Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-18, 18:40
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Hanif Bali är självklart inte själv skyldig till asylbedrägeriet med honom eftersom han var 3 - 4 år när hans föräldrar ordnade en smuggling av honom till Sverige.

Men han har kostat det svenska samhället en stor summa pengar för att vi måste ta hand om och försörja honom under hans uppväxt här. Detta bör han ha respekt och tacksamhet för. Han bör offentligt tala om detta förhållande, att han utan egen förskyllan har kommit hit för att försörjas av oss, och visa sin tacksamhet och lojalitet gentemot Sverige, och han bör uppmana andra invandrare att göra på samma sätt.

Det gäller alldeles särskilt andra som smugglats hit som barn på liknande sätt: Ardalan Shekarabi, Zanyar Adami (smugglades hit från Kurdistan som 6-åring för att han har blödarsjuka, det skulle förstås Sverige ge honom vård för - och det har vi förstås gjort) och andra.

Om Hanif Bali har medverkat till att ta hit sin familj bär han förstås ansvar för deras vistelse här.

Om han har återvänt till Iran på semester ska han stå till svars för att han, när han nu är vuxen och förstår hur mycket bedrägeriet runt honom har kostat Sverige, inte stannar kvar i Iran och försöker påverka det samhället till det bättre, i stället för att inneha en riksdagsplats med hög lön och möjlighet att påverka samhället. Där kunde i stället en svensk ha suttit. Han uppbär vinsten av ett bedrägeri, och det är omoraliskt.

Du är ganska borta, han är motståndare till den iranska regimen och skulle förmodligen bli avrättad om han återvände till Iran.
Citera
2018-01-18, 19:15
  #170
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Seriöst, citera inte mig om du inte fattar varför jag skriver som jag gör. Du fortsätter i praktiken att ifrågasätta ditt egna beteende men vältrar över förklaringsansvaret på mina axlar. Släpp det här nu, världen är inte rättvis.
Vad menar du ens? Jag säger att det är kass källkritik och snudd på bedrägligt beteende oavsett om det är SVT eller Hanif som gör det. Du får hemskt gärna utveckla dock, för det du sa var inget annat än just whataboutism.
Citera
2018-01-19, 08:41
  #171
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Vad menar du ens? Jag säger att det är kass källkritik och snudd på bedrägligt beteende oavsett om det är SVT eller Hanif som gör det. Du får hemskt gärna utveckla dock, för det du sa var inget annat än just whataboutism.
Såg du partiledardebatten? Jag fattar inte att du har såna problem med en jävla tweet medan din statsminister står och drar fabler ur röven hela dagarna. Fatta att du inte behöver citera mig fler gånger, jag är inte intresserad av att fortsätta mala frågan vidare. Borsta sanden ur fittan och hitta nåt annat att haka upp dig på.

Och du: ja, det är whataboutism. Vill du ha nobelpriset för den upptäckten? Det var ju hela poängen med min medverkan i tråden.
Citera
2018-01-19, 14:15
  #172
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyond
Såg du partiledardebatten? Jag fattar inte att du har såna problem med en jävla tweet medan din statsminister står och drar fabler ur röven hela dagarna. Fatta att du inte behöver citera mig fler gånger, jag är inte intresserad av att fortsätta mala frågan vidare. Borsta sanden ur fittan och hitta nåt annat att haka upp dig på.

Och du: ja, det är whataboutism. Vill du ha nobelpriset för den upptäckten? Det var ju hela poängen med min medverkan i tråden.
Japp. Och jag har inte sådana problem med den tweeten, enbart principen kring det, och det gäller vem som helst, statsminister eller moderat politiker.
Och jag kan inte ens börja jämföra vår statsministers alla problem med detta enstaka, varför jag nu skulle?
Och jag skiter väl i om du vill fortsätta diskutera eller inte? Så länge du svarar mig med rappakalja och missförstår mig kommer jag svara.
Citera
2018-01-20, 05:54
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergbong
Bra argument där, du måste vara journalist.

Jo, han har ett iranskt pass herr Jan Gulasch Hjärnkrasch. Han kommer från Iran och har åkt fram och tillbaka till Iran flera gånger och stannat under längre perioder. Då behöver man ha ett iranskt pass för att komma in och ut ur landet - så jävla enkelt är det.

Jag finner inga ord. Du är såpass korkad att det är svårt att beskriva din obefintliga intelligens.
Han har inget iranskt pass. Han har ett svenskt främlingspass som han rest in i Iran med. Han har ALDRIG varit medborgare i Iran. Han har sökt visum för att kunna resa in till Iran.

Du äcklar mig...

Eftersom du verkar vara hjärndöd och ha svårt med att läsa länkar jag två bilder,
https://imgur.com/a/vQEoK
https://imgur.com/a/67czo
Citera
2018-01-20, 07:49
  #174
Medlem
arbetets avatar
Här är intervjun i Tucker Carlsson Tonight/FOX:

HANIF BALI FULL ONE-ON-ONE INTERVIEW WITH TUCKER CARLSON (1/18/2018)

https://youtu.be/Stb603Kg23k
Citera
2018-02-07, 06:29
  #175
Medlem
namataras avatar
Trolltestet;"På samma sätt han flydde den i sitt egna land?
"Make trouble, then Leave"?

Han var 5 år och hade således ingen talan om att fly eller inte, eller till vilket land. Hans första språk är svenska och givetvis har han gått i svensk skola, haft svenska flickvänner och till och med bytt namn(?) för att lättare få jobb. Men de vackra mörka ögonen med längre ögonfransar än en annan har, skvallrar om annan härkomst -liksom den lätt krökta näsan och mörka håret.


Trolltestet;" Indeed, då de som redan fått frikort till Svensk Välfärd är mest benägna att stoppa andra från att nå samma."

SDs tredje största väljargrupp sägs ju vara invandrare. Sd har starkt fäste i det syriansk-ortodoxa Södertälje.

Trolltestet;"Why?
Som bög är jag redo att bomba allt från RFSL till Pride om det framkommer att de kallat Dig för homofob utan att ha en välgrundad anledning till att göra det.
(autistiskt rättvisetänkande FTW!)"

Oj, oj kära Trolltest;-) Nu går du nog lite för långt i ditt autistiska rättvise-tänkande.. Ingen har ännu kallat mej homofob även om folk som är omedvetna om min sexuella läggning kan få för sej något i diskussioner någon enstaka gång. Ingen har heller kallat mej för autist med ett konstigt rättvisetänkande eftersom de är helt omedvetna om min lätta autismspektrumstörning

OnT; What the fuck?? Är Bali född -87? Måste vara skägget som förvissar om ett äldre utseende.
Moderaterna har väl aldrig varit kända för att vara särskilt smarta (även om opersonlige Reinfeldt och Borg ändå överraskade), när de inte innehar makten klagar de på precis allt i samhället och när det har makten håller de fina tal om hur bra det går för sverige, även fast de aldrig lyckats ha makten längre än 8 år i "modern tid" knappast aldrig förr heller. Under sin makt har de blivit satta "vid ett dukat smörgåsbord" och har knapast lyckats genomföra annat än idiotiska förändringar under sin mandatperiod-och det fort som fan! Som när de sålde ut halva allmännyttan, sålde framgångsrika företag som absolut vodka (som omsatte 40 miljarder varje år) och tog bort förmögenhetsskatten. Inte ens "det ekonomiskt fria U.S.A" har noll i förmögenhetsskatt. Att sen lägga ut skolor och sjukvård på entreprenad är väl det mest korkade de gjort. Alla ni som klagar på att ni behöver betala skatt, eller att den är för hög; är det nice att se era skattepengar stjälas av storföretag och flyttas till Cayman Islands? För det är sanningen. Det är ren idioti!

Men varför blev Bali flyttad till näringsutskottet efter att ha kritiserat IS dödsterror mot hela kristna byar i Irak och velat klassa det som folkmord "helt i oenighet med partiets linje". Vad tyckte moderaterna då? Att brännandet och mördandet av kristna, shiiter och andra minoriteter var vardagsmat man får räkna med? Ville de inte stötta sej med terrorister kanske?

Peace! /namatara
__________________
Senast redigerad av namatara 2018-02-07 kl. 06:36. Anledning: Blev fel med citeringen
Citera
2018-02-07, 11:03
  #176
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Under sin makt har de [moderaterna] blivit satta "vid ett dukat smörgåsbord"....

Snarare tvärtom. Hört talas om 70-och 90-talskriserna? Möjligen stämde det 2008, men inte innan.

Citat:
Men varför blev Bali flyttad till näringsutskottet efter att ha kritiserat IS dödsterror mot hela kristna byar i Irak och velat klassa det som folkmord "helt i oenighet med partiets linje". Vad tyckte moderaterna då? Att brännandet och mördandet av kristna, shiiter och andra minoriteter var vardagsmat man får räkna med? Ville de inte stötta sej med terrorister kanske?

I Sverige gäller generellt partipiska. Moderaterna har dessutom en historik av terror mot oliktänkande; se vad som hänt interna kritiker som Finn Bengtsson (DÖ) trots att de fått rätt.

Vad gäller Bali trycker journalistkåren (inklusive mäktiga debattörer som Alex Schulman) på hårt för att de ska peta honom, men partiledningen är fortfarande så pass skakad av raset efter valet att de tolererar honom. Så fort Kristerssons bunkergäng känner sig säkra lär det dock bli munkavle.
Citera
2018-02-08, 13:38
  #177
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Snarare tvärtom. Hört talas om 70-och 90-talskriserna? Möjligen stämde det 2008, men inte innan.



I Sverige gäller generellt partipiska. Moderaterna har dessutom en historik av terror mot oliktänkande; se vad som hänt interna kritiker som Finn Bengtsson (DÖ) trots att de fått rätt.

Vad gäller Bali trycker journalistkåren (inklusive mäktiga debattörer som Alex Schulman) på hårt för att de ska peta honom, men partiledningen är fortfarande så pass skakad av raset efter valet att de tolererar honom. Så fort Kristerssons bunkergäng känner sig säkra lär det dock bli munkavle.

90-talskrisen minns jag även om jag inte var gammal. Den var väl knappast ett resultat av dålig sossepolitik? Den var väl nästan lika världsomspännande som den 2008. Det var Balkankrig, Pinochet förlorade makten, Ceocescu (stavning?) förlorade sin makt i Rumänien, muren som delade öst och väst föll inte långt tidigare vilket var mycket stort för Europa och gjorde börserna skakiga och en massa annat som satte världsekonomin i gungning.
Angående den 2008 så var det därför jag uttryckte att den hanterades väl av Reinfeldt/Borg, förmodligen enda anledningen att de blev omvalda 2010. Det var ju rätt duktiga att skryta om hur väl de hanterade "krisen", mindre duktiga med att lägga fram fakta som talade emot att det var just deras politik som lindrade krisen i Sverige.

Vem vet? De kanske till och med förvärrade den? Eller tittade på utan att behöva göra särskilt mycket. Var inte den duktiga politikern Stoltenberg stadsminister i Norge under samma tid? Norge led knappast något av finanskrisen, och då menar jag inte att oljepengarna lindrade en ev kris, utan bra politik. Eller så kunde de också luta sej tillbaka och njuta av att inte bli för långt indragna i krisen?

Annars ett bra inlägg av dej!

Peace
__________________
Senast redigerad av namatara 2018-02-08 kl. 13:42.
Citera
2018-02-09, 21:18
  #178
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
90-talskrisen minns jag även om jag inte var gammal. Den var väl knappast ett resultat av dålig sossepolitik? Den var väl nästan lika världsomspännande som den 2008. Det var Balkankrig, Pinochet förlorade makten, Ceocescu (stavning?) förlorade sin makt i Rumänien, muren som delade öst och väst föll inte långt tidigare vilket var mycket stort för Europa och gjorde börserna skakiga och en massa annat som satte världsekonomin i gungning.

90-talskriserna var olika fenomen. Michail Gorbatjov insåg att att Sovjet halkade efter Väst eftersom folk som levde i en diktatur blev apatiska och inte kände att de fick lön för mödan. Han försökte därför demokratisera Sovjet men ändå behålla en sorts kommunism, vilket var ohållbart på sikt. När sovjetdiktaturerna började falla runt om i världen så drog USA in sitt stöd till diktatorer som "stått upp mot kommunismen", exempelvis Pinochet.

Låter helt absurt idag men Rumäniens diktator Nicolae Ceaușescu hyllades av många "borgerliga" svenskar då han ofta var oense med Sovjet.


Vad gäller 90-talskrisen i Sverige så beror den på att bankerna från den 21 november 1985 fick låna ut obegränsat med pengar. Reklamsång från Götabanken om att låna till konsumtion: https://www.youtube.com/watch?v=mcuJurzbrEM

Sjävklart var detta ohållbart på sikt då folk inte kunde betala tillbaka. Beslutet om obegränsade lån hade fått en traditionell socialdemokrat som Tage Erlander att vända sig i graven, men detta var på 80-talet när nyliberalismen var stark även inom S.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback