Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-09, 17:39
  #1
Medlem
Jag håller just nu att planera min framtid och vad jag ska läsa vidare till. Psykologiyrket har alltid intresserat mig och när jag kollade runt och såg hur höga antagningspoäng som krävs förväntade jag mig en hög lön. Men när jag kollade upp lite lönestatistik så fann jag att medellönen för psykologer är lägre än för andra yrken som har lägre antagningspoäng för deras linjer.

Finns det någon anledning till detta?

Finns det någon anledning att bli psykolog istället för civilingenjör/tandläkare förutom ett personligt intresse? Lönerna är ju mycket bättre inom de yrkena.

EDIT: Tillägger att det är underskott på psykologer i Sverige just nu och att det behövs fler.
__________________
Senast redigerad av Cyfern1 2018-02-09 kl. 17:48.
Citera
2018-02-09, 17:42
  #2
Medlem
Varför förutsätter du ett samband mellan antagningspoäng och lön? Kan ju precis lika gärna handla om att det finns för få eller för många platser på utbildningen.
Citera
2018-02-09, 17:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Varför förutsätter du ett samband mellan antagningspoäng och lön? Kan ju precis lika gärna handla om att det finns för få eller för många platser på utbildningen.
Förhållandet mellan antalet platser och antalet sökande är ganska lik mellan psykolog-, civilingenjör- och tandläkarprogrammet enligt webbsidan jag kollade.
Citera
2018-02-09, 17:52
  #4
Medlem
Jag misstänker att psykologer jobbar i offentlig sektor i betydligt större utsträckning än ingenjörer.
Citera
2018-02-09, 19:13
  #5
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyfern1
Jag håller just nu att planera min framtid och vad jag ska läsa vidare till. Psykologiyrket har alltid intresserat mig och när jag kollade runt och såg hur höga antagningspoäng som krävs förväntade jag mig en hög lön. Men när jag kollade upp lite lönestatistik så fann jag att medellönen för psykologer är lägre än för andra yrken som har lägre antagningspoäng för deras linjer.

Finns det någon anledning till detta?

Finns det någon anledning att bli psykolog istället för civilingenjör/tandläkare förutom ett personligt intresse? Lönerna är ju mycket bättre inom de yrkena.

EDIT: Tillägger att det är underskott på psykologer i Sverige just nu och att det behövs fler.

Dom som blir psykolog är ofta psykopat själva och därför låg lön.
Är du psykopat?
Citera
2018-02-09, 23:32
  #6
Medlem
Jellohs avatar
Psykologer gör ju liksom ingen nytta, de är en slags glorifierade barnvakter för trasiga människor. Folk som börjar må bättre gör det ofta trots, inte på grund av psykologer.

Nån slags psykolog med marknadsföringsinriktning tror jag dock kan tjäna bra med pengar.
Citera
2018-02-10, 00:00
  #7
Medlem
-a-l-e-x-i-a-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyfern1
Jag håller just nu att planera min framtid och vad jag ska läsa vidare till. Psykologiyrket har alltid intresserat mig och när jag kollade runt och såg hur höga antagningspoäng som krävs förväntade jag mig en hög lön. Men när jag kollade upp lite lönestatistik så fann jag att medellönen för psykologer är lägre än för andra yrken som har lägre antagningspoäng för deras linjer.

Finns det någon anledning till detta?

Finns det någon anledning att bli psykolog istället för civilingenjör/tandläkare förutom ett personligt intresse? Lönerna är ju mycket bättre inom de yrkena.

EDIT: Tillägger att det är underskott på psykologer i Sverige just nu och att det behövs fler.

Inom Arbetsorganisationspsykologi - där man dealar med mjuka OCH hårda värden - finns pengar att tjäna.

Kul att du är intresserad av psykologyrket.
__________________
Senast redigerad av -a-l-e-x-i-a- 2018-02-10 kl. 00:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback