Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 19:11
  #1
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Jag har en 2017-års Skoda Octavia Scout som gått cirka 2500 mil (service vid 2 år eller 3000 mil). När jag kör kommer det plötsligt uppe en indikation som säger "Kontrollera oljenivån". Är det normalt att bilen utifrån angivna uppgifter ska förbruka olja så att nivån sjunker under nivå så att bilen larmar om det på detta sätt?

Har haft åtskilliga nya och relativt nya bilar under årens lopp, men aldrig någonsin varit med om att oljenivån sjunkit på detta sätt.
Citera
2018-02-09, 19:14
  #2
Medlem
stahlhelm1916s avatar
kontrollera oljenivån?
om du tror att något är galet så lämna in den på verkstad
Citera
2018-02-09, 19:17
  #3
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stahlhelm1916
kontrollera oljenivån?
om du tror att något är galet så lämna in den på verkstad

Nej, jag har inte en tanke på att något skulle vara "galet" på så sätt, alltså inget akut galet. Jag kommer givetvis att kontakta verkstaden på måndag, men postade här mest för att få lite synpunkter på min fråga.
Citera
2018-02-09, 19:52
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Jag har en 2017-års Skoda Octavia Scout som gått cirka 2500 mil (service vid 2 år eller 3000 mil). När jag kör kommer det plötsligt uppe en indikation som säger "Kontrollera oljenivån". Är det normalt att bilen utifrån angivna uppgifter ska förbruka olja så att nivån sjunker under nivå så att bilen larmar om det på detta sätt?

Har haft åtskilliga nya och relativt nya bilar under årens lopp, men aldrig någonsin varit med om att oljenivån sjunkit på detta sätt.
Vad menar du, har du kört 2500 mil utan att kolla oljenivån?
VAG anser att en förbrukning upp till 1 liter/100 mil är normal.
Citera
2018-02-09, 19:59
  #5
Medlem
Det är väl bara kolla oljenivån och justera den! Hur dum får man va egentligen att ignorera en sån sak.
Citera
2018-02-09, 21:28
  #6
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad menar du, har du kört 2500 mil utan att kolla oljenivån?
VAG anser att en förbrukning upp till 1 liter/100 mil är normal.

Jag förutsatte att de serviceintervall som är satta motsvarar behovet att hålla oljenivån. Har alltså haft flera nya bilar under senare år, av andra märken, och där har alltid behovet att kolla/fylla på/byta olja sammanfallit med första serviceintervallet.

Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Det är väl bara kolla oljenivån och justera den! Hur dum får man va egentligen att ignorera en sån sak.

Min uppfattning var att oljekontroll, om allt är normalt, skulle sammanfalla med första servicen. Har som sagt aldrig varit med om att jag behövt hålla koll på oljan i nya bilar på senare år. Uppenbarligen har VAG en helt annan inställning.

Sedan kan jag ju även tycka att informationen "Kontrollera oljenivån" är en väldigt vag information. Förmodligen, som jag nu förstår, stämmer det med namnet VAG och att de är vaga och diffusa.
__________________
Senast redigerad av Doktor-Dekokt 2018-02-09 kl. 21:39.
Citera
2018-02-09, 21:43
  #7
Medlem
hippilis avatar
Tycker ju att 3000 mil mellan olje byten är ren misshandel av motorn
Citera
2018-02-09, 23:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Sedan kan jag ju även tycka att informationen "Kontrollera oljenivån" är en väldigt vag information. Förmodligen, som jag nu förstår, stämmer det med namnet VAG och att de är vaga och diffusa.

Ja, om det ändå fanns något ställe där man kunde hitta information om vad olika varningsmeddelanden från bilen betyder och vad man ska göra då. Kanske samlade i någon sorts bok...
Citera
2018-02-09, 23:37
  #9
Medlem
HerrGickhans avatar
Jag tror att det ska räcka med service vid 3000 mil.
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-02-09 kl. 23:47.
Citera
2018-02-10, 01:35
  #10
Medlem
MyCuteLittleHorses avatar
Kontrollera oljenivån,är det svårförstått så finns det ingen hjälp att ge.
Citera
2018-02-10, 03:39
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Jag förutsatte att de serviceintervall som är satta motsvarar behovet att hålla oljenivån.
Vad du förutsätter kan bli en dyrköpt läxa...oljenivån ska kontrolleras regelbundet och vid behov fyllas på och det kan behövas göras så ofta som var 100:e mil.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tycker ju att 3000 mil mellan olje byten är ren misshandel av motorn
Absolut speciellt om bilen körs korta sträckor så oljan inte torkar ut.
Citera
2018-02-10, 07:16
  #12
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor-Dekokt
Jag har en 2017-års Skoda Octavia Scout som gått cirka 2500 mil (service vid 2 år eller 3000 mil). När jag kör kommer det plötsligt uppe en indikation som säger "Kontrollera oljenivån". Är det normalt att bilen utifrån angivna uppgifter ska förbruka olja så att nivån sjunker under nivå så att bilen larmar om det på detta sätt?

Har haft åtskilliga nya och relativt nya bilar under årens lopp, men aldrig någonsin varit med om att oljenivån sjunkit på detta sätt.

Nej det är inte normalt därför ska man kolla den. Vet du inte hur man gör så säg till.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback