Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-08, 20:02
  #1
Medlem
M Nordströms avatar
Vad anser ni om läkarförbundets åsikt att skattebetalare skall betala vår för illegala invandrare?

Dom är kritiska till moderaternas förslag:

Citat:
Intresseorganisationen Läkarförbundet är djupt kritiskt till Moderaternas förslag om att skrota den lag som sedan 2013 ger personer med utländskt utseende rätt till fri vård på skattebetalarnas bekostnad om de hävdar att de vistas i landet illegalt.

Dom säger även detta:

Citat:
Läkarförbundets styrelseledamot Elin Karlsson säger till Dagens Medicin menar att det är en "yrkesetisk princip" att läkare ska ha rätt att fakturera skattebetalarna för att ge vård åt illegala invandrare.

http://www.friatider.se/s-rintressen...-rd-t-illegala
__________________
Senast redigerad av M Nordström 2018-02-08 kl. 20:06.
Citera
2018-02-08, 20:06
  #2
Medlem
Kanske är dags att bannlysa vilka läkare som inte får ge vård som finansieras genom skattemedel.
Citera
2018-02-08, 20:09
  #3
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Intresseorganisationen Läkarförbundet är djupt kritiskt till Moderaternas förslag om att skrota den lag som sedan 2013 ger personer med utländskt utseende rätt till fri vård på skattebetalarnas bekostnad om de hävdar att de vistas i landet illegalt.

Jaha så det räcker att ha utländskt utseende för att snylta skattepengar, man kanske skulle färga sitt hår svart, använda linser och jobba på solbrännan så man kan snylta själv. Givetvis med lite brytning i språket också.
Citera
2018-02-08, 20:10
  #4
Avstängd
Etiskt är det väl rätt av läkare att ge vård, om den behövs, oavsett vem som betalar? Kan inte tänka mig in i rollen som läkare och förneka någon vård då det självklart strider mot mina etiska regler.
Citera
2018-02-08, 20:13
  #5
Medlem
Det ligger i den ed de svär. Läkare kan inte klandras för detta.

Men mycket historiskt är inte anpassat till dagens verklighet.

Om ni förstår vad jag menar.
Citera
2018-02-08, 20:16
  #6
Medlem
De kan ju vara "humanitära" med sin egen tid och egna resurser, inte förutsätta att det ligger i svenskarnas skyldighet eller intresse att avstå resurser för att vårda illegala invandrare.

Ett stort problem med den rådande (o)ordningen är just gränslösheten i politiken och förvaltningen. Det saknas nej-sägare, det brister i konsekvenstänkande och insikten i intressekonflikter och vilka beteenden som sporras av att stryka lagtrots medhårs.
Citera
2018-02-08, 20:17
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det ligger i den ed de svär. Läkare kan inte klandras för detta.

Men mycket historiskt är inte anpassat till dagens verklighet.

Om ni förstår vad jag menar.
Svenska läkare svär ingen ed. De ska följa svensk lag. Om de anser att svensk lag inte motsvarar deras individuella, humanitära aspirationer, får de jobba ideellt.
Citera
2018-02-08, 20:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Svenska läkare svär ingen ed. De ska följa svensk lag. Om de anser att svensk lag inte motsvarar deras individuella, humanitära aspirationer, får de jobba ideellt.

Om du visste mer om vad jag skrev, skulle du förstå mer om vad jag skrev.
Citera
2018-02-08, 20:23
  #9
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Sjukt. Givetvis ska svensk lag följas.
Illegala ska utvisas, behöver de sjukvård ges den i väntan på deportation men får inte fördröja densamma.
Citera
2018-02-08, 20:30
  #10
Medlem
qups avatar
Så vad är alternativet? En läkare kan ju inte vägra behandla en person som är i behov av vård men inte har medel att betala för sig. Ett sånt agerande skulle helt klart strida mot yrkesmässig etik och säkerligen medföra att berörd läkare fråntas sin legitimation.
Citera
2018-02-08, 20:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det ligger i den ed de svär. Läkare kan inte klandras för detta.

Men mycket historiskt är inte anpassat till dagens verklighet.

Om ni förstår vad jag menar.

Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Om du visste mer om vad jag skrev, skulle du förstå mer om vad jag skrev.
http://vetapedia.se/lakareden/ inte sedan 1886 tydligen.
Citera
2018-02-08, 20:36
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
http://vetapedia.se/lakareden/ inte sedan 1886 tydligen.

Du är så jävla obegåvad. Det är inte lagenlig edsvuren. Det är vad läkarna själv praktiserar. Oskrivet.

Ingen skulle bli gladare än jag om läkare följde lagen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback