Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-02-07, 14:27
  #1
Medlem
simba_rocks avatar
Har inte följt med i Sveriges rån och mordhistoria. Igår såg jag på 'Veckans brott' och där framträdde denne Janne Raninen. Hur han skulle mörda Jokso från Jugoslaven på Solvalla. Hade aldrig sett honom förut och trodde det var en skådespelare som läste hans text. Jag blev helt tagen av hans berättelse.
https://www.svtplay.se/video/1688639...=auto&tab=2018

I min värld kändes han belevad och uttryckte sig väldigt enkelt om de två mord han begått. Han var så olika en vanlig kriminell trots att han suttit i fängelse halva livet !

Vad vet vi om hans bakgrund ?
Han verkar vara född i Jordbro.
Han verkade ha barn ? När lyckades han göra dom ?
Är det någon som vet något om personen ??
Citera
2018-02-07, 14:32
  #2
Medlem
Han verkar vara lite efterbliven måste jag säga. Jag hade fått för mig att han redan var död. Han dödades i Finland efter ett annat mord på en som blåste Arlandarånarna.
__________________
Senast redigerad av Peakoil78 2018-02-07 kl. 14:35.
Citera
2018-02-07, 14:37
  #3
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Intervju med Janne
Citera
2018-02-07, 16:27
  #4
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Intervju med Janne

Nu har jag lyssnat på intervjun. Fortfarande märkligt. Ingen ånger ingenting. Pratar nästan som om det vore någon annan. Mycket märklig man. Ibland när man lyssnar blir det nästan lite 'vi e som broschor o gör allt för varandra' Lite blatte snack. Blev inte helt klok på honom.

Han var bråkig som barn och när han var 10 år fick klassen åka till Muskö, men han fick inte följa med för han var inte svensk medborgare. Detta skulle präglat honom ? Låter märkligt !
Citera
2018-02-07, 17:48
  #5
Medlem
Doktorphils avatar
han verkar ha gjort en ordentlig konskevensanalys inför mordet på jokso i alla fall, när man ser intervjun på veckans brott
Citera
2018-02-07, 18:50
  #6
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
han verkar ha gjort en ordentlig konskevensanalys inför mordet på jokso i alla fall, när man ser intervjun på veckans brott

Jo även i denna intervjun så har han gått grundligt tillväga. Verkar ändå underligt varför han mördar honom. Dom möts ju två dagar tidigare, men Jugoslaven känner inte igen honom. Mao dom verkar inte ha träffats speciellt mycket. Märklig man !
Citera
2018-02-07, 22:19
  #7
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Jag förstår inte vem han mördade andra gången och varför han avtjänar straffet i Finland. Märkligt nog finns ahn knappt med på wikipedia om man söker på Solvallamordet. En märklig ångerlös figur.
Citera
2018-02-08, 06:21
  #8
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitMan40Plus
Jag förstår inte vem han mördade andra gången och varför han avtjänar straffet i Finland. Märkligt nog finns ahn knappt med på wikipedia om man söker på Solvallamordet. En märklig ångerlös figur.

han mördade en kille som heter vulkan (stavning ?) som skulle ta hand om en del av bytet från arlanda rånet . dock flydde han till turkiet med rånbytet . Janne och han var polare så dom som utfört rånet anlitade janne för att lura honom till finland där dom klippte honom.

finns nån tråd mer utförligt här på FB
Citera
2018-02-08, 07:25
  #9
Medlem
Blir han plockad när han muckar..??..Eller är allt glömt...?
Citera
2018-02-08, 07:43
  #10
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
han mördade en kille som heter vulkan (stavning ?) som skulle ta hand om en del av bytet från arlanda rånet . dock flydde han till turkiet med rånbytet . Janne och han var polare så dom som utfört rånet anlitade janne för att lura honom till finland där dom klippte honom.

finns nån tråd mer utförligt här på FB
Han verkar inte ha några problem med att mörda mot betalning. Om han inte själv blir mördad så sitter han nog inne för mord snart igen.
Citera
2018-02-08, 07:57
  #11
Medlem
Mr.Swedens avatar
Den svala, oberörda hållningen antyder psykopat. Å andra sidan berättar han att han planerat noga, vilket talar emot diagnosen eftersom psykopater inte ägnar sig åt konsekvensanalys.

Vid närmare eftertanke - psykopat. Ingen planering. Har ju suttit inne halva livet.
Citera
2018-02-08, 08:14
  #12
Medlem
simba_rocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Den svala, oberörda hållningen antyder psykopat. Å andra sidan berättar han att han planerat noga, vilket talar emot diagnosen eftersom psykopater inte ägnar sig åt konsekvensanalys.

Vid närmare eftertanke - psykopat. Ingen planering. Har ju suttit inne halva livet.

Finns det ingen från Jordbro som minns honom? Sån där kan man ju inte bli bara. Det som format honom är bl.a att han inte fick följa med på skolresa till Muskö. Han kunde väl hitta på något mer realistiskt !
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback