Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 18:04
  #1
Medlem
Lucas33s avatar
Då har jag äntligen officiellt utvandrat från Sverige, är folkbokförd i Norge och obegränsat skatteskyldig här.

Skälen till att jag lämnade Sverige är många, men framför allt att jag inte vill vara med att betala skatt i mitt hemland längre. Pengarna går bara till att ödelägga Sverige och svenskarna.

Fördelarna med att ha flyttat hit till Norge är:

Att få omges med ett stolt och sammansvetsat, nationalistiskt folk.
Deras nationalism sträcker sig främst inom Norge, men även till Skandinavien som helhet. De ser sig själva som stolta skandinaver och norrmän, som vill värna sin kultur och välkomnar mig som svensk som likvärdig.

Jämställdhet utan radikalfeminism
Kvinnor är starka och självständiga och har ledande samhällspositioner precis som i Sverige, skillnaden är att det inte finns nåt jälva gnäll från feminister, helt enkelt för att det inte behövs. Alla är nöjda och glada och förstår att det redan är så jämställd det kan bli.

Mycket låg andel utomeuropeiska invandrare
Endast cirka 6% av Norges befolkning har bakgrund från afrika/asien - och av erfarenhet är koncentrationen störst i Oslo. Själv bor jag i Trondheim och här är det som Sverige var år 1995-2000 typ. I mindre städer finns knappt invandring alls.

Nu när det är snö och vinter, ser man 99% vita människor ute på stan, vilket känns fantastiskt tryggt och skönt.

------------------------------------------------------------------------

Vad som dock får mig lite ledsen, och att skämmas mycket - är att varje gång jag går på fest eller liknande och Sverige kommer upp på tal, tillfrågas jag alltid vad jag tycker om invandringen och kriminaliteten. Norrmänen tycker det här är helt förfärligt och blir glad att jag håller med om att Sverige har problem.

I media rapporteras det om Sverige mycket ofta. Är svårt att förklara, men är väl ungefär som vi rapporterar om USA i svenska tidningar, fast än mer intensivt. Vart jag än befinner mig hör jag om skjutningar, inbrott, misshandlingar, våldtäkter, explosioner som hänt i Sverige o.s.v.

Klart att man inte direkt blir sugen på att flytta tillbaka.

Norrmänen blir heller inte sugna på att gå samma väg som Sverige, faktum är att vi är glada här för att vi fick ned asylansökningarna till rekordlåg nivå under 2016, drygt 3.000st.

------------------------

Till diskussion:

A) Vad beror de här enormt stora skillnaderna på, d.v.s de olika synsätten i våra kulturer som format våra länder?

B) Tror ni det är möjligt att Sverige kan bli som Norge (åter igen) i framtiden?

C) Vad krävs för att folk som jag ska kunna flytta hem igen? Vill ha förslag på konkreta åtgärder för att få Sverige på fötter igen och bli mer som Norge.
__________________
Senast redigerad av Lucas33 2018-02-09 kl. 18:23.
Citera
2018-02-09, 18:32
  #2
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
A) Vad beror de här enormt stora skillnaderna på, d.v.s de olika synsätten i våra kulturer som format våra länder?

i) Diverse idioter (och norrmän) har spridit falska rykten om att Sverige var undfallande under andra världskriget. Många svenskar har således trott att man måste betala tillbaka för gamla skulder genom att vara godhetens riddare. Norge har inga sådana skulder att betala igen eftersom de bevisligen led under andra världskriget.

ii) Sverige gjorde många fina humanitära saker som neutralt land. Man fick senare beröm för detta, och fortsatte därför att göra mer och mer ambitiösa saker, inklusive generös flyktingpolitik. Norge har inte kunna göra lika många ambitiösa humanitära saker som Sverige under kalla kriget, då de inte är neutrala. De hamnade inte i denna negativa spiral av eskalerande medmänsklighet och bombastisk retorik om att bli humanitär supermakt.

iii) Norge har relativt nylig självständighet och har behövt nationalism för att bygga landet. Detta har inneburit att man stannat utanför EU, men även större acceptans för nationalistiska partier. Något sådant har aldrig varit aktuellt i Sverige.

iv) Norge har utvecklats senare än Sverige. Landet har kunnat se på Sverige och ta efter områden som fungerar, och undvika svenska misstag.

v) Norge har inte haft Reinfeldt vid makten, och således sluppit en medvetet snabb import av underklass i syfte att omforma svensk ekonomi enligt amerikansk modell.


B) Tror ni det är möjligt att Sverige kan bli som Norge (åter igen) om några år?

Känns mer sannolikt att Norge blir som Sverige, om inte norrmännen stänger gränsen mot Sverige.


C) Vad krävs för att folk som jag ska kunna flytta hem igen? Vill ha förslag på konkreta åtgärder för att få Sverige på fötter igen och bli mer som Norge.

När pengarna tar slut i Sverige flyttar bidragstagarna till Norge. Då blir det lugnt och tyst i Sverige
Citera
2018-02-09, 18:37
  #3
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
Varför frågor angående att ta sig tillbaka till skitens och pestens land? Feministerna har sitt frispel, låt oss se hur det utspelar sig. Så länge det inte sprider sig hit!
Citera
2018-02-09, 18:39
  #4
Medlem
Lucas33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horbock.i.Fjugesta
A)

Feminismen då?
Citera
2018-02-09, 19:07
  #5
Medlem
DouglasKenneths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas33

A) Vad beror de här enormt stora skillnaderna på, d.v.s de olika synsätten i våra kulturer som format våra länder?
Har inte Norge ett synsätt på sin egen kultur som baseras mycket på det de fick utstå under kriget. Kriget gjorde Norge sammansvetsat, det var Norrmännen mot Tysken, detta tror jag sitter kvar i den norska skälen än idag. Man fick en samhörighet till varandra och det som var norskt som sitter kvar i generationen än idag.
Citera
2018-02-09, 19:11
  #6
Medlem
Lauderdales avatar
Min killes kusin bor i Norge och han fattar inte hur vi har tillåtit alla dessa människor förstöra landet. Nu är det så att vi är hederliga svenskar med utländsk bakgrund men ja, det har gått lite för långt nu när jag hör mer dari än svenska på stan.
Citera
2018-02-09, 19:18
  #7
Medlem
Hegamons avatar
Jag ser det som att Sverige är kört. Jag menar att någon slags splittring kommer ske. Eller att etniska svenskar på lång sikt överger Sverige och flyttar till nordiska grannländer eller till Australien, Nya Zeeland och andra länder.

Ett problem är ifall Norge blir som Sverige, även om jag inte tror det.

Jag kommer ihåg diskussionen för 10 år sedan, då sades det att det kommer bara bli värre. Nu är vi här 10 år senare och jag säger samma sak nu, om 10 år kommer det enbart vara värre i Sverige än nu.
Citera
2018-02-09, 20:16
  #8
Medlem
Finsk-fyllas avatar
En anledning till olikheterna lär väl vara att Norge - av idag - är en , med Svenska mått mätt, relativt ung Nation. Sedan 1905. Det tror jag har en ganska stor betydelse till deras Nationalism och sedermera till deras förhållningssätt till invandrare.

Sverige av idag drar snett, ibland åt höger, ibland åt vänster.. Sverige har börjat gränsla diket.
Jag lurar på om problemet inte är självsanerande, vi lever trots allt inte i diktaturer som Vitryssland och Akilovs förlovade hemland. Makten kan inte kontrollera oss på det sättet. Vridningen i Svensk politik har ju faktiskt redan börjat.

Dock tror jag att man kan glömma att de invandrare som redan är här kommer att försvinna.
Ännu viktigare är att jag tror att gängkriminaliteten är här för att stanna. Det verkar som att när denna typen av brottslighet når upp till vissa nivåer blir den extremt svår att bli av med. Med snabba cash kan man locka hur mycket småglin som helst över till "gänget". Förutsättningen här är ju att man har segregerade stadsområden. Det har vi gått om i Sverige. Ungar som inte kan få någonting alls extra hemifrån, dessutom är det i dessa kretsar väldigt hög status att ha dyra saker, kan tjäna fina pengar på gatan. Det här vet jag att Svensk Polis jobbar hårt emot, det är ju en ny typ av gameplan som ska fram. Kunskaperna och erfarenheterna sprider sig i landet och jag är övertygad om att skjutningar, handgranater och lite annat kommer att minska ordentligt inom några år, successivt med nya lagar. (Handgranater har ju hela tiden betraktast som "farligt gods" t.ex.&#128553

Norge är fint!
Citera
2018-02-09, 21:31
  #9
Medlem
tomyhockeys avatar
Norge är byggt på hederligt sätt och utvecklas hederligt lojalt.

Sverige är bygg på korruption och utvecklats på korruption därför flyttar lojala svenskar från Sverige.
Citera
2018-02-09, 21:58
  #10
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
En anledning till olikheterna lär väl vara att Norge - av idag - är en , med Svenska mått mätt, relativt ung Nation. Sedan 1905. Det tror jag har en ganska stor betydelse till deras Nationalism och sedermera till deras förhållningssätt till invandrare.

Sverige av idag drar snett, ibland åt höger, ibland åt vänster.. Sverige har börjat gränsla diket.
Jag lurar på om problemet inte är självsanerande, vi lever trots allt inte i diktaturer som Vitryssland och Akilovs förlovade hemland. Makten kan inte kontrollera oss på det sättet. Vridningen i Svensk politik har ju faktiskt redan börjat.

Dock tror jag att man kan glömma att de invandrare som redan är här kommer att försvinna.
Ännu viktigare är att jag tror att gängkriminaliteten är här för att stanna. Det verkar som att när denna typen av brottslighet når upp till vissa nivåer blir den extremt svår att bli av med. Med snabba cash kan man locka hur mycket småglin som helst över till "gänget". Förutsättningen här är ju att man har segregerade stadsområden. Det har vi gått om i Sverige. Ungar som inte kan få någonting alls extra hemifrån, dessutom är det i dessa kretsar väldigt hög status att ha dyra saker, kan tjäna fina pengar på gatan. Det här vet jag att Svensk Polis jobbar hårt emot, det är ju en ny typ av gameplan som ska fram. Kunskaperna och erfarenheterna sprider sig i landet och jag är övertygad om att skjutningar, handgranater och lite annat kommer att minska ordentligt inom några år, successivt med nya lagar. (Handgranater har ju hela tiden betraktast som "farligt gods" t.ex.&#128553

Norge är fint!
Om man på någorlunda sätt vill få det eskalerande våldet under kontroll kommer Sverige att tvingas till stränga, mer eller mindre permanenta, fängelsestraff för hårda brott. Detta kommer att leda till en extremt hög andel av befolkningen som sitter i fängelse, liknande den amerikanska modell som svenska politiker älskar att kritisera.
Citera
2018-02-09, 22:00
  #11
Avstängd
scips avatar
Man kan även lägga till dom 40 guld åren som Sverige fick serverat på ett silverfat efter WW-2 då idiotsvenskarna kunde springa omkring i världen och klappa sig på bröstet och säga titta här vi är bäst och vackrast samt trodde att det uppsvinget skulle vara i all oändlighet.
Medans dom övriga nordiska länderna fick bygga upp sina länder med hårt arbete och det stärkte naturligtvis den nationella tillhörigheten folket sinsemellan.
Citera
2018-02-09, 22:46
  #12
Medlem
GormDenGamles avatar
Där bor faktiskt många svarta i Trondheim.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback