Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-09, 16:04
  #1
Medlem
Hela dejting processen är ganska så komplicerad. Hur har ni resonerat vid val av partner? Brukar ni kompromissa mycket eller nöjer ni er? Själv är jag lite förvånad över bekanta som så fort blivit ihop med någon och sedan skaffat barn utan att ha dejtat på allvar.

Här är premisserna som jag brukar utgår ifrån och som personen behöver uppfylla:

1. Utseende (ok en partner behöver ha ett utseende som man attraheras av)
2. Känsla (du får en behaglig känsla och respons av personen)
3. Intellekt (personen är någorlunda smart och kan föra olika diskussioner)
4. Livssituation (personen har ett någorlunda fungerande liv)
5. Respons (personen är tydligt intresserad och du får kontinuerlig feedback)

Några urvalstyper:

1. Driven personlighet som vill framåt i livet men är kanske lite kallare, har inte så mycket tid.
2. Engagerad och kärleksfull men kanske saknar mål i livet.
3. Den bekväme som egentligen kombinerar dig väl men som gnistan inte riktigt finns.
4. En attraktiv personlighet men som inte riktigt passar din.

Hur väljer man och vad var det som fick dig att välja just din partner?
Citera
2018-02-09, 16:15
  #2
Medlem
Jag håller inte på med premisser på det viset. Om det känns bra och personen gör mig glad i själen så behöver man inte tänka så mkt mer på saken.
Citera
2018-02-09, 16:16
  #3
Medlem
ace_secs avatar
1. Vi måste trivas i varandras sällskap. På riktigt. Det ska vara lätt att umgås med varandra. Ur de allra flesta perspektiven.

2. Generellt samma livssyn. Ungefär samma mål, ungefär samma synsätt på liv, politik m.m.

3. Samma fas i livet.

4. Ha kul tillsammans. Mycket skratt. Sann glädje!

5. Ska vi spendera fritiden mycket ihop, eller har var och en av oss aktiviteter som "särar" på vår gemensamma tid? Isåfall måste båda vilja det till 100%. Ingen ska behöva "sitta hemma och vänta på den andre".

6. När man hittat rätt partner så ska det kännas som att man har världens bästa vän - och lite till.

7. Full tillit. Och noll egoism. Det är äkta kärlek.
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2018-02-09 kl. 16:18.
Citera
2018-02-09, 16:18
  #4
Medlem
TooOldForThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame

Några urvalstyper:

1. Driven personlighet som vill framåt i livet men är kanske lite kallare, har inte så mycket tid.
2. Engagerad och kärleksfull men kanske saknar mål i livet.
3. Den bekväme som egentligen kombinerar dig väl men som gnistan inte riktigt finns.
4. En attraktiv personlighet men som inte riktigt passar din.

Hur väljer man och vad var det som fick dig att välja just din partner?

Jag tänker att det verkar enkelt att välja med tanke på att du har fyra så olika typer att välja mellan. Hurdan är du som person? Behöver du egentid? Behöver du klänga på din partner hela tiden? Klarar du av att fortsätta vara i en relation trots att det inte är Hollywood-kärlek? Måste personligheter passa eller blir en personlighet attraktiv för att den är ens motsats?
Citera
2018-02-09, 16:22
  #5
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Hela dejting processen är ganska så komplicerad. Hur har ni resonerat vid val av partner? Brukar ni kompromissa mycket eller nöjer ni er? Själv är jag lite förvånad över bekanta som så fort blivit ihop med någon och sedan skaffat barn utan att ha dejtat på allvar.

Här är premisserna som jag brukar utgår ifrån och som personen behöver uppfylla:

1. Utseende (ok en partner behöver ha ett utseende som man attraheras av)
2. Känsla (du får en behaglig känsla och respons av personen)
3. Intellekt (personen är någorlunda smart och kan föra olika diskussioner)
4. Livssituation (personen har ett någorlunda fungerande liv)
5. Respons (personen är tydligt intresserad och du får kontinuerlig feedback)

Några urvalstyper:

1. Driven personlighet som vill framåt i livet men är kanske lite kallare, har inte så mycket tid.
2. Engagerad och kärleksfull men kanske saknar mål i livet.
3. Den bekväme som egentligen kombinerar dig väl men som gnistan inte riktigt finns.
4. En attraktiv personlighet men som inte riktigt passar din.

Hur väljer man och vad var det som fick dig att välja just din partner?

Tycker det där är för mycket, som att ha en lista som måste uppfyllas. I verkligheten så funkar det mer så att man går efter hur man känner sig i personens sällskap. Det är klart mycket viktigare att känna sig glad på obestämda grunder än att killen uppfyller krav på att vara t ex driven eller har "rätt" intressen.

Så känner jag, alla är vi olika
Citera
2018-02-09, 16:25
  #6
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Du ska välja den partner som du är kär i.
Citera
2018-02-09, 16:28
  #7
Medlem
Jag tittar på personens dåliga sidor och funderar på om jag kan stå ut med dem eller inte. Kan jag inte det är det ingen mening att satsa.
Citera
2018-02-09, 16:34
  #8
Medlem
Du glömde en viktig punkt. De som vill skaffa barn och de som inte vill skaffa barn. Många par har gått skilda vägar på grund av det.
Citera
2018-02-09, 16:48
  #9
Medlem
Det är nog ingen bra idé att gifta sig av kärlek. Leder på sikt till skilsmässa
Gift dig med en rik kvinna som är av ariskt ursprung ,gärna adlig.
Citera
2018-02-09, 16:50
  #10
Medlem
Krusensnorres avatar
Nu har inte jag en partner. Men min senaste valde jag för att hon var snygg, rolig, vi kunde snacka om allt och jag kärade ner mig fullständigt i henne. Tog slut för att hon var en omogen liten lögnare. En läxa till nästa gång, ska välja en mer stabil person.
Citera
2018-02-09, 16:52
  #11
Medlem
Kvinnor är ofta opålitliga varelser.
Inte ens Freud förstod sig på dem
Citera
2018-02-09, 17:48
  #12
Medlem
Tänk såhär istället:
- Du sätter ju upp dina urvalskrav därför att dom passar dig. Du är "självisk" i att du vill ha något som passar dig. Du plockar alltså inte upp någon som sitter framför ICA o tigger, eller går till Kronofogden och letar efter någon du kan hjälpa ur deras ekonomiska knipa. Du är egoist när du väljer.
(Att sedan hormonerna kan spela en ett spratt kan vi lämna därhän).
- Varför tror du att din partner skulle vara mer osjälvisk än du när denne väljer!?

Slutsatsen är att ett bra val är en Win-Win. Zara Larsson kommer garanterat inte välja den där feta loosern som står i sin svettiga t-shirt och spyr mot en vägg. Hon kan få bättre.
Justin Timberlake kommer aldrig att gifta sig med 13-åriga Miss Piggy som står längst fram vid scenen och gråter hysteriskt.

Vad som är Win-Win är olika för olika personer: En bra partner är en som har lika mycket att vinna på att välja dig som du har att vinna på att välja denna person. Det fungerar för loosern som åker till Thailand, det fungerade för Prinsessan Sofia. Fast på lite olika sätt, om du förstår vad jag menar ...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback