Tydligt att tunneln finns, man ser tunnelöppningen som sprängts. Två hus precis nära ingången är idag rivna.
Stigorten vid Angereds centrum: här finns en byggarbetsplats i det annars lantliga orörda landskapet. Kanske har ett samband med tunneln? Ser inga spår av stigort dock.
Rävebergsvägen: själva värmeanläggningen finns inte men ganska precis bredvid dagens inslag kan man se en liten öppning i skogen, oklart om det är sprängning av tunneln som påbörjats? Något tydligt inslag kan man dock inte se.
Gårdsten: det stora elhuset vid stigorten finns men inte det mindre huset. Oklart om stigorten finns.
Keillers damm: vissa spår av byggarbetsplats här.
Luckan vid fotbollsplanen i Lövgärdet: inga synliga spår, men en viss yta tycks vara uppröjd (bredvid finns en stor skogsdunge där dagens klubbhus ligger).
Den korta tunneln (270 meter) i Lövgärdet: kan inte se några spår.
Elstationen i Hammarkullen finns, även tunnelingången är enkel att se.
Spårvagnstunnelns båda mynningar syns, även nödutgången i Sandeslätt går att ana.
Inslag Eriksbo: svårt att se, på flygfotot från 70-talet är en stor yta uppröjd framför nuvarande inslag, medan samma yta på 60-talet är helt trädbeväxt. Antagligen har man röjt för tunnelbygget.
Rösered, den igenlagda ingången: inga spår vad jag kan se.

Inga spår finns av vare sig Gårdstenstunneln, Angeredsbron, gemensamhetstunneln uppe vid brofästet eller Lärjeåtunneln nere vid älven på något av de äldre flygfotona. Så dit hade man inte kommit när dessa flygfoton togs. Några dokument jag har sett talar om tunnel till Angeredsbron först på 80-talet, så den biten kanske är sent tillkommen.
Vattenintaget vid Alelyckan syns redan på flygfotona från 60-talet. Likaså Alelyckans vattenverk med berganläggningar samt berganläggningarna på Bassänggatan. Elstationen i närheten av Bassänggatan är halvt byggd på 60-talet, men den övre delen ser man först på flygfotona från 70-talet.

Kuren på Medicinareberget: bygget tycks pågå redan på 60-talet. På 70-talet kan man svagt ana den.

Jag kollade även ett antal andra platser men ibland gör vinkeln det är fotat i att man knappt ser något.
Citera
2018-02-09, 18:47
Medlem
dev/nulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Från tråden om spårvägstunneln i Rannebergen:

(FB) Snabbspårvägen till Rannebergen

Denna kartlänk förtjänar att uppmärksammas även här!

Dev/null säger att flygfotona från Rannebergen är från 1971. Det som står på webbsidan är dock "~1975". Jag har inte sett någon närmare angivelse. Så vore kul med ett förtydligande så att vi vet vad som gäller för övriga Göteborg.

Upprepar mig här:
Om du klickar i både "~1975" och "årtal ~1975", så färgmarkeras kartan. Klickar du sedan på kartan så kommer det upp en flagga med årtalet. Det hela blir tydligare om man zoomar ut till Sverigenivå. (Hela GBG & Bohus län verkar ha fotats 1971).

Citat:
Inga spår finns av vare sig Gårdstenstunneln, Angeredsbron, gemensamhetstunneln uppe vid brofästet eller Lärjeåtunneln nere vid älven på något av de äldre flygfotona. Så dit hade man inte kommit när dessa flygfoton togs.

Lärjeåtunnelns utlopp i älven syns ju väldigt tydligt på 1971-bilden.
https://kartbild.com/#18/57.79841/12.01510
Angeredsbron byggdes först 75-78, så det är inte konstigt om den saknas.
Citera
2018-02-09, 19:20
Medlem
dev/nulls avatar
Har nu kollat runt lite bland andra bergrum.
Noterar att "Visa mod"-tunneln inte har påbörjats 1971. Trodde de oljebergrummen byggdes i slutet av 60-talet?
Citera